Stipendiat

Lamin Andre Kvaale-Conateh

Arbeids- og kompetanseområde

Doktorgradsstipendiat ved ph.d.-programmet Studiar av danning og didaktiske praksisar. Lærerutdannet og har tidligere jobbet som kontaktlærer i grunnskolen.

Arbeider for tiden med en avhandling om sosial utjevning i grunnopplæringen. Prosjektet handler om det utdanningspolitiske målet om å motvirke sosial ulikhet i samfunnet gjennom skolen, og hvordan lærere forholder seg til denne politikken i sin praksis.

Studien er en del av det EU-finansierte forskningsprosjektet PIONEERED, som utforsker praksiser som har til hensikt å motvirke sosial ulikhet innen utdanning i Europa. 

Forskar på
  • Sosial utjeving i grunnopplæringen
  • Forholdet mellom utdanningspolitikk og lærerprofesjonen
  • Fagfornyelsen - LK20
Forskargrupper

Publikasjonar

  • «Skolen har jo som mandat å utjevne sosial ulikhet» – lærerpraksis i en utjevningspolitisk kontekst

    Kvaale-Conateh, Lamin Andre, Jobst, Solvejg (2024)
  • Social Equalization in Norwegian School Policy and Teacher Practice

    Kvaale-Conateh, Lamin Andre (2024)
  • Kunnskapsløftet

    Kvaale-Conateh, Lamin Andre, Burner, Tony (2024)
  • Skolevalg

    Kvaale-Conateh, Lamin Andre (2023)
  • Nærskoleprinsippet

    Kvaale-Conateh, Lamin Andre (2023)
  • Metodologiske utfordringer med forskning på «mangfold» i utdanningskontekster

    Hagen, Fredrik Stenhjem, Kvaale-Conateh, Lamin Andre, Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2023)
  • sosial utjevning

    Kvaale-Conateh, Lamin Andre (2023)
  • Kan egentlig skolen utjevne sosiale forskjeller?

    Kvaale-Conateh, Lamin Andre (2023)
  • Utjevningspolitiske problem og paradoks i fagfornyelsen

    Kvaale-Conateh, Lamin Andre (2023)
  • Skolen kan verken vedta eller forby forbilder

    Kvaale-Conateh, Lamin Andre (2023)
  • Gjør lærerprofesjonen uerstattelig

    Kvaale-Conateh, Lamin Andre (2023)
  • I kjølvannet av streiken kan lærerprofesjonen befinne seg i en enda større krise enn før konflikten startet

    Kvaale-Conateh, Lamin Andre, Lønning, Eigil Hole (2022)
  • Paneldebatt - Lærerutdanning i Europa – likheter, forskjeller, problemer og løsninger

    Kvaale-Conateh, Lamin Andre (2022)
  • Norwegian education as the great equalizer

    Kvaale-Conateh, Lamin Andre (2022)
  • Fagfornyelsen

    Kvaale-Conateh, Lamin Andre (2022)
  • Social Equalization in Norwegian Education

    Kvaale-Conateh, Lamin Andre (2022)
  • Slik kan vi motvirke skolesegregering i Bergen

    Kvaale-Conateh, Lamin Andre (2021)
  • Skolens nye læreplan er til liten hjelp i kampen mot rasisme

    Kvaale-Conateh, Lamin Andre (2020)
  • Vi bør vurdere mindre skolearbeid også etter koronaskolen

    Kvaale-Conateh, Lamin Andre (2020)
  • Skolens verdigrunnlag - En kritisk diskursanalyse av verdigrunnlaget i Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen i lys av Den generelle delen av læreplanen og Prinsipper for opplæringen i et kritisk multikulturelt perspektiv

    Kvaale-Conateh, Lamin Andre (2019)