Forskningsområder

WP1: Elevers læringsprosesser

I arbeidspakke 1 vil vi utvikle kunnskap om individuelle forskjeller i elevers profiler for utvikling av mestringsforventninger og prestasjoner i matematikk over tid, samt nøkkelfaktorer (på individ- og gruppenivå) knyttet til disse utviklingsprofilene. Mens oppgaver i matematikk er anerkjent som sentrale for elevers læring, har de fleste tidligere studier unnlatt å inkludere ulike vanskelighetsgrader i undersøkelser av elevers mestringsforventninger, selv om dette er anbefalt. I dette forskningsprosjektet bygger vi på en ny metodisk tilnærming for å måle mestringsforventninger i matematikk som inkluderer ulike nivåer av vanskelighetsgrad for å undersøke hvilken rolle opplevd vanskelighet har for elevers mestringsforventninger.

WP2: Lærer-elev interaksjoner

I arbeidspakke 2 fokuserer vi på forholdet mellom læreres tilpassede undervisning og elevers (u)hensiktsmessige utviklingsprofiler for mestringsforventninger over tid. Internasjonal forskning på lærer-elev interaksjoner har belyst viktigheten av emosjonell støtte, læringsstøtte og atferdsledelse for elevers læring, men tidligere forskning har hovedsakelig undersøkt helklasse lærer-elev interaksjoner, og dermed ikke hatt fokus på individuelle elever eller variasjoner mellom disse. For å finne ut mer om effektene av klasseromsinteraksjoner for elevers individuelle læringsprosesser, vil vi undersøke kvaliteten på dyadiske lærer-elev interaksjoner, inkludert tilpasset læringsstøtte, over tid.

Læreres profesjonelle utvikling

I arbeidspakke 3 skal vi prøve ut en ny intervensjon som er utarbeidet på bakgrunn av funn i arbeidspakke 1 og 2. Gjennom en serie med workshops vil vi støtte læreres profesjonelle utvikling, der denne utprøvingen danner utgangspunkt for en fremtidig intervensjon av større skala. Læreres praksis i klasserommet er knyttet til deres oppfatninger og emosjoner, og forskning har vist at læreres mestringsforventninger for å undervise matematikk påvirker både kvaliteten på (helklasse) interaksjon så vel som elevprestasjoner. Andre studier har rapportert at læreres undervisningspraksis, og ikke deres oppfatninger, var viktig for effekten av læreres profesjonelle utvikling på elevenes prestasjoner. Vi vil ta en integrert tilnærming til læreres profesjonelle utvikling, og fokusere på både læreres kunnskap, ferdigheter og atferd. Vi vil utnytte de mulighetene som klasseromsvignetter og positive videoeksempler gir oss for å få frem læreres oppfatninger og undervisningspraksis for å bedre forstå hvordan vi kan støtte læreres emosjoner, kognisjon, og utvikling av klasseromspraksis.