Ph.d.-dag i Bergen
I forkant av norsk barnehageforskningskonferanse har NORBARN gjennomført nok et forskerskoleseminar. Denne gangen ved Høgskolen på Vestlandet, campus Bergen.
Tirsdag 22.oktober møtte 19 forventningsfulle NORBARN-medlemmer til nok et forskerskoleseminar. Denne gangen hadde seminardagen fokus på «Hvorfor er min forskning viktig?». Dagen skulle gi en utvidet mulighet til å trene skriftlige og muntlige forskningsferdigheter med utgangspunkt i eget prosjekt. Målet var å trene overførbare ferdigheter.
Dagen startet med visuell formidling med professor Helle Marie Skovbjerg (Designskolen Kolding og vitenskapelig rådgiver i NORBARN), der studentene fikk erfare hvordan man kan bruke kroppen sin til å komme i gang med skriving. Sesjonen gikk over til gode, gjennomtenkte refleksjoner og strategier for å skrive velformulerte akademiske tekster. NORBARN har en aktiv deltakende Ph.d.-kandidatgruppe som aktiv deltok i både praktiske og teoretiske forklaringer.
Etter en god lunsj med relasjonsbygging, fikk ph.d.-kandidatene og postdoktorene et godt eksempel fra forsker Rasmus Kleppe, som arbeider i delt stilling som forsker og underviser (Stiftelsen Kanvas, OsloMet, UiS og Dronning Mauds Minne Høgskolen), på hvordan barnehageforskning kan ha betydning for praksisfeltet. Presentasjonen viste også muligheter for at selv om man ikke føler seg sterk på alle oppgaver man skal gjennomføre i akademiske stillinger, så kan dette trenes på og du kan bli en god formidler for forskningsfeltet.
Foto: Helle Marie Skovbjerg og Rasmus Kleppe ©H.Israelsen
Å formilde sin forskning engasjert, kort og tydelig er en viktig ferdighet for forskere. Siste del i seminaret fokuserte på pitching, der kandidatene fikk øve på denne ferdigheten. Zacharias Andreadakis, fra NORBARN og DOCtalent4EU, innledet med å underbygge betydningen av å øve og trene for å kunne utvikle seg som forsker. Alle kandidatene fikk respons og feedback fra forskere, styrerepresentanter fra NORBARN, gjester og ikke minst fra nøkkelforedragsholderne på Norsk barnehageforskningskonferanse, professor Anthony Okely, fra University of Wollongong, Australia og professor Tilde Bekker, Eindhoven University, Nederland. Å få slik individuell tilbakemelding i små grupper, viste seg verdifullt for kandidatene.
Nettverks- og relasjonsbygging er en viktig del av forskerskolen, og på slutten av dagen gjennomførte vi en byvandring med historiske perspektiver fra den spede start for barnehageoppstarten i Bergen.
Ph.d. dagen styrket kandidatenes ferdigheter i skrivestartsteknikker og engasjert og kort formidling. Det er svært inspirerende å se så mange barnehageforskningsprosjekter bli formidlet på engasjerende måter. For hver gang vi møtes styrkes også nettverksbyggingen. Vi gleder oss til neste ph.d.-seminar i mars 2025.