Professor

Hilde Christine Hofslundsengen

Arbeids- og kompetanseområde

Jeg er utdannet barnehagelærer og logoped, og har phd i spesialpedagogikk. Min undervisning og forskning handler om barns språk- og skriftspråksutvikling, barn med norsk som andrespråk, og barn med ulike kommunikasjonsvansker som stamming. Jeg er forskergruppeleder for forskergruppen Kvardagsliv i barnehagen (KiB).

Publikasjonar

  • Norwegian ECEC teachers' play practices with children aged 2-3 years

    Pedersen, Lillian, Fimreite, Hege, Hofslundsengen, Hilde Christine (2024)
  • Tverrfaglig samarbeid rundt stamming i barnehagealder

    Berg, Karianne, Hofslundsengen, Hilde Christine, Kirmess, Melanie (2024)
  • Forskningstrender i norske doktorgradsavhandlinger innen barnehagefeltet: en litteraturgjennomgang fra 2012 til 2022

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Ljosdal Skreland, Lisbeth, Bøe, Marit, Hognestad, Karin (2024)
  • Ressurs og mangel: Barnehagelærarars oppfatningar av det komplekse språkarbeidet i den fleirspråklege barnehagen

    Høyland, Randi, Hofslundsengen, Hilde Christine (2024)
  • Barnehagelærerens interaksjonsmønstre i bildeboklesing

    Næss, Kari-Anne Bottegård, Huseby, Marjatta, Pelja, Selma, Hofslundsengen, Hilde Christine (2023)
  • ECEC Teachers’ Reported Practices and Attitudes Toward Read-Alouds in Nordic Multilingual Classrooms

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Magnusson, Maria, Norling, Martina, Tjäru, Sofie, Hjetland, Hanne Næss, Alatalo, Tarja (2023)
  • Hvorfor leses det mindre i norske barnehager sammenliknet med de andre nordiske landene?

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2023)
  • Barnehagelærarars leikepraksisar med barn i alderen 2-3 år, i lys av teorien om praksisarkitektur

    Fimreite, Hege, Pedersen, Lillian, Hofslundsengen, Hilde Christine (2023)
  • Norwegian speech-language pathologists treatment practices for preschool children who stutter: An explorative study

    Kirmess, Melanie, Guttormsen, Linn Stokke, Hofslundsengen, Hilde Christine, Næss, Kari-Anne Bottegård, Kefalianos, Elaina (2023)
  • Vocabulary interventions for second language (L2) learners up to six years of age

    Hjetland, Hanne Næss, Hofslundsengen, Hilde Christine, Klem, Marianne, Karlsen, Jannicke, Hagen, Åste Mjelve, Engevik, Liv Inger (2023)
  • Norwegian ECEC teachers’ scaffolding in digital picture book interactions with multilingual children. Teachers’ use of questions and their form and functions

    Høyland, Randi, Hofslundsengen, Hilde Christine (2023)
  • Norwegian ECEC teachers' scaffolding in digital picture book interactions with multilingual children. Teachers' use of questions and their form and functions

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2023)
  • Practice architecture of Norwegian ECEC teachers' interactions in play with children aged 2-3 years

    Fimreite, Hege, Pedersen, Lillian, Hofslundsengen, Hilde Christine (2023)
  • Read-aloud and writing practices in Nordic preschools

    Alatalo, Tarja, Norling, Martina, Magnusson, Maria, Tjäru, Sofie, Hjetland, Hanne Næss, Hofslundsengen, Hilde Christine (2023)
  • Fem myter om flerspråklighet i barnehagen

    Høyland, Randi, Hofslundsengen, Hilde Christine (2023)
  • Søkelys med skriving

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Hilde, Kolstad-Danielsen, Kleppenes, Anne-Merete (2022)
  • Kjære barnehagelærere - stå opp for den kunnskapen dere har

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Pedersen, Lillian, Bøyum, Sigrid, Alme, Hilde, Fimreite, Hege, Bakken, Astrid Reidun Berglid (2022)
  • Stuttering may be associated with increased anxiety in some children and adolescents

