Om prosjektet, SEMPER

Vi kan se for oss Andrea, som fullfører oppgavene på rekordtid. Kamil, ved siden av henne, jobber i et lavere tempo, men har tro på at han er en adekvat matematiker. Sofie derimot, som også jobber i et lavere tempo enn Andrea, føler seg utilstrekkelig, og blir stresset og usikker. Hvordan kan lærere håndtere elevene sine ulike reaksjoner? Hvilke typer tilbakemeldinger kan gis til ulike elever for at de skal få bedre tro på seg selv? Dette illustrerer at det er viktig å utvikle kunnskap om hvordan lærere kan støtte læringsprosessen til ulike grupper elever og tilpasse undervisning etter elevenes behov. En «one size fits all» tilnærming til læring fremstår som antitetisk for dette prosjektet.  

Elevers mestringsforventninger i matematikk (elevers tro på at de kan lære og gjøre matematikk) er viktig fordi det er knyttet til elevers utholdenhet og motivasjon for vanskelige oppgaver, matematikkangst, resultater, og studie- og karrierevalg. Dette prosjektet vil undersøke ungdomsskoleelevers læringsprosesser i matematikk med et fokus på deres mestringsforventninger og prestasjoner, for å finne ut hvordan lærere kan gi effektiv, tilpasset undervisning til hver enkelt elev i sin klasse. Videre vil prosjektet prøve ut en intervensjon for profesjonell utvikling der vi støtter lærere i å anvende kunnskap om elevers læringsprosesser og lærer-elev interaksjoner i sin egen praksis.

Prosjektet vil bruke et longitudinelt design som involverer to faser datainnsamling. Under fase 1 (arbeidspakke 1 og 2) vil vi frembringe ny kunnskap gjennom å anvende et innovativt sekvensielt design der vi samler data over korte perioder på flere tidspunkt i løpet av et år. Vi vil følge elever (n=270) og deres mattelærere (n=14) i Norge gjennom deres læringsopplevelser og standardiserte tester mens de introduseres for fire nye temaer i matematikk. Elever vil svare på spørreskjema i begynnelsen og på slutten av hver time, og timene vil bli filmet, noe som muliggjør analyser av både helklasse og dyadiske elev-lærer interaksjoner. I fase 2 (arbeidspakke 3) vil vi sammen med praksisdeltagerne i prosjektet planlegge og gjennomføre en intervensjon for profesjonell utvikling. Deltakende lærere vil bli invitert til å delta på en konferanse hvor vi vil dele og diskutere våre preliminære funn, fulgt opp av en serie med workshops. For hvor workshop vil fokuset være på viktige funn fra fase 1 av prosjektet, og på å støtte lærernes selvoppfatninger, ferdigheter og undervisningsstrategier. Vi vil bruke vignetter og videoklipp fra fase 1 for å illustrere og eksemplifisere teoretiske funn, for å skape diskusjon og refleksjon rundt viktige aspekt ved læreres tilpassede undervisning i tilknytning til elevers ulike utviklingsprofiler.