SEMPER

SEMPER: Self-Efficacy in Mathematics, Pathways in Education Research, undersøker elevers intraindividuelle læringsprosesser i matematikk og effekten av en intervensjon for profesjonell utvikling på læreres tilpassede undervisning og elevers utvikling i matematikk.

Når elever begynner å tro at de ikke er gode til å lære matematikk, er det vanskelig for lærere å få overbevise dem om noe annet. Derfor må vi finne ut mer både om hvordan elever begynner å tro at de ikke er gode til å lære matematikk og om hvordan lærere kan tilpasse sin undervisning for elever med forskjellige oppfatninger om seg selv og sine evner til å lære.

SEMPER er et samarbeidsprosjekt mellom HVL, Sunnfjord kommune, og forskere ved Universitetet i Oxford og Stavanger. Forskningen i prosjektet er organisert i tre arbeidspakker, hvor vi vil undersøker elevers individuelle læringsprosesser i matematikk (arbeidspakke 1), lærer-elev interaksjoner som støtter disse læringsprosessene (arbeidspakke 2), og hvordan en intervensjon for profesjonell utvikling kan støtte læreres tilpassede undervisning i matematikk (arbeidspakke 3).