Arbeids- og kompetanseområde

Ansatt siden 1.8.1993 som sosiolog med særlig faglig fokus på kjønn, sosial ulikhet, global forståelse og internasjonalisering. Har hatt blant annet hatt undervisningsoppgaver knyttet til ungdomssosiologi, samfunnsfag i barnehagelærerutdanning, organisasjon og ledelse, samfunnsfagsdidaktikk, flerkulturell forståelse og global forståelse. Har førstelektorkompetanse knyttet til sosiologi, kjønn og ledelse, interkulturell kompetanse og ulike læringsformer. Særlig interesse for utvekslingserfaringer som norske studenter får i Zambia og zambiske studenter har fått i Norge gjennom faget Global Knowledge. Internasjonal erfaring: Feltarbeid (6 mnd + 2 mnd) og flere kortere opphold i Indonesia (Bali) i perioden 1991 - 2010. 12 kortere opphold i Namibia som rådgiver for NAMAS i samarbeid med NIED med fokus på kompetanseheving av lærere i skoler for San og Himba-elever i perioden 2005 - 2007. 40 opphold i Zambia i løpet av de siste15 år som rådgiver for utdanningsdepartementet på fådeltmetodikk i zambiske skoler, forsker, faglig veileder for norske og zambiske studenter og internasjonal koordinator. For tiden forskningsprosjekt med University of Zambia og ansvar for studentoppfølging av Global Knowledge-studenter i Zambia.

Underviser i
  • Global Knowledge
  • Pedagogisk leiing og kulturelt mangfald
  • Utdanning og bærekraft
  • Samfunnsfag på GLU
Forskar på
  • Kultursensitive undervisningsformer
  • Tverrkulturell kompetanse i norske barnehager
  • Internasjonale studenters kompetanse etter et år i Norge
  • Norske studenter i Zambia - en form for dannelsesreise?
  • Bærekraftig utvikling og studentmobilitet
  • Hvithet og studentmobilitet
  • Pedagogisk ledelse
Forskargrupper

Publikasjonar

  • (De)Coloniality in Teacher Education: Reflections on Student Teachers’ Mobility from the Global North to the Global South

    Massao , Prisca Bruno , Bergersen, Ane (2024)
  • Key aspects of the article: (De)Coloniality in Teacher Education: Reflections on Student Teachers’ Mobility from the Global North to the Global South

    Bergersen, Ane (2024)
  • Norske lærerstudenters mobilitet til Globale Sør. Mentorer i Norge og globale Sør sine refleksjoner analysert med (de)koloniale briller

    Bergersen, Ane, Massao , Prisca Bruno (2023)
  • How do Zambian student teachers describe their motivation and important role models for them to be a teacher?

    Bergersen, Ane, Kaumba, Samwangala, Muleya, Gistered (2023)
  • Teacher educators from Global South and Global North: Reflections about student mobility

    Massao , Prisca Bruno , Bergersen, Ane (2023)
  • Multicultural practice towards meeting migration related challenges in four Norwegian kindergartens

    Nornes-Nymark, Merete , Bergersen, Ane (2023)
  • (De)colonial lenses: Reflections from the Norwegian and Global South teacher educators facilitating student mobility.

    Massao , Prisca Bruno , Bergersen, Ane (2023)
  • Intercultural communication - an important factor in student mobility

    Vattedal, Monica Tove, Bergersen, Ane (2022)
  • Project meeting Global Teaching for Sustainable Development (GLOSS) Presentation of Western Norway University of Applied Sciences

    Vattedal, Monica Tove, Bergersen, Ane (2022)
  • Student mobility to and from Norway and Zambia, the role of an international student analysed by critical intercultural theories including white privileges

    Bergersen, Ane, Massao , Prisca Bruno (2022)
  • Utenlandspraksis for lærerstudenter og bærekraftdidaktikk

    Bergersen, Ane (2022)
  • Internasjonalt og regionalt partnerskap for å øke flerkulturell kompetanse. Norske lærerstudenter i Zambia og zambiske lærere i Sogndal – hva har vi lært?

