Arbeids- og kompetanseområde
Utdannet klinisk barnevernspedagog og klinisk spesialist i rusproblematikk med master i sosialt arbeid og doktorgrad (ph.d) i resiliens.
Kompetanseområder: skoleprestasjoner hos barn og unge i risiko/i sårbare livssituasjoner, akademisk resiliens, barnefattigdom, etniske minoriteter, barnevern, barneverninstitusjoner/miljøterapi og rusproblematikk.
Master i Sosialvitenskap
Skoleprestasjoner hos barn og unge i risiko/i sårbare livssituasjoner.
1. Rett, demokrati og velferd (HVL)
2. Barnevern, likeverd og inkludering (UiB)
3. Equity in Social Welfare and Global Development Research Group (UiB)
Publikasjonar
-
Jan Storø og Einar Aadland. Profesjonsetikk for barnevernspedagogar.
-
Institusjonsbarnevernet og miljøterapi. Miljøterapeuten som redskap og etiske utfordringer og dilemmaer.
-
Fra marginalisering til akademisk suksess.
-
Hva fremmer skoleprestasjon?
-
The Norwegian welfare state and the meeting with immigrant (refugee) families University of Bergen
-
Barn og unge i fattige familier: Selvoppfattet skolekompetanse, etnisitet og akademisk resiliens. Hvilke faktorer kan fremme skoleprestasjoner hos barn og unge i risiko?
-
Et kritisk blikk på barnevernets rolle; makt og avmakt [A critical look at the role of child welfare; power and powerlessness]
-
Dilemmaer i beslutningsprosessen [Dilemmas in the decision-making process]
-
Decision Making in Child Welfare
-
School competence among adolescents in low-income families: does parenting style matter?
-
Resiliens. Hvordan påvirker personlige og sosiale vansker skolebarns læring og utvikling? [Resilience. How do personal and social difficulties affect school children's learning and development?]
-
Minority children and academic resilience in the Nordic welfare states
-
SOMMERFUGGEL I VINTERLAND. Barnefattigdom, resiliens og skolekompetanse. Hva sier forskningen?
-
Does Poverty in a Scandinavian Welfare State Influence School Competence in Adolescents?
-
RESILIENS. Et ressursorientert fokus på barn og unge i risiko
-
RESILIENS. Hvordan påvirker personlige og sosiale vansker skolebarns læring og utvikling?
-
Resiliensperspektiv med fokus på skolekompetanse
-
Children in Low-income families and Resilience: How do Poverty and Socio-economic status influence Children’s School Competence?
-
Resiliensperspektiv fra arbeid i barnevernet