Merittert underviser - utlysning 2025
Vil du søke status som merittert underviser? Merittering av undervisere er en ordning for å løfte fram gode undervisere som jobber systematisk, vitenskapelig og i samarbeid med kolleger om å utvikle kvalitet i utdanningene. Status som merittert underviser kan tildeles fast ansatte i vitenskapelige stillinger ved HVL. Søknadsfrist er 1. mars 2025.
1. Vurderingskriterier
Følgende vurderingskriterier gjelder for utlysning av ordning for status som merittert underviser 2025. Vi gjør oppmerksom på at kriteriene er revidert til denne utlysningen og ikke er identiske med kriteriene ved tidligere utlysninger.
Kriterium 1: vektlegger studentenes læringsprosess i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning. Dette innebærer at søkeren:
1.1 har bred erfaring med undervisning og veiledning og reflekterer over hvordan egen undervisningspraksis støtter studentenes læringsprosess
1.2 har arbeidet systematisk over tid med å utvikle sin undervisning og reflekterer over denne utviklingen
1.3 arbeider systematisk med tilbakemeldinger fra studenter og eventuelt kolleger og anvender dem for å videreutvikle undervisning
1.4 samarbeider om utvikling av undervisning med for eksempel studenter, kollegaer og ledelse og reflekterer over betydningen av slikt samarbeid
Kriterium 2: viser en vitenskapelig tilnærming til undervisning. Dette innebærer at søkeren:
2.1 jobber utforskende og systematisk med utviklingsarbeid, innovasjon og/eller forskning om undervisning
2.2 begrunner og reflekterer over sin måte å løse undervisningsoppgavene på gjennom å forankre valg i relevant forskning og teori om undervisning og læring i høyere utdanning og/eller eget fagområde
2.3 er systematisk når det gjelder utvikling og utprøving av undervisnings- og vurderingsformer, eller varierte læremidler som støtter studentenes læringsprosess
2.4 formidler kompetanse fra arbeid med undervisning på ulike måter, for eksempel gjennom tidsskriftartikler, presentasjoner på konferanser, i rapporter eller i interne fora
Kriterium 3: har en kollegial holdning og er en aktiv pedagogisk bidragsyter med fokus på deling av erfaringer knyttet til utdanningskvalitet. Dette innebærer at søkeren:
3.1 deler erfaringer og samhandler med ledelse, kollegaer, studenter eller andre for å utvikle faglige fellesskap om kvalitet i undervisning
3.2 har initiert, stått sentralt i eller ledet studieplanarbeid, pedagogisk eller fagdidaktisk utviklingsarbeid, studiekvalitetsarbeid eller utredningsarbeid forankret i HVLs strategiske planer og begrunner arbeidets relevans for utdanning.
3.3 har en begrunnet plan for utvikling av undervisning og videre strategisk utviklingsarbeid for å heve undervisningskvaliteten i fagmiljøet
2. Søknaden er en pedagogisk mappe
Søknaden til status som merittert underviser skal bestå av en pedagogisk mappe. Ved HVL bruker vi begrepet pedagogisk mappe om den samlede og systematiske framstillingen som dokumenterer utdanningsfaglig praksis og kompetanse ved ansettelse og opprykk.
Den pedagogiske mappen vedrørende søknad om status som merittert underviser er satt sammen av tre deler:
1. Del 1: Sammenhengende fremstilling
En sammenhengende fremstilling der søkeren beskriver, reflekterer over, og dokumenterer pedagogisk utviklingsarbeid og sin kompetanse som underviser i tråd med de gitte kriteriene for en merittert underviser. Fremstillingen kan organiseres etter disse kriteriene eller på andre måter, men det må komme tydelig frem hvordan kriteriene for en merittert underviser er oppfylt (inntil 7500 ord).
2. Del 2: Pedagogisk CV
Søker kan enten bruke egen CV eller malen «Pedagogisk CV» som er tilgjengelig på hvl.no/om/merittering. Relevant innhold i CV-en er:
- formell pedagogisk utdanning relevant for undervisning i høyere utdanning
- erfaring med undervisning og veiledning
- erfaring med kollegaveiledning
- utviklingsarbeid knyttet til utdanning, som utvikling og revisjon av emne- og studieplaner
- arbeid med utdanningsledelse
- pedagogisk formidling og erfaringsdeling
- publikasjoner og FoU-arbeid – artikler, bøker, bokkapitler, rapporter, kronikker, konferansepresentasjoner og lignende som omhandler utvikling av undervisning.