    Bergersen, Ane (2022)
  • Utenlandspraksis i globale Sør

    Bergersen, Ane (2022)
  • Makt og praksis i globale Sør

    Bergersen, Ane (2022)
  • Kulturmøter i barnehagen - podcast i BLUpodden

    Bergersen, Ane, Skaten, Monica Hauge (2022)
  • Intercultural communication as an important element in student mobility

    Vattedal, Monica Tove, Bergersen, Ane (2022)
  • En analyse av makt og kultursensitivitet blant utvekslingsstudenter til og fra det globale sør gjennom faget Global Knowledge

    Bergersen, Ane, Massao , Prisca Bruno (2022)
  • Bærekraftdidaktikk gjennom internasjonal studentmobilitet – nye perspektiver på bærekraftig utvikling etter tre måneders opphold i det globale sør?

    Bergersen, Ane, Vågenes, Vibeke (2022)
  • Introduksjon: global bevissthet og interkulturell kompetanse gjennom studentmobilitet og praksis

    Bergersen, Ane, Klein, Jørgen, Larsen, Ann Sylvi (2022)
  • Utenlandspraksis for lærerstudenter Global og interkulturell kompetanse

    Klein, Jørgen, Bergersen, Ane, Larsen, Ann Sylvi (2022)
  • Å skrive antologi og presentasjon av bokkapittelet Bergersen & Vågenes (2022) "Bærekraftdidaktikk gjennom internasjonal studentmobilitet - nye perspektiver på bærekraftig utvikling etter tre måneders opphold i det globale sør?

    Bergersen, Ane (2022)
  • Mangfold i barnehagefeltet - en analyse av makt og kultursensitivitet blant utvekslingsstudenter til og fra det globale Sør gjennom faget Global Knowledge

    Bergersen, Ane (2022)
  • Barnehagekultur - podcast i BLUpodden

    Bergersen, Ane (2021)
  • Campus Sogndal og lærerutdanning med fortsatt vektlegging av en kultur preget av ja, samarbeid og innovasjon.

    Bergersen, Ane (2021)
  • Korleis kan global studentmobilitet fremme demokrati og fred? Speedforskning på Forskningsdagene 2021

    Bergersen, Ane (2021)
  • International collaboration Norway - Zambia through student mobility and research for two decades, can COIL be the next step?

    Bergersen, Ane, Kaumba, Samwangala, Mumba, Fidelis (2021)
  • Education and Sustainability. Teacher students’ understanding of sustainable development after 3 months in Africa 

    Bergersen, Ane, Vågenes, Vibeke (2021)
  • "Vi blander alt sammen" - Barnehagelærerstudenters forståelse av begrepet pedagogisk ledelse.

    Bergersen, Ane, Nornes-Nymark, Merete, Fimreite, Hege (2021)
  • Å vere ein fleirkulturell barnehage - moglegheiter og utfordringar i kvardagspraksis.

    Nornes-Nymark, Merete, Bergersen, Ane (2021)
  • Global Knowledge - erfaringer med studentmobilitet s 101 - 103

    Bergersen, Ane, Clausen, Jacob, Andreassen, Kirsten, Breusch, Birgit (2020)
  • Using games as a method for learning multicultural competence in teacher education (Page 69 - 79)

    Bergersen, Ane, Sviggum, Hege Gjerde (2020)
  • Interkulturell kommunikasjon, etisk dilemma og utvikling av lærende organisasjoner.

    Bergersen, Ane (2020)
  • Interkulturell veiledning og flerkulturell forståelse

    Bergersen, Ane (2020)
  • Den fleirkulturelle barnehagen - med søkelys på fleirkulturelt innhald og kultursensitiv handlingspraksis.

    Nornes-Nymark, Merete , Bergersen, Ane (2020)
  • Erfaringer fra faget “Utdanning og bærekraft med 3 måneder i Afrika”

    Bergersen, Ane, Vågenes, Vibeke (2020)
  • Kulturell brobygging og interkulturell kommunikasjon

    Bergersen, Ane (2020)
  • Forskningsetiske utfordringer. Eksempler fra studenter som samler inn empiri i praksis, studenter som intervjuobjekter og forskeren som faglærer

    Bergersen, Ane, Nornes-Nymark, Merete , Helgesen, Monica Tove Vattedal (2020)
  • Using Games as a Method for Learning Multicultural Competence in Teacher Education

    Bergersen, Ane, Sviggum, Hege Gjerde (2020)
  • Å forstå eigen kultur gjennom andre

    Bergersen, Ane (2020)
  • Fleirkulturell kompetanse og sosial berekraft

    Bergersen, Ane (2020)
  • FNs bærekraftsmål i lærerutdanningene – erfarte muligheter og utfordringer ved HVL

    Hauge, Kjellrun Hiis, Goga, Nina, Vågenes, Vibeke, Bergersen, Ane, Eidsvik, Erlend, Heggen, Marianne Presthus (2020)
  • Zambian Civic Education Teacher Students in Norway for a Year-How Do They Describe Their Transformative Learning?