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2022)
  • Common Component Treatment Program

    Næss, Kari-Anne Bottegård, Sjøstrand, Åse, Guttormsen, Linn Stokke, Melle, Ane Hestmann, Hoff, Karoline, Hofslundsengen, Hilde Christine (2022)
  • The Second Language Learners Plus Intervention App (SL+)

    Næss, Kari-Anne Bottegård, Hofslundsengen, Hilde Christine, Hjetland, Hanne Næss, Engevik, Liv Inger, Klem, Marianne, Monsrud, May-Britt (2022)
  • Ebildebok med barnehagelærerskript "Gjenbruk" illustrert av Tordis Karitas Alme

    Næss, Kari-Anne Bottegård, Hofslundsengen, Hilde Christine, Hjetland, Hanne Næss, Engevik, Liv Inger, Klem, Marianne, Monsrud, May-Britt (2022)
  • Ebildebok med barnehagelærerskript "Sortere" illustrert av Siri Helle

    Næss, Kari-Anne Bottegård, Hofslundsengen, Hilde Christine, Hjetland, Hanne Næss, Engevik, Liv Inger, Klem, Marianne, Monsrud, May-Britt (2022)
  • Ebildebok med barnehagelærerskript "Levende" illustrert av Natalia Mislisz

    Næss, Kari-Anne Bottegård, Hofslundsengen, Hilde Christine, Hjetland, Hanne Næss, Engevik, Liv Inger, Klem, Marianne, Monsrud, May-Britt (2022)
  • Ebildebok med barnehagelærerskript "Å så" illustrert av Katrine Borgenvik

    Næss, Kari-Anne Bottegård, Hofslundsengen, Hilde Christine, Hjetland, Hanne Næss, Engevik, Liv Inger, Klem, Marianne, Monsrud, May-Britt (2022)
  • Ebildebok med barnehagelærerskript "Visne" illustrert av Jan Magnus Kleppe

    Næss, Kari-Anne Bottegård, Hofslundsengen, Hilde Christine, Hjetland, Hanne Næss, Engevik, Liv Inger, Klem, Marianne, Monsrud, May-Britt (2022)
  • Ebildebok med barnehagelærerskript "Ensom" illustrert av Helen Therese Midtun Storetvedt

    Næss, Kari-Anne Bottegård, Hofslundsengen, Hilde Christine, Hjetland, Hanne Næss, Engevik, Liv Inger, Klem, Marianne, Monsrud, May-Britt (2022)
  • Ebildebok med barnehagelærerskript "Tro" illustrert av Frida Helen Nilsen

    Næss, Kari-Anne Bottegård, Hofslundsengen, Hilde Christine, Hjetland, Hanne Næss, Engevik, Liv Inger, Klem, Marianne, Monsrud, May-Britt (2022)
  • Ebildebok med barnehagelærerskript "Planlegge" illustrert av Nina Skauge

    Næss, Kari-Anne Bottegård, Hofslundsengen, Hilde Christine, Hjetland, Hanne Næss, Engevik, Liv Inger, Klem, Marianne, Monsrud, May-Britt (2022)
  • Ebildebok med barnehagelærerskript "Misunnelig" illustrert av Nina Skauge

    Næss, Kari-Anne Bottegård, Hofslundsengen, Hilde Christine, Hjetland, Hanne Næss, Engevik, Liv Inger, Klem, Marianne, Monsrud, May-Britt (2022)
  • Ebildebok med barnehagelærerskript "Forsvare" illustrert av Nina Skauge

    Næss, Kari-Anne Bottegård, Hofslundsengen, Hilde Christine, Hjetland, Hanne Næss, Engevik, Liv Inger, Klem, Marianne, Monsrud, May-Britt (2022)
  • Ebildebok med barnehagelærerskript "Fornøyd" illustrert av Nina Skauge

