Arbeids- og kompetanseområde
Jeg forsker på og underviser i barne- og ungdomslitteratur, digital estetikk, økokritikk og bærekraft, samt på litteraturdidaktikk og leseforståelse.
Jeg er særlig interessert i litteraturens samfunnsrolle, og min forskning dreier seg i hovedsak om å undersøke forholdet mellom litteratur, etikk og estetikk i populærkulturelle tekster som leses og brukes av mange, med vekt på fantasy, transmediale tekster og dataspill.
Siste bok: Plants in Children’s and Young Adult Literature - 1st Edition - Mela (routledge.com).
Vil du arbeide med bærekraft i litteraturundervisningen? Da kan du for eksempel bruke økokritiske litteratursirkler: https://www.sciendo.com/article/10.2478/dcse-2019-0002.
Eller du kan arbeide med å analysere hvordan planter er fremstilt i tekster for barn og unge, ved hjelp av denne analytiske figuren: https://rdcu.be/cCbgQ.
Roller og verv:
Leder (fra august 2021) for forskergruppen NaChiLitCul, en tverrfaglig, internasjonal forskergruppe som undersøker representasjoner av natur i barne- og ungdomslitteratur og -kultur. Se vår nettside: Natur i barnelitteratur og -kultur (NaChiLitCul) - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)
Se også forskergruppens antologier: Ecocritical Perspectives on Children’s Texts and Cultures: Nordic Dialogues (2018), Palgrave Macmillan.
-
Økokritiske dialoger: Innganger til arbeid med bærekraft i lærerutdanningen (2023, Universitetsforlaget), redigert av Nina Goga, Lykke Guanio-Uluru, Kristine Kleveland og Hege Emma Rimmereide.
Forskningsprosjekter med eksterne partnere:
2024-2026: "Barnelitteratur og kulturpolitikk". Norsk barnebokinstitutt. Delprosjet om samisk barne- og ungdomslitteratur.
2020-2022: “Barnelitterære dannelsesprosesser”, Norsk barnebokinstitutt, se: https://barnebokinstituttet.no/forskning/forskningsprosjekter/barnelitteraere-dannelsesprosesser/
2019-2021: “Plants in Children's and YA Literature”. Med Melanie Duckworth, Høgskolen i Østfold. Har resultert i en internasjonal antologi, se “siste bok” over.
2019-2021: Dataspill som estetisk praksis, finansiert gjennom Kulturrådets satsning Digital kultur, estetiske praksiser. Se: https://www.kulturradet.no/fou/vis-artikkel/-/ni-nye-forskningsprosjekter-om-kunst-og-kultur-i-en-digital-tid.
2016-2018: “Litteratur, litteraturformidling og kunstopplevelse”, Norsk barnebokinstitutt.
Underviser i
- Barne- og ungdomslitteratur, økokritikk, dataspill og digital estetikk, litteratursirkler
Underviser på PhD-programmet Studium av danning og didaktiske praksiser, HVL, emne 901: Bildung and didactical practices, emne 904: Kunstfagdidaktikk og emne 912: Økokritikk og didaktiske praksiser, og veileder PhD-kandidater tilknyttet forskningsgruppen NaChiLitCul. Emneansvarlig for Phd912: Økokritikk og didaktiske praksiser.
Underviser og veileder masterstudenter på masterprogrammet i barne-og ungdomslitteratur og på GLU-masteremnene MGUNO501, MGBNO503, MGB/UNO550.
Forskar på
- Plantestudier, klimafiksjon, økokritikk, dataspill, posthumanisme, narrativ teori, filosofi og litteratur, populærkulturelle "mega-tekster", fantasy, film, spillteori, litteraturformidling, litteratursirkler.