    Bergersen, Ane, Muleya, Gistered (2019)
  • “Student mobility in Africa: Intercultural communication skills through education and sustainability”

    Helgesen, Monica Tove Vattedal, Bergersen, Ane (2019)
  • A "good” Zambian teacher and the impact of cultural background from Zambian students point of view

    Bergersen, Ane, Mumba, Fidelis, Milimo, Ncomba (2019)
  • Transformative discourses of Norwegian teacher students in South African schools: An intercultural competence Development.

    Bergersen, Ane, Melting, Arne Jacob, Mthiyane, Ncamisile (2019)
  • Freire’s concepts and theories as a strategy to reduce poverty

    Bergersen, Ane, Abraham, Getahun Y. (2019)
  • How do student Teachers describe an ideal teacher, their role models and which proverbs inspired them to become a student teacher?

    Bergersen, Ane, Mumba, Fidelis (2019)
  • Education emphasizing sustanibility: Perspectives from Teacher Education

    Bergersen, Ane, Helgesen, Monica Tove Vattedal, Skaten, Monica (2019)
  • Verdensklassen: Utdanning og bærekraft - et nytt utdanningstilbud for lærerstudenter ved HVL

    Vågenes, Vibeke, Bergersen, Ane (2019)
  • Hvordan kan ti års erfaringer med studentmobilitet til og fra Zambia bidra til å styrke HVL sin strategi med særlig fokus på sosial bærekraft?

    Bergersen, Ane (2019)
  • Kan det å forstå seg selv og egne kulturelle referanserammer etter 3 måneder i Zambia være viktig profesjonskunnskap?

    Bergersen, Ane (2018)
  • The Importance of Dialogue and Freire’s Critical Pedagogical Theory as an Eye-Opener for Former Zambian Students Who Went to Norway for a Year

    Bergersen, Ane (2018)
  • How do Three Preschools Utilities multicultural employees' competences expressed by the three Preschool leaders and six multicultural employees point of view?

    Bergersen, Ane, Nornes-Nymark, Merete (2018)
  • Multicultural practice in four Norwegian Preschools.

    Nornes-Nymark, Merete , Bergersen, Ane (2018)
  • Interkulturell kommunikasjon og global forståelse

    Bergersen, Ane (2018)
  • Kultur og holdninger – hvem er vi i kulturelle møter?

    Bergersen, Ane (2018)
  • Multicultural practice in four Norwegian Preschools

    Nymark, Merete Nornes, Bergersen, Ane (2018)
  • How do three Preschools utilize multicultural Preschool workers competences expressed by three Preschool leaders and six multicultural workers point of view?

    Bergersen, Ane, Nymark, Merete Nornes (2018)
  • Freire's critical pedagogical theory as an eye-opener for former Zambian students who went to Norway for a year

    Bergersen, Ane (2018)
  • To lead and strengthen intercultural competence.

    Nornes-Nymark, Merete , Bergersen, Ane (2017)
  • Zambian CIVIC Teacher Students in Norway – how did they and the University of Zambia benefit?

    Bergersen, Ane (2017)
  • David Livingstone College of Education and Western Norway University of Applied Sciences - experiences from 15 years cooperation

    Bergersen, Ane (2017)
  • How do former Civic Education Students from University of Zambia describe the benefits of one year study in Norway for themselves as teachers and for the University of Zambia?

    Bergersen, Ane (2017)
  • Kva vektlegg barnehagar i sitt arbeid knytt til kulturelt mangfald og korleis arbeider desse med kompetanseheving for å utvikle og styrke personalet sin tverrkulturelle kompetanse

    Nymark, Merete Nornes, Bergersen, Ane (2017)
  • How to lead and strengthen intercultural competence - Intercultural competence in four Norwegian Preschools

    Nymark, Merete Nornes, Bergersen, Ane (2017)
  • Global forståelse. Barnehagelæreren som kulturell brobygger

    Bergersen, Ane (2017)
  • Faglig leiing og tverrkulturell kompetanse

    Bergersen, Ane, Nymark, Merete Nornes (2017)
  • Kultursensitive læringsformer og tverrkulturell kompetanse

    Bergersen, Ane (2017)
  • "Mangfald - morgondagens medarbeidar"

    Bergersen, Ane (2016)
  • Kultursensitive læringsformer – økt bevissthet gjennom tverrkulturell kompetanse?