    Næss, Kari-Anne Bottegård, Hofslundsengen, Hilde Christine, Hjetland, Hanne Næss, Engevik, Liv Inger, Klem, Marianne, Monsrud, May-Britt (2022)
  • Ebildebok med barnehagelærerskript "Vokse" illustrert av Nina Skauge

    Næss, Kari-Anne Bottegård, Hofslundsengen, Hilde Christine, Hjetland, Hanne Næss, Engevik, Liv Inger, Klem, Marianne, Monsrud, May-Britt (2022)
  • Skriveutvikling og tidlig innsats i barnehagen for å forebygge skrivevansker

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Bjørhusdal, Eli (2022)
  • Anxiety and Depression Symptoms in Children and Adolescents Who Stutter: A Systematic Review and Meta-Analysis

    Bernard, Ria, Hofslundsengen, Hilde Christine, Norbury, Courtenay Frazier (2022)
  • Barnehagelærarars høgtlesing av digital bildebok med fleirspråklege barn. Spørsmål som strategi for meiningsskapande dialog

    Høyland, Randi, Hofslundsengen, Hilde Christine (2022)
  • International Conference on Research in Education

    Rogne, Eivind, Hofslundsengen, Hilde Christine, Bøyum, Sigrid, Flaten, Kirsten Helen (2022)
  • Tiltak for barn og unge med eller i risiko for skrivevansker - en systematisk litteraturgjennomgang

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Hjetland, Hanne Næss, Furnes, Bjarte Reidar, Næss, Kari-Anne Bottegård (2022)
  • Kartlegging av skriveutvikling og skrivevansker på barnetrinnet

    Arnesen, Anne, Hofslundsengen, Hilde Christine, Næss, Kari-Anne Bottegård (2022)
  • Ulike forståelser av vansker med skriving

    Næss, Kari-Anne Bottegård, Skar, Gustaf Bernhard Uno, Hofslundsengen, Hilde Christine (2022)
  • Skriveutvikling og skrivevansker

    Næss, Kari-Anne Bottegård, Hofslundsengen, Hilde Christine (2022)
  • Early Childhood Professionals' Management of Young Children Who Stutter: A Cross-Sectional Study

    Kefalianos, Elaina, Guttormsen, Linn Stokke, Hansen, Elisabeth Holm, Hofslundsengen, Hilde Christine, Næss, Kari-Anne Bottegård, Antypas, Konstantinos (2022)
  • Implementasjonskvalitet i intervensjonsforskning – hva er det og hvorfor er det så viktig?

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2021)
  • Systematic review of implementation quality of non-pharmacological stuttering intervention trials for children and adolescents

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Kirmess, Melanie, Guttormsen, Linn Stokke, Næss, Kari-Anne Bottegård, Kefalianos, Elaina (2021)
  • Protocol: Vocabulary interventions for second language (L2) learners up to six years

    Hjetland, Hanne Næss, Hofslundsengen, Hilde Christine, Klem, Marianne, Karlsen, Jannicke, Hagen, Åste Mjelve, Engevik, Liv Inger (2021)
  • Non-pharmacological interventions for stuttering in children six years and younger

    Sjøstrand, Åse, Kefalianos, Elaina, Hofslundsengen, Hilde Christine, Guttormsen, Linn Stokke, Kirmess, Melanie, Lervåg, Arne (2021)
  • Nordic preschool student teachers’ views on early writing in preschool

    Magnusson, Maria, Hofslundsengen, Hilde, Jusslin, Sofia, Mellgren, Elisabeth, Svensson, Ann-Katrin, Heilä-Ylikallio, Ria (2021)
  • Barnehagelærers praksis med barn som stammer

    Næss, Kari-Anne Bottegård, Guttormsen, Linn Stokke, Hofslundsengen, Hilde Christine (2021)
  • Förberedelsen utjämnar skillnader

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Magnusson, Maria (2021)
  • The association between difficulties with speech fluency and language skills in a national age cohort of children with Down syndrome.

