Arbeids- og kompetanseområde
Jeg er dosent i idrett og har hovedfag kristendom, mellomfag historie og 60 st.p. i pedagogisk veiledning. Har jobbet som lærer og rektor i grunnskolen, og undervist mange år i høgskolesystemet. Jeg arbeider i skjæringspunktet mellom idrett, kroppsøving, pedagogikk, etikk, filosofi og religion. Nærmere CV, forskergrupper og ytterligere publikasjoner, se Cristin.
Master i GLU Kroppsøving
LUPE, kroppsøving og idrettsfag
PHD-studie Kroppsleg danning
Kroppsøving
Idrettsetikk
Idrett og religion
Kroppsdiskurser
Pedagogikk
Publikasjonar
-
Pupils’ reflections on experiences and feelings in meditation in nature: an intercultural ecopedagogical praxis in outdoor education
-
Intercultural dialogue on ecopedagogy between Daoism and Naess’ ecosophy: Comparing and integrating Chinese and Western ecological wisdom
-
Verdier i vitenskapelig arbeid
-
Ulike forståelser av kropp i vitenskapene
-
Vitenskapsteori. En innføring for lærerstudenter
-
A Qualitative Study of a Selection of Male High School Teachers’ Perceptions and Practise of Fair Play in Physical Education
-
Introduksjon
-
Credorefleksjoner fra lærere som studerer faget mat og helse - en didaktisk praksis
-
Didaktiske praksiser i lærerutdanning - steder i et landskap
-
Physical Education and the Ideal Body – A Norwegian Perspective
-
Kroppsøvingslærers credo - deres refleksjoner i lys av van Manens begrep om pedagogisk takt
-
Lærerspesialiststudenter i kroppsøving - profesjonsutøvelse og anerkjennelse av eleven
-
Idrett i Norge
-
Idrett i Australia
-
Stadion
-
Idrett i Danmark
-
How Does a Selection of PE Teachers Reflect Upon Own Professional Development In Individually Written Pedagogic Creeds?
-
Spillaktiviteter i kroppsøvingsfaget som arena for fremming av demokratisk tenkning og handling.
-
Refleksjoner over profesjonsutvikling fra lærerspesialiststudenter i kroppsøving
-
Lærerspesialiststudenter i kroppsøving sine credorefleksjoner - en dydsetisk yrkesprofil?
-
En toppstilling i akademia
-
Johaug-saken - en etisk case
-
Johaug-saken: autonomi vs. avhengighet av støtteapparat
-
Johaug-saken. Bakteppe: dopingsakens ulike faser. Artikkelserie om Therese Johaug og dopingsaken
-
Dosent og professor bør samles til en toppstilling.
-
Karakterer i kroppsøving er ikke irrelevant.
-
Reflections from CrossFitters on the themes of body and community
-
Muskelkristendommen
-
Maradona kirken
-
Idrett i Tyskland
-
Idrett i Storbritannia
-
Ballspill
-
Snøbrett
-
Høydehus
-
Hopprenn
-
Sportsvasking
-
James Bond
-
Ankermann
-
Idrettshall
-
Amatøridrett
-
Fotball og religion - noen perspektiver. Hovedtittel på arrangementet: Den fanatiske fotballen. Bergen offentlige bibliotek.
-
The Ideal Body: A Social Construct? Reflections on Body Pressure and Body Ideal Among Students in Upper Secondary School
-
Fair play
-
Kroppssyn og kroppsidealer
-
Fotballens etikk. Idealer og realiteter.
-
Respektløst og lite klokt da de engelske spillerne tok av seg sølvmedaljen under fotball-EM
-
Hvorfor forskjellsbehandle dosenter og professorer – gi oss ett karriereløp!
-
Livsmestring - noen perspektiver
-
Lærerspesialiststudenter i kroppsøving sine refleksjoner rundt sitt pedagogiske credo
-
Å dyrke frem toppspillere i 9-10-årsalderen bryter med idrettens barnebestemmelser
-
Vurdering i kroppsøvingsfaget. Paneldebatt Arrangør: Idrettsklynge Vest
-
Muligheter, utfordringer og konsekvenser med vurdering i kroppsøving. Arrangør: Idrettsklynge Vest
-
Kroppsøvingselevenes møte med vår tids kroppspress - tre ulike kroppssyn
-
Bodily learning in Physical Education – what kind of body? Arrangør: NTNU
-
Selvsagt skal det være karakterer i faget kroppsøving. Kronikk
-
Kroppssyn gjennom historien - og om vår tids kroppsidealer og kroppsfokus
-
Hvem har sagt at alle elever skal like kroppsøving? Motsvar.
