Stipendiat

Michael André Helnes Mortensen

Arbeids- og kompetanseområde

Jeg er en engasjert forsker og høgskolelektor med bred internasjonal erfaring etter å ha bodd og studert i Frankrike, Katalonia og Sveits. Disse opplevelsene har beriket min akademiske og profesjonelle karriere betydelig. Siden 2018 har jeg vært PhD-stipendiat, med fokus på rehabilitering og tilbakevending til arbeid etter hjertekirurgi. Mitt arbeid undersøker hvordan helsevesenets strukturer støtter pasienters reintegrasjon i arbeidslivet, og tar for seg de psykososiale og fysiske aspektene av rehabiliteringsprosessen.

Internasjonal erfaring og ansvar:

Som en dedikert tilhenger av internasjonalisering innen helseutdanning og forskning, innehar jeg rollen som internasjonal ansvarlig for intensivutdanningen ved HVL. Jeg har etablert et utvekslingsprogram for studenter og lærere mellom Charles University i Praha og HVL. Fra 1. juli 2024, befinner jeg meg på et utlandsopphold ved Curtin University i Perth, Australia, hvor jeg viderefører mitt arbeid og forskningssamarbeid. Dette oppholdet reflekterer min kontinuerlige streben etter å integrere global kunnskap og praksis i mitt faglige arbeid og forskning.

Simuleringsbasert utdanning:

Jeg er også aktivt engasjert som fasilitator innen simulering, hvor jeg bruker avanserte simuleringsmetoder for å forbedre læringsutfallene for studentene ved HVL. Denne rollen involverer å designe og gjennomføre realistiske scenarioer som forbereder studentene på komplekse og kritiske situasjoner i deres kliniske praksis, og styrker deres beslutningstaking og teamarbeid under press.

Underviser i
  • Intensivsykepleie
  • Sykepleie
  • Simulering
  • Hemodynamikk
  • Ernæring til den kritisk syke pasienten
Forskar på
  • Å komme tilbake til jobb etter hjertekirurgi
  • Pasientsikkerhet
  • Simuleringsmetodikk
Forskargrupper

Publikasjonar

  • Collaborative learning linking nursing practice and education – Interview study with master's students and teachers

    Mägi, Liisi, Uibu, Ere, Moi, Asgjerd Litleré, Mortensen, Michael, Naustdal, Kristin Igland, Põlluste, Kaja (2024)
  • Collaborative learning linking nursing practice and education – Interview study with master's students and teachers

    Magi, Liisi, Uibu, Ere, Moi, Asgjerd Litleré, Mortensen, Michael, Naustdal, Kristin Igland, Põlluste, Kaja (2024)
  • The influence of socio-demographic and clinical factors on sick leave and return to work after open-heart surgery: a nationwide registry-based cohort study

    Mortensen, Michael, Nilsen, Roy Miodini, Kvalheim, Venny Lise, BJØRNSTAD, JOHANNES, Svendsen, Øyvind Sverre, Haaverstad, Rune (2023)
  • The impact of clinical and sociodemographic factors on sick leave after cardiac surgery

    Mortensen, Michael, Nilsen, Roy Miodini, Kvalheim, Venny Lise, BJØRNSTAD, JOHANNES, Svendsen, Øyvind Sverre, Haaverstad, Rune (2023)
  • Kliniske og sosiodemografiske faktorer som fører til lengre sykemelding etter hjertekirurgi.

    Mortensen, Michael, Nilsen, Roy Miodini, Kvalheim, Venny Lise, BJØRNSTAD, JOHANNES, Svendsen, Øyvind Sverre, Haaverstad, Rune (2022)
  • Etniske ulikheter i håndteringen av akutte smerter på akuttmottak eller postoperativ avdeling.

    Samsonsen, Thomas Samsonsen, Moi, Asgjerd Litleré, Mortensen, Michael (2022)
  • Simulation based-learning- experiences as a teacher

    Mortensen, Michael (2022)
  • Hybrid curriculum in patient safety: integration of academic master’s education and continuous professional education in Estonia and Norway. Final conference

    Mortensen, Michael (2022)
  • Critical care nursing students’ experiences and satisfaction regarding their studies - a cross-sectional study.

