Arbeids- og kompetanseområde
Undervisning i barnehagelærerutdanningen, i hovedsak i andre og tredje studieår - i kunnskapsområdene Lek og læring for alle (fordypning), Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) og Samfunn, religin, livssyn og etikk (SRLE). I tillegg kommer Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage (Rekomp).
Pedagogikk: Perspektiver på lek; pedagogikk og politikk; ledelse, kvalitetsutvikling og utviklingsarbeid i barnehagen; veiledning og kommunikasjon; foreldresamtaler; fagpolitisk debatt og tekstskriving; observasjonsmetoder; læreplanarbeid; barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag.
Utdanningsreform: reform som politisk styring av utdanningsfeltet og den profesjonelle lærerutdannerens rolle.
COMPETE
COMPETE er en tverrfaglig forskergruppe som utforsker spenningsfeltet hvor politikk og reformer møter lærerprofesjonen i praksis.
Publikasjonar
-
Lærerutdanneren som forsvant? En retorisk analyse av styringsdokumenter for barnehagelærerutdanningen
-
Kan vi få fleire mannlege barnehagelærarstudentar til å slutte å slutte?
-
"Du er en bæsj, og hunden min skal bite deg!"
-
Det profesjonelle livet i unntakstilstanden
-
Hvilken kunnskap tror vi på?
-
Frå stamme til satellitt – kva metaforar kan fortelje om korleis ei lærarutdanningsreform vert forstått og iverksett
-
Seniorpolitikk i barnehagen
-
Demokratibegrepet forstyrrer i barnehagen
-
"Når jeg leker ser du at jeg har det fint"
-
Rettleiing som felles drivkraft
-
Kultur spiser strategi til frokost
-
To tanker i hodet
-
Hvor blir det av opprøret i barnehagelærerutdanningen?
-
Barnehagehelter uten troverdighet
-
Å være lærar og forskar i barnehagelærarutdanninga
-
Frå stamme til satellitt - metaforar om pedagogikk og reform
-
Vegen blir til medan vi spring etter - om implementering av ny barnehagelærarutdanning i Norge
-
The road is made as we run along - implementing the new kindergarten teacher education program in Norway
-
Vegen blir til medan vi spring etter - metaforar om reform og pedagogikk i BLU
-
Recruiting and keeping male students into Early Childhood Education Programs
-
Barnehage og profesjon som politisk felt
-
Reforming higher education – the new kindergarten teacher education programme in Norway
-
En god prat med 12 smårollinger?
-
Læringsutbytte: Sitt stille!
-
Lytt til barnet! (skolefritidsordningen)
-
I barnehagen følte jeg meg som en kjempe
-
"Vegen blir til medan vi spring etter"
-
Skulebokkunnskap eller leik i barnehagen?
-
"Vegen blir til medan vi spring etter" - Metaforar om reform og pedagogikk i BLU
-
Pedagogy in the Norwegian kindergarten teacher education – paradoxes, challenges and possibilities
-
Skulebokkunnskap og leik i barnehagen
-
Bergen kritiseres for kartlegging av barn
-
Fagprat
-
Nedbemanningstrikset (bearbeidet versjon)
-
Kartlegging og programbruk i barnehagen
-
Pedagogikkfaget i barnehagelærerutdanningen
-
Bli nye nå, da!
-
En risikabel tankefeil
-
Nedbemanningstrikset
-
Menn i barnehagelærarutdanninga
-
Pedagogikk - i barnehagelærarutdanninga
-
Manglende tillit. Kartlegging
-
Jo, kartlegging kan være farlig!
-
Menn i barnehage og menn i barnehagelærarutdanninga
-
Betyr det noe hva barnehagelærerne mener? (redaksjonelt)
-
Bare vent litt… jeg skal gjøre det når jeg får tid – hvis det er viktig (leder)
-
Barnehage tett på familien (artikkel)
-
Barnehageforeldre (redaksjonelt)
-
Høy eller lav terskel i barnehagegarderoben?(leder)
-
Kan du ikke dempe deg litt?(debatt)
-
Menn om omsorg i barnehagen (redaksjonelt)
-
Omsorg – den kjedelige lillesøsteren til læring?(leder)
-
Barnehageledelse i en endret politisk kontekst
-
Fra profesjon til programmering
-
Det vil være uklokt å innføre en barnehagelov som fratar barnehagelærerne tillit og ansvar
-
Spar oss for "det neste barnehageløftet"
-
Snart tre år og ganske god til å gjennomskue voksne
-
Registrering av regelbrudd er regelbrudd
-
Kan du gi meg det spiseredskapet som ikke er en gaffel?
-
Det er lov å tenke seg om
-
Fagleg seminar for mannlege barnehagelærarstudentar
-
Mennene forener seg på barnehagestudium
-
Barnehageleiing i ein endra politisk kontekst
-
Menn i barnehage og førskolelærerutdanning
-
Ja til kvalitetsarbeid!
-
Barnehager på kollisjonskurs
-
Helhet og sammenheng i barns oppvekst
-
Helhet og sammenheng i barns oppvekst – fra barnehage til SFO og skole
-
Mannlege studentar treng ei betre tilpassa utdanning
-
Ikke godt nok (barnehagepolitikk)
-
Bemanning i framtiden (barnehagepolitikk)
-
SFO er barns fritid (oppvekstpolitikk)
-
Stolt eller syk av bekymring? (barnehagepolitikk)
-
How do the personnel in after-school centres define and understand their profession?
-
Mannlege barnehagelærarstudentar møter praksis
-
Rette baker for smed (barnehagepolitikk)
-
Barn trenger nok plass (barnehagepolitikk)
-
SFO bør være nasjonal politikk
-
Lesing viktig for de små
-
Forebygging i "fredstid"
-
Usynlige læringskulturer i skolefritidsordningen : sammenhenger og brudd mellom barnehage, skolefritidsordning og skole
-
Ingenmannslandet etter skoletid (SFO)
-
SFO i ingenmannsland