NORBARN ph.d.-medlemmer tatt opp i 2024
Ingrid Skarprud
Ingrid Skarprud er ph.d.-kandidat ved Høgskolen på Vestlandet.
Tittel på hennes ph.d.-prosjekt er "Pedagogisk innovasjon".
Presentasjon av prosjektet
Stillinga er knytt opp til EX-PED-LAB, som arbeider mot å undersøke korleis ein ved bruk av verkstadsmetoden kan skape pedagogisk innovasjon i barnehagelærarutdanninga og barnehagar.
Hensikta med dette prosjektet er å kartlegge kva for kvalitetar som finst i undervisningsformene i kunstfaga, og på kva måte dette kan vera med å utvikle medverkande og utforskande arbeidsmetodar i barnehagelærarutdanninga. Eg skal undersøke korleis ein kan nytte seg av verkstadsmetodar og kva for kvalitetar som finnest i denne måten å bygge opp undervisning på. Målet er å oppnå ny pedagogisk innsikt, der prosjektet søker å erverve ny kunnskap som kan vera med på å skape nye pedagogiske praksisar i barnehagelærarutdanninga.
Prosjektet søker kunnskap om innsikt og praksisar, med utgangspunkt i kunsten, og korleis desse kan vera med å skape ny forståing om kva opne og skapande prosessar har av verdi i eit tverrfagleg perspektiv.
Karoline Jørgensen
Karoline Jørgensen er ph.d.-kandidat ved UiT – Norges arktiske universitet.
Tittel på hennes ph.d.-prosjekt er: "Omsorgsbegrepets kompleksitet og implikasjoner for barnehagefaglige praksiser i fremtidens barnehager"
Presentasjon av prosjektet
Hovedmålet med dette ph.d.prosjektet er å rette søkelyset mot begrepet omsorg og videre undersøke om det er forenelig med pedagogisk bruk av digital teknologi i den norske barnehagen. Gjennom et sekvensielt eksplorerende mixed methods design vil jeg undersøke barnehagefaglige forståelser av omsorgsbegrepet, og videre belyse mulighetsrom og fallgruver ved å kombinere omsorg med pedagogisk bruk av digital teknologi. Gjennom en litteraturgjennomgang vil jeg belyse konseptuelle forståelser, gjennom gruppeintervju belyses kontekstuelle forståelser og gjennom survey vil jeg belyse operasjonelle forståelser av profesjonell omsorg og digital teknologi i barnehagen.
Thilde Kleppe Vårnes
Thilde Kleppe Vårnes er ph.d.-kandidat ved Høgskolen på Vestlandet.
Tittel på hennes ph.d.-prosjekt er: "Physical activity and physical fitness among preschoolers"
Presentasjon av prosjektet
My PhD-project is a part of a multi-methodological and interdisciplinary research project called “Move-play-explore in early childhood education” (MoveEarly). This is a big RCT at Western Norway University of Applied Sciences (HVL), where the main aim is to “develop and test a novel early childhood education (ECE) pedagogical approach integrating movement, play and exploration as conceptual cornerstones for improved child development” (HVL, 2022). The projects’ background is two challenges in our society, 1) the “schoolification” within the ECEC system (Bingham & Whitebread, 2018; Lunde et al., 2022), and 2) the ongoing globally challenge around inactivity and sedentary lifestyles (Carson et al., 2017). The present study is a part of work package (WP) 4, and will focus on the child-level effect of the intervention, i.e. the impact on children’s physical activity, sedentary time, physical fitness, self-regulation and early academic learning.
Chloë Carpi
Chloë Anne Marie Carpi er ph.d.-kandidat ved Høgskolen på Vestlandet.