    Næss, Kari-Anne Bottegård, Nygaard, Egil, Hofslundsengen, Hilde Christine, Yaruss, Scott (2021)
  • Skrivekvardag for barn i barnehagen

    Bjørhusdal, Eli, Hofslundsengen, Hilde Christine (2021)
  • Barnehagelærerrollen. Mangfold, mestring og likeverd

    Bøyum, Sigrid, Hofslundsengen, Hilde Christine (2021)
  • The stuttering and language link in children with Down syndrome

    Næss, Kari-Anne Bottegaard, Nygaard, Egil, Hofslundsengen, Hilde Christine, Yaruss, Scott (2021)
  • Do early childhood professionals in Norway distinguish between stuttering and normal dysfluencies

    Kirmess, Melanie, Hofslundsengen, Hilde Christine, Guttormsen, Linn Stokke, Hansen, Elisabeth Holm, Næss, Kari-Anne Bottegaard (2021)
  • Anxiety in young people (aged 2-25 years) who stutter: A systematic review and meta-analysis

    Bernard, Ria, Hofslundsengen, Hilde Christine, Norbury, Courtenay (2021)
  • Review proposal: Vocabulary interventions for second language (L2) learners aged 0 to 6 years with poor L2 vocabulary skills

    Hjetland, Hanne Næss, Hofslundsengen, Hilde Christine, Klem, Marianne, Karlsen, Jannicke, Hagen, Åste Mjelve, Engevik, Liv Inger (2021)
  • Hvilke råd gir barnehagelærere til foreldre som lurer på om barnet deres stammer?

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2020)
  • Tidig skriftspråkutforskning i lek och samarbete med jämnåriga i förskolan

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2020)
  • The literacy environment

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2020)
  • Høgtlesing og tidlig skriving i svenske og norske barnehager

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Maria, Magnusson, Martina, Norling, Tjäru, Sofie, Hjetland, Hanne Næss, Alatalo, Tarja (2020)
  • Visste du at barnehagelærere har en sentral rolle i å støtte barns tidlige skriving?

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2020)
  • Betydningen av språkmiljøet hjemme for barnehagebarns andrespråklæring

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Bøyum, Sigrid, Haukedal, Kjersti Sandnes (2020)
  • Svake skriftspråkferdigheter i barnehagealder kan gi økt risiko for lesevansker i skolen

    Furnes, Bjarte, Hofslundsengen, Hilde Christine, Færevaag, Margaret Klepstad (2020)
  • Barns tidlige skriving – nordiske perspektiver. En kunnskapsoversikt

    Hagtvet, Bente Eriksen, Hofslundsengen, Hilde Christine, Mellgren, Elisabeth (2019)
  • Upptäckande skrivning – metaspråkliga samtal och arbete med upptäckande skrivande i förskolan

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Magnusson, Maria, Mellgeren, Elisabeth, Heilä-Ylikallio, Ria, Hagtvet, Bente Eriksen (2019)
  • Tidlig skriftspråksutforskning i lek och samarbete med jämnåriga i förskolan

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Hagtvet, Bente Eriksen (2019)
  • Non-pharmacological interventions for stuttering in children aged between birth and six years

    Sjøstrand, Åse, Kefalianos, Elaina, Hofslundsengen, Hilde Christine, Guttormsen, Linn Stokke, Kirmess, Melanie, Lervåg, Arne (2019)
  • Oppdagande skriving i barnehagen

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Husabø, Idun (2019)
  • Palin PCI workshop in London (blogpost)

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2019)
  • Protocol: Non-pharmacological interventions for stuttering in children aged between birth and six years

    Sjøstrand, Åse, Kefalianos, Elaina, Hofslundsengen, Hilde Christine, Guttormsen, Linn Stokke, Kirmess, Melanie, Lervåg, Arne (2019)
  • Nordic Early Literacy og boknyheten Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Svensson, Ann-Katrin, Mellgren, Elisabeth (2019)
  • Lese- og skrivevansker