3. Del 3: Vedlegg
Søker kan legge ved inntil 11 vedlegg for å dokumentere, underbygge og belyse det som beskrives i den pedagogiske mappen. Ett av vedleggene må være anbefalingsbrev fra leder (se mal på hvl.no/om/merittering). Alle vedlegg skal være vist til i den pedagogiske mappen. Eksempler på vedlegg kan være:
- dokumentasjon og eksempler på utvikling av læringsressurser
- vitenskapelige artikler og andre publiserte skriftlige bidrag knyttet til utvikling av undervisning
- rapporter om utvikling av emner/program
- en bearbeidet sammenstilling av og refleksjon over studentevalueringer og andre tilbakemeldinger
- fremstilling av læringsdesign og undervisningsopplegg
3. Språk
Søknaden kan skrives på norsk (bokmål eller nynorsk), engelsk, svensk eller dansk. Svar på søknad, inkludert vurderingskomiteens begrunnelse, vil bli gitt på norsk (bokmål eller nynorsk), uavhengig av søknadens språk.
4. Søknadsfrist
Søknad må sendes inn via Jobbnorge senest 1. mars 2025.
5. Hvem kan søke?
For å kunne søke status som merittert underviser må søkeren på søknadstidspunktet
- være fast ansatt i minst 50 prosent vitenskapelig stilling ved HVL
- ha vært ansatt i minst 50 prosent vitenskapelig stilling i minst fem år, hvorav minst to år ved HVL
6. Søknadsprosess
Søkerveiledning gis i form av felles informasjon og veiledning på søkerwebinarer høst 2024 og vår 2025. Det blir gjort opptak av alle webinarene, som legges på nettsiden for merittering. Alle søknader vil få skriftlig svar med vurderingskomiteens begrunnelse. Skriftlig svar vil bli sendt søkerne snarest mulig etter rektors godkjenning av komiteens innstilling.
7. Vurderingskomité
Søknadene vurderes av en vurderingskomité. Komiteen vil bestå av komiteleder fra HVL og to eksterne medlemmer. Disse vurderer samtlige søknader. I tillegg vil en representant fra hvert av fakultetene gi innspill til komiteen på søknader fra eget fakultet basert på de gitte kriteriene. En studentrepresentant gir innspill til komiteen på gitte kriterier som handler om det studentrettede arbeidet. Komitéens vurdering baserer seg på den samlede pedagogiske mappen og vurderingskriteriene.
Søkere kan kalles inn til et komplementerende intervju hvis mappen er vurdert til svært god på to av hovedkriteriene og god på det tredje kriteriet. Intervjuet vil ha en utdypende og avklarende funksjon. Dersom en søker kalles inn til et intervju, er det den samlede vurderingen av den pedagogiske mappen og intervjuet som ligger til grunn for komiteens konklusjon.
Komiteens konklusjon må være enstemmig for at en søker skal kunne innstilles til merittering. Komiteens innstilling skal godkjennes av rektor ved HVL.
8. Belønning
Individuell belønning
De som får status som merittert underviser vil få en lønnsøkning på 50 000 kroner, med virkning fra det tidspunkt rektor bestemmer ved godkjenning av komiteens innstilling. Merittert status er gjeldende så lenge den ansatte har et tilsettingsforhold ved HVL.
Fagmiljøets belønning
Fagmiljøet som søkeren representerer, vil bli belønnet med en engangssum på 50 000 kroner, som skal gå til videre utvikling av utdanningskvalitet i form av tiltak som kommer hele fagmiljøet til gode. Bruk av midlene bestemmes av den merittertes leder i samråd med den meritterte. Disse midlene må benyttes innen utgangen av påfølgende regnskapsår, dvs. innen 31.12.2026.
9. Pedagogisk akademi
Meritterte undervisere vil bli inkludert i Avdeling for utvikling av læring og undervisning sitt universitetspedagogisk arbeid og HVL sitt pedagogiske akademi som består av meritterte undervisere. Det forventes at alle undervisere som har fått og får merittert status, bidrar aktivt i dette akademiet. Når merittert status er tildelt, blir den merittertes pedagogiske mappe lagt ut på HVLs nettsider.
10. Maler
Følgende maler kan benyttes av søkere til meritteringsordningen:
- Mal for Lederuttalelse (Word, 72 kB) (obligatorisk)
- Mal for Pedagogisk CV (Word, 85 kB) (valgfri)