    Bergersen, Ane (2016)
  • The concept and understanding of Pedagogical Leadership in Preschool Education.

    Nornes-Nymark, Merete , Fimreite, Hege, Bergersen, Ane (2015)
  • Danning og tverrkulturell kompetanse

    Bergersen, Ane (2015)
  • Pedagogisk leiing som omgrep i ny barnehagelærerutdanning.

    Nymark, Merete Nornes, Fimreite, Hege, Bergersen, Ane (2015)
  • Forståelse av pedagogisk ledelse som begrep i ny barnehagelærerutdanning

    Nymark, Merete Nornes, Bergersen, Ane (2015)
  • Læring i ulike kulturelle kontekster

    Bergersen, Ane (2015)
  • The New Zambian Educational curriculum, Learning Theories and the Role of the Preschool Teacher - Keynote Speaker

    Bergersen, Ane (2014)
  • The VaKE Project as an Innovative Program in Teaching Intercultural Value Dilemmas

    Bergersen, Ane, Slåttum, Berit (2014)
  • Pedagogisk leiing - profesjonell kommunikasjon?

    Fimreite, Hege, Bergersen, Ane, Nymark, Merete Nornes (2014)
  • Interaktiv stand: Definer pedagogisk leiing

    Fimreite, Hege, Bergersen, Ane (2014)
  • Pedagogisk leiing - profesjonell kommunikasjon?

    Fimreite, Hege, Bergersen, Ane (2014)
  • Hva mener zambiske studenter at ett år i Norge som kvotestudent har betydd for egen profesjonsutøvelse i hjemlandet?

    Bergersen, Ane (2014)
  • Zambiske studenters erfaringer med 10 måneders opphold i Norge

    Bergersen, Ane (2013)
  • Praksis i utlandet - den nye dannelsesreisen?

    Bergersen, Ane (2013)
  • Norske førskolelærerstudenters erfaringer med 3 måneders opphold i Zambia

    Bergersen, Ane (2012)
  • Faglig didaktisk arbeid med likestilling – er barnehagen en utfordring?

    Bergersen, Ane, Nordheim, Anita (2012)
  • Kan barnehagekulturen være med å forklare manglende faglig arbeid med likestilingsarbeid i norske barnehager?

    Bergersen, Ane, Nordheim, Anita (2011)
  • De første oppvekstsentre og sosialiseringsvilkår i tette samfunn

    Bergersen, Ane (2011)
  • Human Rights, peace and gender in an international perspective

    Bergersen, Ane (2010)
  • Hvordan kan begrepet formålsrasjonalitet forklare interaksjonen mellom aktører fra samfunn preget av Ubuntu og vestlige aktører innen utdanningssamarbeid?

    Bergersen, Ane (2010)
  • Digital kompetanse i barnehagen

    Bergersen, Ane, Gjerde, Hege, Helland, Synneva (2010)
  • "Er ikke det lov da" - lovverk i en digital tid

    Bergersen, Ane (2010)
  • Barnehagepersonalets møte med IKT

    Bergersen, Ane (2010)
  • Digital kompetanse i barnehagen

    Bergersen, Ane, Rogne, Eivind, Gjerde, Hege, Helland, Synneva (2010)
  • Digital kompetanse i barnehagen

    Bergersen, Ane, Gjerde, Hege, Helland, Synneva, Henjum, Jon, Rogne, Eivind (2010)
  • Digital kompetanse i barnehagen

    Helland, Synneva, Bergersen, Ane, Gjerde, Hege (2010)
  • Kjønn, ledelse og profesjon

    Bergersen, Ane (2009)
  • Lokal kunnskap i globalt perspektiv

    Bergersen, Ane (2009)
  • Community Studies - How to Use Local Knowlege: a manual How to use local knowledge in multi- and monograde schools in Zambia

    Bergersen, Ane, Jepsen, Randi (2008)
  • Manual for Community Studies - How to use local knowledge

    Bergersen, Ane, Chongo, Fewdays, Jepsen, Randi, Mumba, Fidelis (2008)
  • "Capacity Building in Use of Local Knowledge in Multi- and Monograde Schools in Zambia" Annual Report 2007 Teacher Education Programme South- North

    Bergersen, Ane, Mumba, Fidelis (2008)
  • Likestilling og likeverd i det pedagogiske arbeidet i barnehagen

    Bergersen, Ane (2008)
  • Våre stereotype forestillinger om kjønn

    Bergersen, Ane (2008)
  • Hva er kjønn?

