Førsteamanuensis

Hilde Birgitte Hjertager Lund

Arbeids- og kompetanseområde

Forskning

Jeg forsker og underviser i emner knyttet til ledelse, kulturelt mangfold og politikk i barnehagen spesielt, og i utdanningssektoren generelt. Jeg er særlig interessert i ledelsesutfordringer og vilkår i en kulturelt mangfoldig utdanningssektor, sosial ulikhet og maktrelasjoner i utdanning.

Jeg jobber som førsteamanuensis i samfunnsfag ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag og har hovedfag i sosialantropologi fra Universitetet i Bergen. Doktorgradsprosjektet mitt (2022) har tittelen: Ulikhet, likhet og mangfold. Pedagogisk ledelse og foreldreskap i kulturelt mangfoldige barnehager. Doktorgradsprosjektet er tilknyttet Barnkunne - senter for barnehageforskning og arbeidspakke 10: Ledelse og mangfold i barnehager

Studien undersøker betydningen pedagogisk ledelse har for det pedagogiske innholdet og kvaliteten knyttet til inkludering og forståelser av mangfold. Studien er kvalitativ og bruker semistrukturerte intervju, feltarbeid og deltakende observasjon som metode. Pedagogiske ledere og styrere er intervjuet og barnehagens praksiser knyttet til den pedagogiske lederrollen og mangfoldsforståelser er innhentet gjennom etnografiske observasjonsstudier. Foreldreperspektivet i studien er innhentet gjennom semistrukturerte intervjuer med flyktningforeldre. 

Roller og verv 

Publikasjonar

  • A balancing Act: Navigating Policy as Street-Level Bureaucrats. A Study of Pedagogical Leadership in Early Childhood Education in Norway

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2024)
  • Diversity constructions in two separate Norwegian educational context

    Haugen, Ingvild Bjørkeng, Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2024)
  • Kulturelt mangfold i barnehagen

    Doublet, Maria-Rosa Raphaela, Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2024)
  • "I Norge går alle på tur". Barnehagen som språklærings- og inkluderingsarena. Utfordringer og muligheter

    Doublet, Maria-Rosa Raphaela, Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2024)
  • Mangfold i barnehagen

    Doublet, Maria-Rosa Raphaela, Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2024)
  • Når begynner og slutter ledelse?

    Fimreite, Hege, Lund, Hilde Birgitte Hjertager, Glosvik, Øyvind, Karlsen, Anne Mette Færøyvik, Sekkingstad, Dorthea, Haukedal, Kjersti Sandnes (2024)
  • Mangfold under lupen. Teori og praksis

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2024)
  • Det flerkulturelle klasserommet- Kultur, perspektiver og kulturell kompetanse

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2024)
  • “We try to give a good life to the children”-refugee parents and ECE professionals experiences of the early childhood education partnership in Norway

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2024)
  • Exploratory workshop: Discussion around contributions to the Handbook on Communities, Families and Schooling in Education Research

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager, Melnikova, Julia, Paulgaard, Gry, Lasselle, Laurence (2024)
  • “Good parents know what is best for the child”. Refugee Parents and ECE Professionals Experiences of their partnership in the Early Childhood Education institution in Norway

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2024)
  • Mangfoldsforståelser under lupen

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2024)
  • Dette fikk tre familier fra andre land til å stusse da de kom til Bergen.

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager, Hansen, Cathrine Trane (2024)
  • – Vi tar ikke for gitt at alle barn kjenner Bukkene Bruse

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager, Kinsella, Victoria Åsne (2024)
  • Kultursensitiv tilnærming i barnehagen. Utfordringer og muligheter

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2024)
  • Flerkulturell forståelse. Kultur, perspektiver og kulturell kompetanse

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2024)
  • Hvordan vi ser for oss at forskningsprosjekter ved BARNkunne, kan bidra til policy utvikling og styrking av barnehagesektoren? Om BARNkunnes portefølje og hva de bidrar til

    Ødegaard, Elin Eriksen, Sadownik, Alicja R., Andreadakis, Zacharias, Glosvik, Øyvind, Sønsthagen, Anne Grethe , Fimreite, Hege (2024)
  • Mangfoldskonstruksjoner, institusjonaliserte barnehagepraksiser og kultursensitivitet. Utfordringer og muligheter

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2023)
  • Stor variasjon i hvordan pedagogiske ledere møter kulturelt mangfold

    Salvesen, Kjersti, Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2023)
  • Tre ulike måter å forstå mangfold på

    Fredheim, Line Storvik, Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2023)
  • Metodologiske utfordringer med forskning på «mangfold» i utdanningskontekster

    Hagen, Fredrik Stenhjem, Kvaale-Conateh, Lamin Andre, Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2023)
  • Enfoldig, flerfoldig og mangfoldig. Forskning på kulturelt mangfold i barnehagen – en litteraturstudie.

