Hilde Birgitte Hjertager Lund
Arbeids- og kompetanseområde
Forskning
Jeg forsker og underviser i emner knyttet til ledelse, kulturelt mangfold og politikk i barnehagen spesielt, og i utdanningssektoren generelt. Jeg er særlig interessert i ledelsesutfordringer og vilkår i en kulturelt mangfoldig utdanningssektor, sosial ulikhet og maktrelasjoner i utdanning.
Jeg jobber som førsteamanuensis i samfunnsfag ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag og har hovedfag i sosialantropologi fra Universitetet i Bergen. Doktorgradsprosjektet mitt (2022) har tittelen: Ulikhet, likhet og mangfold. Pedagogisk ledelse og foreldreskap i kulturelt mangfoldige barnehager. Doktorgradsprosjektet er tilknyttet Barnkunne - senter for barnehageforskning og arbeidspakke 10: Ledelse og mangfold i barnehager
Studien undersøker betydningen pedagogisk ledelse har for det pedagogiske innholdet og kvaliteten knyttet til inkludering og forståelser av mangfold. Studien er kvalitativ og bruker semistrukturerte intervju, feltarbeid og deltakende observasjon som metode. Pedagogiske ledere og styrere er intervjuet og barnehagens praksiser knyttet til den pedagogiske lederrollen og mangfoldsforståelser er innhentet gjennom etnografiske observasjonsstudier. Foreldreperspektivet i studien er innhentet gjennom semistrukturerte intervjuer med flyktningforeldre.
Roller og verv
- Forsker/assosiert medlem av forskningsprosjektet: EU- prosjekt HORIZON2020: Pioneering Policies and Practices Tackling Educational Inequalities in Europe: PIONEERED - Prosjektside på HVL: Pioneered - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)
- Medforfatter i antologien Hvordan forstå fordommer. Om kontekstens betydning i barnehage, skole og samfunn.
- Medforfatter i antologien Inquiry as a Bridge in Teaching and Teacher Education: NAFOL 2022 | Fagbokforlaget
- Forskergruppeledelse (2018-2020) - Forskergruppen Mangfold og integrering
- Utviklingsparter i REKOMP - Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage
- LUB801- Ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen
- PEL312 - Pedagogikk og elevkunnskap (GLU)
- LSU1 - Ledelse, samarbeid og utvikling (BLU)
- BLUBACH - Bacheloroppgaven på barnehagelærerutdanningen
- MGBUB101-Teoretiske perspektiv på utdanning og bærekraftig utvikling i Afrika
- MPUV504 Vitskapsteori og metode
- MPUV501C -Leiing 1 - Leiing og leiarroller i utdanning og oppvekstsektoren
- MGUSA101 - Samfunnsfag 1
- SA6-501 - Utdanningspolitikk
- MPUV503- Undervisning og ledelse i en digital utdanningskontekst
- barnehage
- ledelse
- kulturelt mangfold
- Inkludering
- utdanning
- utdanningsledelse
- makt og kulturell kapital
- foreldresamarbeid
Publikasjonar
-
A balancing Act: Navigating Policy as Street-Level Bureaucrats. A Study of Pedagogical Leadership in Early Childhood Education in Norway
-
Diversity constructions in two separate Norwegian educational context
-
Kulturelt mangfold i barnehagen
-
"I Norge går alle på tur". Barnehagen som språklærings- og inkluderingsarena. Utfordringer og muligheter
-
Mangfold i barnehagen
-
Når begynner og slutter ledelse?
-
Mangfold under lupen. Teori og praksis
-
Det flerkulturelle klasserommet- Kultur, perspektiver og kulturell kompetanse
-
“We try to give a good life to the children”-refugee parents and ECE professionals experiences of the early childhood education partnership in Norway
-
Exploratory workshop: Discussion around contributions to the Handbook on Communities, Families and Schooling in Education Research
-
“Good parents know what is best for the child”. Refugee Parents and ECE Professionals Experiences of their partnership in the Early Childhood Education institution in Norway
-
Mangfoldsforståelser under lupen
-
Dette fikk tre familier fra andre land til å stusse da de kom til Bergen.