    Bergersen, Ane (2008)
  • Multigrade Teaching Teacher Guide - based upon experiences from Opuwo and Tsumkwe

    Bergersen, Ane, Strøm Larsen, Trine (2007)
  • Community Studies The Model of Community Studies developed by DALICE and SFUC

    Bergersen, Ane, Jepsen, Randi (2007)
  • Entreprenørskap i Zambia

    Bergersen, Ane, Julusmoen, Jan (2007)
  • Norsk bistand - skjult eller åpen agenda? Erfaringer med utdanningsbistand i Zambia

    Bergersen, Ane (2007)
  • "Capacity Building in Use of Local Knowledge in Multi- and Monograde Schools in Zambia" Annual Report 2006 Teacher Education Programme South- North

    Bergersen, Ane, Mumba, Fidelis (2007)
  • Interministerial cooperation Norway - Zambia : Annual Report 2006, Theme 2 Multigrade Teaching

    Bergersen, Ane (2007)
  • Multigrade Teaching and General Learning Methods

    Bergersen, Ane (2006)
  • Genderbased collection and use of local knowledge

    Bergersen, Ane (2006)
  • Interministerial cooperation Norway - Zambia : Annual Report 2005, Theme 2 Multigrade Teaching

    Bergersen, Ane (2006)
  • Delegasjonsreise fra Høgskulen i Sogn og Fjordane til institusjoner i Zambia og Sør-Afrika. September 2005

    Bergersen, Ane, Jepsen, Randi, Halskau, Åsne, Bech, Margunn (2006)
  • Barnehagen - en kvinnekultur?

    Bergersen, Ane (2006)
  • Kvinner på sexferie

    Bergersen, Ane (2005)
  • Multigrade Teaching in Zambia and Namibia Fådelt metodikk i Zambia og Namibia

    Bergersen, Ane (2005)
  • Multigrade Teaching in Namibia

    Bergersen, Ane (2005)
  • Sex og globalisering

    Bergersen, Ane (2005)
  • We are strong together

    Bergersen, Ane, Haukedal, Kjersti Sandnes, Øydvin, Astrid (2005)
  • Vi er sterke saman - Om "kombinasjonsstudenten", didaktikken og rasjonaliteten i gruppa

    Bergersen, Ane, Haukedal, Kjersti Sandnes, Øydvin, Astrid (2004)
  • Theme 2 Multigrade Teaching

    Bergersen, Ane (2004)
  • Vårt flerkulturelle samfunn - utfordringer for barnehagen

    Bergersen, Ane (2004)
  • Experiences from North - South Cooperation. HSF and Zambia

    Bergersen, Ane (2004)
  • Kjønn og utdanningsvalg

    Bergersen, Ane (2004)
  • Likestilling i barnehagen. Kjønn på dagsorden

    Bergersen, Ane (2004)
  • Multigrade teaching - for pedagogical reasons or only as a necessary model?

    Bergersen, Ane (2004)
  • Då Lisa gjekk til skulen -igjen! Om kombinasjonsstudenten på desentralisert og delvis nettbasert førskule- og allmennlærerutdanning ved Høgskulen i Sogn og Fjordane

    Bergersen, Ane, Haukedal, Kjersti Sandnes, Øydvin, Astrid (2004)
  • Multigrade teaching for pedagogical reasons or only as a necessary model?

    Bergersen, Ane (2003)
  • Multigrade teaching - some Norwegian experiences

    Bergersen, Ane (2002)
  • Likestilling i dagens samfunn

    Bergersen, Ane (2002)
  • Kjønnssosialisering

    Bergersen, Ane (2002)
  • Pedagogiske ledere som personalledere

    Bergersen, Ane (2002)
  • Endringsledelse i barnehagen

    Bergersen, Ane (2002)
  • Endringsledelse i et kulturelt perspektiv

    Bergersen, Ane (2002)
  • Seksualitetens globalisering

    Bergersen, Ane (2002)
  • Kvinner som skoleledere

    Bergersen, Ane (2001)