Tittel på hennes ph.d.-prosjekt er "Exploring children’s perceptions, experiences and reflections on taste: A mixed methods qualitative study in Norwegian kindergarten settings"
Presentasjon av prosjektet
Evidence on early taste education and how children perceive it is limited, highlighting the need for more child-centered studies to enhance educational strategies. This qualitative study aims to explore children's perceptions and experiences of food and taste in Norwegian kindergartens. We will recruit children aged three to six years from three kindergartens in Western Norway and one in Eastern Norway. The methodology includes direct observations and video recordings of lunch meals over three days in each kindergarten. To gain in-depth insight into children's taste perceptions in these settings, we will supplement observational data with the mosaic approach, which incorporates drawing and focus group interviews. Data will be analyzed using NVivo through thematic analysis, employing a deductive approach based on seven dimensions of taste.
Hilde Alme
Hilde Alme er ph.d.-kandidat ved Høgskolen på Vestlandet.
Tittel på hennes ph.d.-prosjekt er "Naturen som arena for barns danning og deltaking".
Presentasjon av prosjektet
I prosjektet utforskar eg korleis danning og deltaking skjer i naturbarnehagen. Prosjektet vil gi viktig kunnskap om ein ny berekraftig danningspraksis i og med natur, der barna er deltakande saman med personale. Kunnskapsutvikling om naturen som danningsarena for barna blir bidraget til kunnskapsfeltet. Hovudproblemstilling; Kva rolle har naturen som arena for barn si danning og deltaking?
Eit sentralt teoretisk perspektiv for undersøkinga er Klafki (2021) si danningstenking og nøkkelproblem i samfunnet, som miljøutfordringar og at barna skal sosialiserast og engasjerast. Perspektivet blir utfylt av Biesta (2015), sine forståingar om korleis den enkelte utviklar seg i forhold til seg sjølv. Metodologisk er studien inspirert av etnografisk design, med kombinasjon av ulike kvalitative metodar som fokusgruppeintervju og leikande samtale (barn). Empirisk materiale er henta frå 30 barn i alderen 3 til 5 år i seks naturavdelingar og seks fokusgruppeintervju av 20 tilsette i samenaturavdelingane.
Camilla Helene Hallås Farestveit
Camilla Helene Hallås Farestveit er ph.d.-kandidat ved Høgskolen på Vestlandet.
Tittel på hennes ph.d.-prosjekt er "Kvalifisering til barnehagelærerprofesjonen - Et utdanningshistorisk perspektiv på det praktiske og estetiske innholdet i barnehagelærerutdanningen".
Presentasjon av prosjektet
Prosjektet jeg ønsker å arbeid med skal være et utdanningshistorisk prosjekt som kan bidra til å kontekstualisere det praktiske og estetiske innholdet i barnehagelærerutdanningene. Noen stikkord er sosiale og kulturelle praksiser, der ideologiske føringer i markedsføringsdokumenter fra universiteter og høgskoler som utdanner barnehagelærere blir utforsket i artikkel 1. I tillegg vil historiske perspektiver på den gjennomførte læreplan, bachelor- og masteroppgaver, utforskes i artikkel 2. I artikkel 3 er temaet barnehageansattes kompetanse. Resultatene fra prosjektet kan bidra til å styrke både barnehagelærerutdanningen og forskning i tilknytning til utdanningsfeltet.
Pernille Buschmann Eriksen
Pernille Buschmann Eriksen er ph.d.-kandidat ved Høgskolen på Vestlandet.
Tittel på hennes ph.d.-prosjekt er "Moving, Playing and Exploring in Norwegian early childhood education: A Realist Process Evaluation of the MoveEarly intervention".
Presentasjon av prosjektet
This doctoral project is part of the "Move-play-explore in early childhood education" (MoveEarly) project, which aims to enhance movement, play, and exploration in kindergartens through innovative pedagogical practices. To evaluate the implementation and impact of these practices on young children, a cluster randomized controlled trial (RCT) will be conducted. The objective of this doctoral project is to provide an in-depth process evaluation of the MoveEarly intervention at the staff level, drawing on Realist Evaluation (RE) to explain how and why interventions produce outcomes in different contexts (Pawson & Tilley, 1997). The focus will be on understanding how kindergarten staff implement the intervention in their respective settings.
Marit Frimannslund
Marit Frimannslund er ph.d.-kandidat ved OsloMet.