-
Paideia og areté i en kroppsøvingsfaglig læringskontekst – noen nøkkelbegreper
-
Kronikk i forskning.no. Faget heter kroppsøving, ikke gym
-
Fotballidenskap som «religiøs» fortolkningsramme i oppveksten – en analyse av Hornbys Tribunefeber
-
Når skal du Donald belite deg ?
-
Sport
-
Didaktiske praksiser i høyere utdanning – profesjonsfellesskap med undervisning og forskning - Med utgangspunkt i kajakkpadling med masterstudenter som forsknings- og læringskontekst.
-
Breddeidrett
-
Er det så farlig med tomme tribuner?
-
Kroppsøving i femårig lærerutdanning.
-
Ekstremsport
-
Idrett i Norge
-
Kroppsøving
-
Fair play - an ethical perspective on sports
-
Vår tids mediale kroppspress - en flerveiskommunikasjon? Forskning.no. 26. febr. 2020
-
Timesignaturer i kroppsøvingsundervisning med utgangspunkt i data fra den norske studien Kvalitet i opplæringa
-
E-sport er ikke idrett!
-
Et retroperspektiv på lærerstudenters friluftsliv og naturopphold i skole og fritid - et antroposentrisk fremfor et økosentrisk natursyn
-
Fotballens via Dolorosa
-
"Å spille hverandre gode" i kroppsøvingsfaget - et kroppsestetisk danningsprosjekt?
-
En liminal danningsreise? Studenters refleksjoner omkring en pilegrimsvandring
-
Det er en grense for alt, kronikk i BT 16. oktober
-
Gymtimen - å bare løpe etter en ball? Blogginnlegg 26.september
-
Vi kan lure kroppen til å orke mer. Kronikk 28. september.
-
La elevene få spille hverandre gode. Kronikk, 26 september
-
Et kroppsestetisk perspektiv på barnehagelærerstudenters sirkusprosjekt – om danningsmøter med leken, barnet og seg selv.
-
Essay. "Å forske på fysisk aktivitet og helse i barnehagen - en objektiv, subjektiv eller kulturell kroppstilnærming?" Phd-kurs. Kvalitative metoder med fokus på feltarbeid og deltagende observasjon, Høsten 2017, i regi av HIOA
-
Mediekulturen - vår tids seksualformidling, kronikk Adresseavisen
-
Læreren må ta garderoben tilbake
-
Dødens realitet kan ingen benekte
-
Children’s physical activities according to preschool student teachers’ Creed.
-
Mind the gap! Kroppsøvingsfaget - mellom ideologi og virkelighet.
-
Del 3: Forholdet mellom idrett og religion: det rituelle
-
Pedagogic Creed. Different perspectives from English and Norwegian Preschool Teacher Education
-
Natursyn en undervisningsdag på ungdomstrinnet - ved, på og i sjø
-
Moderne pilegrimsvandring – et uensartet danningsprosjekt. Forskning.no Datert 15.09.17.
-
Danningsperspektiver i kroppsøvingsfaget
-
Søren Kierkegaard - et Enten Eller: En historisk-biografisk lesning
-
Del 2: Forholdet mellom idrett og religion: det mytiske aspektet. Egen bloggside på forskning.no, datert 1.12.16.
-
Del 1: Idrettens opprinnelige religiøse forankring. Publisert på egen blogg på forskning.no, datert 11.11.16.
-
Leadership in early childhood education:From preschool teacher students' perspectives.
-
Lærerstudenters kajakkpadling - en aristotelisk danningsreise?
-
Religiøse fotballsupportere
-
Jenter som hater gym. 25.06.2016.
-
Når idretten bestikkes innenfra. Kronikk. 01.08.2016
-
Kroppens uutholdelige letthet.Kronikk.01.08.2016
-
Når leken blir alvor. Intervjureportasje i forbindelse med utgivelsen av boken Pedagoisk Credo.
-
Danningsveien fra student til barnehagelærer
-
Charles Taylors autentisitetstenkning i møte med barnehagefeltet og studenter med credorefleksjoner
-
Yrkesvalg, verdier og hva studenter "brenner for"
-
Å ta barnets perspektiv - om barnesyn, medvirking og barns lek
-
Foreldresamarbeid
-
Å være leder i barnehagen
-
Metodisk tilnærming til studentenes credotekster
-
Pedagogisk credo som institusjonell ordning
-
Pedagogisk grunnlagstenkning, yrkesdanning og credo.