- MGBNO550, Norsk 3, emne 4 - Masteroppgåve, 24/25
- MGUNO501, Norsk 3, emne 1 - Litteratur og litteraturdidaktikk, 24/25
- MGUNO550, Norsk 3, emne 4 - Masteroppgåve, 24/25
- MKUF501A, Litteratur som kunstfag, 24/25
- MKUF502A, Litteraturskaping, analyse og formidling, 24/25
- MKUF505, Prosjektskisse og forskingskontekst, 24/25
- MKUF550, Masteroppgåve, 24/25
- NORU804N, Norsk 2, emne 2 - Språkmangfald og tekstmangfald, 24/25
- PHD901, Danning og didaktiske praksisar, 24/25
- PHD950, Avhandling, 24/25
- UTE801, Didaktiske praksisar ute for skaparglede, engasjement og utforskertrang , 24/25
- UTE802, Profesjonsfellesskapet for praktisk og estetisk virksomhet i skolen , 24/25
Publikasjonar
-
Planter i skandinavisk barne- og ungdomslitteratur – en introduksjon
-
Planter i skandinavisk barne- og ungdomslitteratur – en introduksjon
-
Drivhuset og frøhvelvet: grønne topoi i Maja Lundes klimafiksjon Drømmen om et tre
-
Om kaffe og mose: planters rolle i skandinavisk klimafiksjon for ungdom 2002–2022
-
Planter i skandinavisk barne- og ungdomslitteratur – en introduksjon
-
Planter i skandinavisk barne- og ungdomslitteratur Bildebøker, klimafiksjon og sakprosa
-
Å lese barnelitteratur i et planteperspektiv: et bidrag til en radikal økodidaktikk
-
Seeds of latent hope: The figurative entwinement of children, adolescents, and plants in Maja Lunde’s “The Dream of A Tree”
-
Thinking with and about plants in children's and young adult literature
-
Thinking with and about plants in children's and Young adult literature
-
Seeds of Latent Hope: The Figurative Entwinement of Children, Adolescents, and Plants in Maja Lunde’s The Dream of a Tree
-
Plant tendrils in children's and young adult literature. An introduction.
-
Pakk dem i boblepast. Gutta i trehuset med 65 etasjer tuller med trygghetsidealet.
-
Møt Agatha Crispie og Doris Pastinakk Intertekstuelle referanser og plantehumor i Rørvik og Aalbus Purriot-serie
-
Samhandling med, og samtaler om, naturmiljøer i dataspill
-
Introduksjon til økokritiske dialoger
-
Økokritiske dialoger: Innganger til arbeid med bærekraft i lærerutdanningen
-
“We Feel the Roots of This Land Beneath the Soles of Our Bare Feet”: A Diffractive Reading of Plant Representation in Welcome to Country and The Rabbits
-
«We feel the roots of this land beneath the soles of our bare feet»: Relationships to land, and trees, in Welcome to Country & The Rabbits
-
Analyzing videogames as narrative and aesthetic experience
-
Plants in literature: other or kin
-
Planter i barne- og ungsomslitteratur
-
Ecocritical dialogues in teacher education.
-
26. Fantasy-litteratur. Samtale med litteraturvetar Lykke Guanio-Uluru
-
Spillestetikk. Om lyd og musikk i dataspill.
-
Å se planter i barnelitteratur med nye øyne - et kart for litterær planteanalyse
-
Teaching children’s literature through critical plant studies: Reflections on the Phyto-Analysis Map
-
Dataspill som danningsarena
-
The Reader as Player: Exploring the Notion of Aesthetic and Efferent Gaming
-
Digital danning: Dataspill som arena for selvrepresentasjon og lek med identitet(er)
-
Barnelitterære landskapskonstruksjoner. Økokritiske lesninger av tre danningsfortellinger.
-
Vegetable Violence: The Agency, Personhood and Rhetorical Role of Vegetables in Andy Griffiths and Terry Denton’s The 52-Storey Treehouse
-
Introduction: Plants in Children's and Young Adult Literature
-
Plants in Children’s and Young Adult Literature
-
Analysing Plant Representation in Children’s Literature: The Phyto-Analysis Map
-
Embodying Environmental Relationship: A Comparative Ecocritical Analysis of Journey and Unravel
-
The Reader as Player: Exploring the Notion of Aesthetic and Efferent Gaming Modes
-
PLant Representation in Climate Fiction for Young Adults
-
Ecocritical Dialogues
-
THe Aesthetics of Video Gaming
-
Klima, bærekraft og artsmangfold: Fremstillinger av planter i nordisk klimafiksjon for ungdom
-
"Visste du at niendeklassingers spillvalg i stor grad er individuelle?"
-
The Fantasy of Wilderness: Reconfiguring Heroism in the Anthropocene, Facing the Age of Ecocentrism
-
Plantekarakterer i et utvalg nordisk barnelitteratur.
-
Dataspillestetikk: niendeklasseperspektiver.
-
Fantasy i et historisk perspektiv,
-
Paneldebatt. Øvelser i økokritisk tenkning.
-
Analyse av digitale spill
-
Developing UK and Norwegian undergraduate students’ conceptions of personal social issues in young adult fiction through transnational reflective exchange
-
Climate Fiction in Nordic Landscapes
-
Ecocritical Perspectives on Nordic Children's and Young Adult Literature
-
Dataspill som estetisk praksis
-
Climate Fiction for Young Adults: The Silence of Plants
-
Education for Sustainability: Developing Ecocritical Literature Circles in the Student Teacher Classroom
-
Digitale spill som litteraturformidlingsarena, førsteamanuensis Lykke Guanio-Uluru blir intervjuet av påtroppende faglig leder for forfatterutdanningen ved Norsk barnebokinstitutt Steffen Sørum
-
Skolens læreplan overser elevenes miljøengasjement
-
Imagining Climate Change: The Representation of Plants in Three Nordic Climate Fictions for Young Adults.