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2023)
  • Kontroll eller autonomi? Å navigere spenninger - pedagogiske ledere som bakkebyråkrater

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2023)
  • Ledelse i spenn –Å balansere mellom kontroll og autonomi i en kompleks utdanningskontekst

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2023)
  • Ledelse og profesjonsutvikling barnehagen. Endring og kunnskapsutvikling

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2023)
  • Towards a more inclusive Education? Pedagogical Leadership in Early childhood education in Norway

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2023)
  • Pedagogisk ledelse, profesjonsutvikling og kulturelt mangfold i barnehagen

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2023)
  • Ledelse i spenn. Nyere forskning om lederroller i utdanningssektoren

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2023)
  • Foreldresamarbeid og mangfold

    Krieken Laski, Alona , Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2023)
  • Det er mange ting man tar for gitt i den norske barnehagen

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager, Sandgrind, Silje Wiken (2022)
  • «Vi må gjøre som nordmenn, gå på tur og sånn, integrere oss»: Flyktningforeldres erfaringer med barnehagen

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2022)
  • Pedagogisk ledelse i kulturelt mangfoldige barnehager- Profesjonsutvikling, makt og institusjonaliserte barnehagepraksiser

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2022)
  • "Gjennom forskerens blikk"-Metodiske utfordringer og muligheter med deltakende observasjon i studier av barnehageledelse

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2022)
  • Difference, equality and diversity. Pedagogical Leaders’ Leadership Practice and Diversity Constructs, and Refugee Parents Experience encountering the kindergarten"

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2022)
  • Ulikhet, likhet og mangfold. Pedagogisk ledelse og foreldreskap i kulturelt mangfoldige barnehager

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2022)
  • “Through the researcher’s gaze”. Field roles, positioning and epistemological reflexivity doing qualitative research in a kindergarten setting.

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2022)
  • “Through the researcher’s gaze” Preconceptions, understandings, and reflexivity in qualitative research in a kindergarten setting

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2021)
  • “We must do like the Norwegians, go hiking, outdoor activities and things like that."Refugee parents’ experiences with parental cooperation and encountering kindergarten.

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2021)
  • «Vi er vel egentlig alle like». Pedagogisk ledelse, mangfoldskonstruksjoner og foreldresamarbeid i barnehagen.

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2021)
  • "We are equal, but I am the leader". Leadership enactment in early childhood in Norway

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2021)
  • «De er jo alle barn»–Mangfoldskonstruksjoner i barnehagen-

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2021)
  • Etniske minoritetsforeldres erfaringer med foreldresamarbeidet i barnehagen

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2021)
  • «Jeg liker at barnet mitt trives i barnehagen, men noen ganger er jeg litt redd». Møter mellom etniske minoritetsforeldre og barnehagen

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2021)
  • "Vi er alle like og drar lasset sammen". Pedagogisk ledelse i barnehagen

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2020)
  • Pedagogiske ledere mellom marked og profesjon

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2019)
  • Pedagogisk ledelse i møte med kulturelt mangfold i barnehagen

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2019)
  • Ledelse i møte med kulturelt mangfold

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2019)
  • Metodiske utfordringer og refleksjoner på feltarbeid i egen kultur

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2019)
  • "Cultural diversity as equality, inequality or awareness? Educational leaders perceptions and practices on cultural diversity"

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2019)
  • “Betwixt and between”- educational managers between the market and profession"

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2019)
  • Det flerkulturelle klasserommet Foredrag - Faglig pedagogisk dag UIB

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2012)
  • Søte, frie og moderne. En studie av unge japanske middelklassekvinners livsprosjekter i Shizuoka,Japan

    Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2002)