
Oppstart av kurs 3
Våren 2025 starter kurs 3 - "Introduction to Systematic Review (SR) in Education" ved forskerskolen NORBARN.
Hva er en systematic review eller en systematisk kunnskapsoversikt? Og hva er egentlig forskjellen på scoping review, meta-etnografi og meta-analyse? Planlegger du å gjennomføre en systematisk kunnskapsoversikt, som del av din Ph.d. eller post.doc eller ønsker du bare å lære mer om hvordan man gjennomfører og formidler en oppsummering av tilgjengelig forskning på en systematisk og transparent måte?
I et forskningslandskap med stadig økende mengde publikasjoner, av varierende kvalitet, kan det være vanskelig å få oversikt over eksisterende kunnskap på et forskningsfelt eller tema. Behovet for å finne, vurdere, og sammenstille tilgjengelig forskning på en systematisk og transparent måte er økende og vi ser nå en stor interesse for bruk av systematiske kunnskapsoversikter, også innenfor utdanningsfeltet. Ulike typer systematiske kunnskapsoversikter kan passe for ulike problemstillinger og svarene de gir kan brukes til ulike formål.
I Ph.d-kurset DUH100 ved UIS vil du lære om metoden systematisk kunnskapsoppsummering og ulike typer systematiske kunnskapsoversikter. Dette vil gi deg bedre forutsetninger for å både kunne gjennomføre og vurdere en systematisk kunnskapsoversikt. Denne versjonen av kurset som går på vårsemesteret vil være spesielt tilpasset barnehageforskere i forskerskolen NORBARN, med eksempler hentet fra barnehageforskning.
Kurset er samlingsbasert og vil bestå av en digital og to fysiske samlingsdager. Det vil også være et sosialt arrangement i forbindelse med de fysiske samlingsdagene.
Datoer: 5. mai (digitalt) og 2.-3. juni
Søknadsfrist: 14. april
Emneansvarlig: Astrid Guldbrandsen og Hilde Christine Hofslundsengen
Les mer om kurset på kurssidene og finn informasjon om påmelding på kalenderoppslaget.