-
Økokritisk litteratursirkel
-
Reconfiguring the novel in a time of climate change
-
Digital Nature Representation: Ecocritical Perspectives on the Children’s App Kubbe Makes Shadow Theatre
-
"Blir jeg god nok slår jeg Blodstrupmoen". Digitale spill som litteraturformidlingsarena.
-
Science fantasy og det posthumane: Luridiumstyven av Bobbie Peers
-
Fantasy
-
The Representation of Plants in Nordic Young Adult Climate Fiction
-
Book report. Plant Theory: Biopower and Vegetable Life (2016) by Jeffrey T. Nealon
-
Feminine roller og maskulinitet. Performativt kjønn i Twilight og Hunger Games
-
Fantasy, the topos of wilderness and transhumanism: vampire ethics in Stephenie Meyer’s Twilight-series
-
Plant-Human Hybridity in the Story World of Kubbe
-
Developing Ecocritical Literature Circles
-
How does asynchronous online literary exchange further intercultural dialogue?
-
Introduction
-
Ecocritical Perspectives on Children's Texts and Cultures: Nordic Dialogues
-
Digitale spill og litterære verdener
-
Fantasylitteratur for barn
-
Posthumanism in Teacher Education: Human-Nature Relationships
-
Book report Imagining Extinction: The Cultural Meanings of Endangered Species (2016) by Ursula K. Heise
-
Developing Eco-Critical Literature Circles in the EFL Classroom
-
Digital media, artist and plant: James Cameron’s Avatar – A Cure for Plant Blindness?
-
Developing UK and Norwegian undergraduate students’ conceptions of contemporary issues in young adult fiction through literature circles and reflective exchange
-
Katniss Everdeen’s Posthuman Identity in Suzanne Collins’s Hunger Games Series: Free as a Mockingjay?
-
War, games, and the ethics of fiction
-
Panel: Environmental fears 2 - To fear and care about nature
-
"Fortellerstrategier og leserhenvendelser i nordisk barnekrim: LasseMaja og Detektivbyrå nr. 2"
-
Book report: "How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature, and Informatics (1999"
-
“Ecocentric, Bio-semiotic and Anthropocentric Perspectives on the Norwegian Children’s Narrative Kubbe makes Shadow Theatre"
-
Digital Nature. Crafting Pleasure in the Children's App Kubbe makes Shadow Theatre
-
Spill som litterær opplevelse
-
Barnelitteraturens lammende naturidyller
-
Fri som en mockingjay: en posthumanistisk lesning av fuglen som symbol i Suzanne Collins' The Hunger Games-trilogi.
-
Real War in A Gameworld: Orson Scott Card's "Ender's Game", Terry Prachett's Only You Can Save Mankind and Suzanne Collins' The Hunger Games
-
Litteratur, krig og spill
-
Krig som spill
-
Female focalizers and masculine Ideals: gender as performance in twilight and the hunger games
-
Ethics and Form in Fantasy Literature: Tolkien, Rowling and Meyer
-
Bokomslaget som tekstinngang og tolkningsressurs
-
Etikk og narrativ form i Tolkiens Ringenes Herre og Rowlings Harry Potter-serie
-
Doktoren svarer: Fantastiske verdier
-
Harry Potter is a goodie bag for the soul
-
Samtidas trollmenn
-
Harry Potter er en godtepose for din sjel
-
Jakten på Harry Potters sjel
-
Harry Potter-serien: barnebok blir voksenroman
-
Narrative Ethics in J. R. R. Tolkien's The Lord of the Rings
-
Best-selling Ethics: A Literary Analysis of Ethical Aspects of J.R.R. Tolkien’s The Lord of the Rings and J.K. Rowling’s Harry Potter series
-
Dumbledore's Ethos of Love in Harry Potter
-
"Fantasy at the Beginning of Two Centuries: Tolkien's The Lord of the Rings and J. K. Rowling's Harry Potter series"
-
"Narrative Ethics in the Fantasy Genre: an Exploration of Narrative Ethics in Tolkien's The Lord of the Rings"
-
"Literature and Ethics: the Emotional Link"
-
"Implied Ethics: Narrative Value Analysis Through the Concepts of Implied Author and Implied Reader"