    Mortensen, Michael, Hovde, Haakon, Lykke, Paula, Mathisen, Lars, Karlsen, Marte-Marie Wallander (2022)
  • Critical care nursing students’ experiences and satisfaction regarding their studies - a cross-sectional study

    Mortensen, Michael André Helnes, Karlsen, Marte-Marie Wallander, Hovde, Haakon, Lykke, Paula, Mathisen, Lars (2022)
  • The experience of developing a hybrid curriculum for nurses and master students in health sciences – a collaboration between Norway and Estonia

    Mortensen, Michael, Kangasniemi, Mari, Moi, Asgjerd Litleré (2022)
  • Patient safety competencies in nursing

    Mortensen, Michael, Naustdal, Kristin Igland (2022)
  • Simulation-based learning

    Mortensen, Michael (2022)
  • Nurses and master's student patient safety compentence: A cross-sectional study in Estonia

    Magi, Liisi, Uibu, Ere, Mortensen, Michael André Helnes, Moi, Asgjerd Litlere, Kangasniemi, Mari, Naustdal, Kristin Igland (2022)
  • Instruments for measuring patient safety competencies in nursing: a scoping review

    Mortensen, Michael André Helnes, Naustdal, Kristin Igland, Uibu, Ere, Mägi, Liisi, Kangasniemi, Mari, Põlluste, Kaja (2022)
  • Self-reported confidence in patient safety competencies among health sciences master students in Estonia and Norway: A cross-sectional survey

    Magi, Liisi, Mortensen, Michael, Kangasniemi, Mari, Uibu, Ere, Moi, Asgjerd Litleré, Naustdal, Kristin Igland (2021)
  • Presentation of Western Norway University of Applied Sciences

    Mortensen, Michael André Helnes (2021)
  • Norske intensivstudenters erfaringer og tilfredshet med studiet

    Mortensen, Michael André Helnes, Karlsen, Marte-Marie Wallander, Hovde, Haakon, Lykke, Paula, Mathisen, Lars (2021)
  • Etniske ulikheter i håndteringen av akutte smerter på akuttmottak eller postoperativ avdeling: en systematisk oversikt, med narrativ syntese

    Samsonsen, Thomas Samsonsen, Moi, Asgjerd Litlere, Mortensen, Michael André Helnes (2021)
  • Mapping of Norwegian critical care nursing students´ experiences and satisfaction regarding their studies - a descriptive, cross-sectional study

    Mortensen, Michael, Wallander Karlsen, Marte-Marie, Hovde, Haakon, Lykke, Paula, Mathisen, Lars (2021)
  • Patients characteristics and intensive care unit stay after heart valve surgery in rheumatic heart disease in a low-income country

    Haugane, Kaisa, Skeidsvoll, Julie, Mortensen, Michael André Helnes, Persson, Robert Matongo, Hauge, Ståle Wågen, Haaverstad, Rune (2021)
  • Return to work after coronary artery bypass grafting and aortic valve replacement surgery- hindering demographic and clinical factors: A scoping review

    Mortensen, Michael, Sandvik, Reidun Karin Norheim Myhre, Svendsen, Øyvind Sverre, Haaverstad, Rune, Moi, Asgjerd Litleré (2021)
  • Return to work after coronary artery bypass grafting and aortic valve replacement surgery: A scoping review

    Mortensen, Michael André Helnes, Sandvik, Reidun Karin Norheim Myhre, Svendsen, Øyvind Sverre, Haaverstad, Rune, Moi, Asgjerd Litleré (2021)
  • Instruments to measure patient safety competencies in nursing

    Mortensen, Michael, Naustdal, Kristin Igland, Uibu, Ere, Magi, Liisi, Kangasniemi, Mari, Põlluste, Kaja (2021)
  • Intensivsykepleie­studentene må få praksis i intensiv­sykepleie

    Flatlandsmo, Kristin, Vistven, Hege, Hovde, Haakon, Mortensen, Michael, Lykke, Paula (2020)
  • Hvem eier sykepleierstudentene?

    Flatlandsmo, Kristin, Stenseth, Hege Vistven, Mortensen, Michael, Hovde, Haakon, Lykke, Paula (2020)
  • Nå er det tid for å vaske hendene, klippe neglene og binde opp håret.

    Eide, Petrin Hege, Dåvøy, Grethe, Melby, Ann-Cathrin, Mortensen, Michael, Moi, Asgjerd Litleré (2020)
  • Norske intensivsykepleiestudenters tilfredshet med og opplevelse av intensivsykepleiestudiet. En tverrsnittstudie.

    Mortensen, Michael, Karlsen, Marte-Marie Wallander, Hovde, Haakon, Lykke, Paula, Mathisen, Lars (2020)
  • Sykepleiere får overvåkningskompetanse

    Mortensen, Michael, Fålun, Nina Britt, Lyssand, Anita (2019)
  • Sykepleiere får overvåkningskompetanse

    Fålun, Nina Britt, Lyssand, Anita, Mortensen, Michael (2017)