    Lyster, Solveig-Alma Halaas, Melby-Lervåg, Monica, Hofslundsengen, Hilde Christine (2019)
  • Preschool teacher education at HVL and Norwegian Preschools - Research Merete: Education and research as components of students 'specialization choices and subject teachers' research Professional management and cross-cultural competence in Pre Schools. Merete Nornes-Nymark, Assistant Professor, Pedagogy and Ane Bergersen, Associate Professor, Sociology

    Nornes-Nymark, Merete , Skjerdal, Lena, Hofslundsengen, Hilde Christine (2019)
  • Research stay in London at UCL 2018 (blogpost)

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2018)
  • Invented writing in Nordic preschools

    Hofslundsengen, Hilde (2018)
  • Early planning for the EST-Project (blogpost EST)

    Hofslundsengen, Hilde (2018)
  • Kindergarten teacher education - are we teaching our future educators enough about childhood communication difficulties? (Blogpost EST)

    Hofslundsengen, Hilde (2018)
  • Have you ever wondered how reliable results of clinical trials are? (Blogpost EST)

    Hofslundsengen, Hilde (2018)
  • Longitudinal effects of an invented writing intervention in preschool on fifth grade reading comprehension

    Hofslundsengen, Hilde, Hagtvet, Bente Eriksen, Lervåg, Arne (2018)
  • Oppdagende skriving i barnehagen

    Hofslundsengen, Hilde (2018)
  • The literacy environment of preschool classrooms in three Nordic countries: challenges in a multilingual and digital society

    Hofslundsengen, Hilde, Magnusson, Maria, Svensson, Ann-Katrin, Jusslin, Sofia, Mellgren, Elisabeth, Hagtvet, Bente Eriksen (2018)
  • The literacy environment of Preschool classrooms in Three Nordic countries: Challenges in a multilingual and digital society

    Hofslundsengen, Hilde, Magnusson, Maria, Svensson, Ann-Katrin, Jusslin, Sofia, Mellgren, Elisabeth, Hagtvet, Bente Eriksen (2018)
  • Contributions of the Home Literacy Environment and Underlying Language Skills to Preschool Invented Writing

    Hofslundsengen, Hilde, Gustafsson, Jan-Eric, Hagtvet, Bente Eriksen (2018)
  • Nynorsk med dei minste - ein presentasjon

    Bjørhusdal, Eli, Hofslundsengen, Hilde, Skjerdal, Lena (2018)
  • Dialogisk lesing som metode i barnehagen for å styrke barns språkferdigheter på andrespråket

    Hofslundsengen, Hilde, Bøyum, Sigrid, Haukedal, Kjersti Sandnes (2017)
  • Betydningen av barns oppdagende skriving i barnehagen. En kvasi-eksperimentell intervensjonsstudie

    Hofslundsengen, Hilde (2017)
  • Mediering av oppdagande skriving i barnehagen

    Hofslundsengen, Hilde (2017)
  • Oppdagande skriving i barnehagen

    Hofslundsengen, Hilde (2017)
  • Språkmiljø i den flerkulturelle barnehagen

    Hofslundsengen, Hilde, Bøyum, Sigrid (2017)
  • Pre-School Literacy Development

    Hofslundsengen, Hilde (2017)
  • The effect of dialogic reading and numeracy learning in preschool on the vocabulary of bilingual children's second language learning

    Bøyum, Sigrid, Hofslundsengen, Hilde, Haukedal, Kjersti Sandnes (2016)
  • Preschool literacy environment in the Nordic countries

    Hofslundsengen, Hilde, Magnusson, Maria, Svensson, Ann-Katrin, Mellgren, Elisabeth, Hagtvet, Bente Eriksen (2016)
  • Språkmiljø i barnehagen - reproduksjon av ulikhet?