-
– Vi tar ikke for gitt at alle barn kjenner Bukkene Bruse
-
Kultursensitiv tilnærming i barnehagen. Utfordringer og muligheter
-
Flerkulturell forståelse. Kultur, perspektiver og kulturell kompetanse
-
Hvordan vi ser for oss at forskningsprosjekter ved BARNkunne, kan bidra til policy utvikling og styrking av barnehagesektoren? Om BARNkunnes portefølje og hva de bidrar til
-
Mangfoldskonstruksjoner, institusjonaliserte barnehagepraksiser og kultursensitivitet. Utfordringer og muligheter
-
Stor variasjon i hvordan pedagogiske ledere møter kulturelt mangfold
-
Tre ulike måter å forstå mangfold på
-
Metodologiske utfordringer med forskning på «mangfold» i utdanningskontekster
-
Enfoldig, flerfoldig og mangfoldig. Forskning på kulturelt mangfold i barnehagen – en litteraturstudie.
-
Kontroll eller autonomi? Å navigere spenninger - pedagogiske ledere som bakkebyråkrater
-
Ledelse i spenn –Å balansere mellom kontroll og autonomi i en kompleks utdanningskontekst
-
Ledelse og profesjonsutvikling barnehagen. Endring og kunnskapsutvikling
-
Towards a more inclusive Education? Pedagogical Leadership in Early childhood education in Norway
-
Pedagogisk ledelse, profesjonsutvikling og kulturelt mangfold i barnehagen
-
Ledelse i spenn. Nyere forskning om lederroller i utdanningssektoren
-
Foreldresamarbeid og mangfold
-
Det er mange ting man tar for gitt i den norske barnehagen
-
«Vi må gjøre som nordmenn, gå på tur og sånn, integrere oss»: Flyktningforeldres erfaringer med barnehagen
-
Pedagogisk ledelse i kulturelt mangfoldige barnehager- Profesjonsutvikling, makt og institusjonaliserte barnehagepraksiser
-
"Gjennom forskerens blikk"-Metodiske utfordringer og muligheter med deltakende observasjon i studier av barnehageledelse
-
Difference, equality and diversity. Pedagogical Leaders’ Leadership Practice and Diversity Constructs, and Refugee Parents Experience encountering the kindergarten"
-
Ulikhet, likhet og mangfold. Pedagogisk ledelse og foreldreskap i kulturelt mangfoldige barnehager
-
“Through the researcher’s gaze”. Field roles, positioning and epistemological reflexivity doing qualitative research in a kindergarten setting.
-
“Through the researcher’s gaze” Preconceptions, understandings, and reflexivity in qualitative research in a kindergarten setting
-
“We must do like the Norwegians, go hiking, outdoor activities and things like that."Refugee parents’ experiences with parental cooperation and encountering kindergarten.
-
«Vi er vel egentlig alle like». Pedagogisk ledelse, mangfoldskonstruksjoner og foreldresamarbeid i barnehagen.
-
"We are equal, but I am the leader". Leadership enactment in early childhood in Norway
-
«De er jo alle barn»–Mangfoldskonstruksjoner i barnehagen-
-
Etniske minoritetsforeldres erfaringer med foreldresamarbeidet i barnehagen
-
«Jeg liker at barnet mitt trives i barnehagen, men noen ganger er jeg litt redd». Møter mellom etniske minoritetsforeldre og barnehagen
-
"Vi er alle like og drar lasset sammen". Pedagogisk ledelse i barnehagen
-
Pedagogiske ledere mellom marked og profesjon
-
Pedagogisk ledelse i møte med kulturelt mangfold i barnehagen
-
Ledelse i møte med kulturelt mangfold
-
Metodiske utfordringer og refleksjoner på feltarbeid i egen kultur
-
"Cultural diversity as equality, inequality or awareness? Educational leaders perceptions and practices on cultural diversity"
-
“Betwixt and between”- educational managers between the market and profession"
-
Det flerkulturelle klasserommet Foredrag - Faglig pedagogisk dag UIB
-
Søte, frie og moderne. En studie av unge japanske middelklassekvinners livsprosjekter i Shizuoka,Japan