Tittel på hennes ph.d.-prosjekt er "Fellesskapsdanning i barnehagens hypermangfoldige barnegrupper".
Presentasjon av prosjektet
Målet med prosjektet er å undersøke hvilke signaler barn kan gi for opplevelse av fellesskap, og hvordan pedagoger i barnehage kan jobbe for å fremme fellesskap i hypermangfoldige barnegrupper, med utgangspunkt i forståelse for barnas signaler. Datainnsamlig vil bestå av feltobservasjoner, feltsamtaler og videoobservasjon av frie aktiviteter i barnehagen.
Analysen av datamaterialet er ment å belyse prosjektets hovedproblemstilling som er:
Hvordan kan barns uttrykk for fellesskap se ut i hypermangfoldige barnegrupper og hvordan kan forståelse for slike uttrykk påvirke didaktiske praksiser med fellesskapsdanning som intensjon?
Martine Juliussen Sletten
Martine Juliussen Sletten er ph.d.-kandidat ved Nord Universitet.
Tittel på hennes ph.d.-prosjekt er "Læring i barnehagen og barns mulighet for medvirkning".
Presentasjon av prosjektet
I dette forskningsprosjektet undersøkes læring i barnehage, og hvordan ulike syn på læring muliggjør barns medvirkning. Studien undersøker praksisfortellinger skrevet/fortalt muntlig av barnehagelærere gjennom narrativ metode og diskursanalyse. Gjennom praksisfortellinger fra barnehagelærer er formålet å synliggjøre læringens kompleksitet som et bidrag inn i diskusjonen om barnehagen som læringsarena hvor barns rett til medvirkning og deltakelse er sentral.
Frida Lovisa Blom
Frida Lovisa Blom er ph.d.-kandidat ved OsloMet.
Tittel på hennes ph.d.-prosjekt er "Fellesskapsdanning i barnehagens hypermangfoldige barnegrupper".
Presentasjon av prosjektet
Huvudmålet med undersökningen är att ta reda på om olik utbildning representerat i barnehagen som institution, kan skapa underliggande subkulturer och hur det vidare kan påverka arbetsfördelning, strukturering och organisering.
I min avhandling kommer jag i använda mig av assistent, fagarbeider och pedagogisk leder för att beskriva de olika yrkeskategorier. Det blir också utgångspunkten vid insamlande av empiri. Avhandlingens huvudfokuset kommer vara på arbetsfördelningen och dynamiken mellan ledare och de som ledes. Jag kommer undersöka om olika sociala samansättningar, baserat på utbildning och kompetens kan bidra till underkulturer i barnehagens interna kultur och hur det/om det påverkar den pedagogiska kvaliten.
Susanne Bjur
Susanne A. Bjur er ph.d.-kandidat ved Nord Universitet.
Tittel på hennes ph.d.-prosjekt er "Kroppen som inkluderingsagent".
Presentasjon av prosjektet
Mitt prosjekt fokuserer på de kroppslige aspektene av profesjonskunnskapen til barnehagelærere, inkludering og relasjon.
Det jeg ønsker å se nærmere på er hvordan vi anvender kroppen i møte med barn, i inkluderingsarbeidet. Mye av det som foregår i barnehagen er taus kunnskap, vi gjør, men setter ikke ord på det vi gjør. Vi kjenner, vi vet, vi erfarer hva som fungerer, men kunnskapen artikuleres ikke tilstrekkelig. Jeg vil bidra til å sette ord på det som skjer og hva som ligger i denne tause kunnskapen.
Foreløpig problemstilling: hvordan kan vi jobbe kroppslig og hvordan kan vi kroppe inkludering i barnehagen?
Jeg vil også se på hvordan rom og materialitet spiller inn på hvilke muligheter vi har for å kroppe inkludering i barnehagen. Måten kropp er vevd sammen med rom, materialitet og alt som skjer rundt og hvordan blikk, mimikk, gulv og kropper veves sammen i praksiser som inkluderer/ekskluderer i barnehagen.