    Bøyum, Sigrid, Hofslundsengen, Hilde, Pedersen, Lillian, Haukedal, Kjersti Sandnes (2016)
  • Children with low responsiveness to invented spelling intervention

    Hofslundsengen, Hilde, Hagtvet, Bente Eriksen (2016)
  • Språkstimulering for flerspråklige barn i barnehagen

    Hofslundsengen, Hilde, Bøyum, Sigrid, Engesæter, Mari, Sønsthagen, Anne Grethe (2016)
  • Immediate and delayed effects of invented writing intervention in preschool

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Hagtvet, Bente Eriksen, Gustafsson, Jan-Eric (2016)
  • Invented spelling intervention in preschool: what about the treatment resistors?

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2015)
  • Invented spelling and its relationship to other early literacy skills and home literacy

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Hagtvet, Bente Eriksen, Gustafsson, Jan-Eric (2015)
  • Longitudinal pattern of invented spelling development and its relationship to children’s linguistic foundations in preschool

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Hagtvet, Bente Eriksen (2014)
  • Longitudinal effects of emergent literacy interventions in preschool

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Hagtvet, Bente Eriksen, Gustafsson, Jan-Eric (2014)
  • Språklege utfordringar og korleis stimulera barns språk heime

    Brenden, Benedikte Mannsverk, Hofslundsengen, Hilde Christine (2014)
  • Emergent Literacy Intervention in Norwegian Preschool

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Hagtvet, Bente Eriksen (2013)
  • Invented spelling in preschool

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Hagtvet, Bente Eriksen (2013)
  • Læringsbegrepet i barnehagens læreplaner

    Pedersen, Lillian, Engesæter, Mari, Haukedal, Kjersti Sandnes, Hofslundsengen, Hilde Christine, Fossøy, Ingrid (2013)
  • Studenters skriveprosesser og opplevelse av skriftlig veiledning

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Haukedal, Kjersti Sandnes (2012)
  • Språkstimulering for minoritetsspråklige barn i barnehagen

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2012)
  • Emergent literacy in preschool

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2012)
  • "What did you learn in pres-school today?" Om læringsbegrepet i rammeplanen

    Fossøy, Ingrid, Pedersen, Lillian, Engesæter, Mari, Haukedal, Kjersti Sandnes, Hofslundsengen, Hilde Christine (2012)
  • Didaktisk kompetanse i barnehagens uformelle læringssituasjoner

    Haukedal, Kjersti Sandnes, Hofslundsengen, Hilde Christine (2011)
  • Minoritetsspråklige elever i skolen

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2011)
  • Gyldig kunnskap om skriving i Rammeplan for barnehager

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2011)
  • Nybegynner i akademisk skriving – hvordan er skriveprosessene til førskolelærerstudenter?

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Haukedal, Kjersti Sandnes (2011)
  • Språklig sosialisering og systematisk lesing

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2011)
  • Finner ikke ord: Kartlegging og tiltak for spesifikke språkvansker på barnetrinnet

    Hofslundsengen, Hilde (2010)
  • Språkleg og kulturelt mangfald: barn med fleire språk

    Hofslundsengen, Hilde (2010)
  • Barns medvirkning - også i andrespråkstrening?

    Hofslundsengen, Hilde (2010)
  • Didaktisk fagkompetanse i norsk - hva ser førskolestudenter av norskfaget i sin praksisbarnehage?

    Hofslundsengen, Hilde (2010)
  • Premature barn og språkutvikling

    Hofslundsengen, Hilde (2009)
  • Den fleirkulturelle barnehagen

    Hofslundsengen, Hilde (2009)
  • To dagers kurs i grunnleggende lese- og skriveopplæring, Naustdal kommune

    Hofslundsengen, Hilde (2009)
  • Sosialkonstruktive perspektiv på begrepet flerkulturelle elever

    Hofslundsengen, Hilde (2008)
  • En ny innovativ fagbok for barnehagen: Hva lærer barn når de forteller? Barns læringsprosesser gjennom narrativ praksis

    Hofslundsengen, Hilde (2007)
  • Premature barn og språkutvikling en forskningsoversikt

    Hofslundsengen, Hilde (2007)