-
Preschool Teacher Students' Thinking of Play - in the light of Charles Taylor
-
Med Gud på banen. Idrett og religion. En flerdimensjonal tilnærming
-
Dagens kroppsidealisering og kristen kroppsrealisme
-
Preschool Teacher Students' Perspectivs on Play - focusing on Children's Being and Formation
-
Pedagogisk grunnlagstenkning og credo. Fra student til barnehagelærer.
-
Moralen i idretten. Intervjuer Eskil Skjeldal. I forbindelse med utgivelsen av boken Fair play. Et dydsetisk perspektiv på idretten (2013).
-
Fair play og ballspel
-
Pedagogic Creed: A head start to profession for preschool teacher students
-
Pedagogic Creed: a Formation Pathway for Preschool Teacher Students
-
Den luksuriøse kroppen: En kritisk drøftelse av Jean Baudrillards kroppskonsept i lys av hans postmoderne tenkning om hyperrealitet
-
Fair play as a Concept in Physical Education in the Norwegian School System
-
Fair play i kroppsøvingsfaget i lys av aristotelisk dydsetikk
-
Supervison and mentoring at NLA University College
-
Pedagogic Creed: a Formation Pathway for Preschool Teacher Students at NLA University College, Bergen
-
Fair play : - et dydsetisk perspektiv på idretten
-
Paidia og paideia - barns lek og danning i lys av aristotelisk dydsetikk
-
Fair play i kroppsøvingsfaget i lys av aristotelisk dydsetikk
-
Å danne barna - jakten etter godheten, sannheten og lykken
-
”Kropp som maskin, overflate eller erfaring? - en ideologisk diskurs om kropp i kroppsøvingsfaget»
-
«Om å finne seg sjæl» - noen ansatser i Charles Taylors filosofi om mennesket og dets moral»
-
Da Gud kom på banen – bachelorstudium i kristendom og idrett
-
Kroppsøvingsfaget – et korrektiv til det moderne kroppsdisplay? – om kropp, helse og faglig legitimering
-
Kronikk "Olympiske leker og ærlighet"
-
Fair play i barnehagen. Et viktig bidrag i barns sosial-etiske danning
-
Om kroppssyn, prestasjon og danning i kroppsøvingsfaget. Nasjonalt kurs for lærere i videregående skoler. Kristne Friskolers Forbund
-
Kropp, bevegelse og helse i lys av vår vestlige åndstradisjon
-
Helt eller delt menneske – et basketak med vår vestlige kropp/sjel-dualisme
-
Fysisk aktivitet og ernæring
-
Barn og filosofi. Seminar
-
Kristen didaktisk tenkning rundt kroppsøvingsfaget. Forum for didaktikk i et kristent perspektiv
-
Fysisk aktivitet i skolen
-
Førskolebarn og sansestimulerende aktiviteter. Nordhordaland kommune
-
Tilpasset opplæring i skolen sett i lys av fysisk aktivitet
-
Dydene som danningsideal i skolen? Utdanningsnytt.no, 6. august 2008
-
Kronikk "Kroppen som display"
-
Kanopadling og klatring
-
Motorikk og læring
-
Kunnskapsreform, utvidet læringssyn, samfunnsutvikling og helse. Nordhordaland kommune
-
Den indre anatomi
-
Naturopplevelse, naturkjennskap, allsidig bevegelsesstimulering og naturleikeplassen
-
Økt fysisk aktivitet i skolen. Slettebakken skole
-
Kropp og identitet – en historisk reise i vår vesterlandske kultur, kapittel i boken Kjærlighet som varer, Om sex og samliv (Nordvoll, 2006)
-
Daglig fysisk aktivitet. Bergen kommune
-
Tilpasset opplæring. Aurdalslia skole
-
Økt fysisk aktivitet i skolen. Landås skole
-
Økt fysisk aktivitet i skolen. Flaktveit skole
-
Kronikk "Body, blikk og Bibel"
-
Rapport. Veiledningskonferanse Lesbos. Tittel: Anerkjennelsens pedagogikk – etikk og antikk
-
Hovedfagsoppgave i kristendom. Tittel: Hvordan plasserer læstadianerne i Bugøynes seg i forhold til den institusjonelle kristendom, sammenlignet med de ikke-læstadianske kirkemedlemmer?