Arbeids- og kompetanseområde
Styremedlem ved HVL. Professor i pedagogikk og PhD i vitenkapsteori. Underviser på PhD - programmet Danning og didaktiske praksiser, master i prof.ped, bachelor i pedagogikk. Forsker på utdanningspolitikk, reformer, retorikk, lærerprofesjonalitet, lærer - og barnehagelærerutdanning. Tidligere leder av Senter for utdanningsforskning, styret ved Høgskulen i Bergen og ledergruppen ved lærerutdanningen. Ledet det strategiske forskningsprogrammet Lærerprofesjonalitet m/prof. Thorolf Krüger. Har vært prosjektleder for Følgegruppen BLU til ny barnehagelærerutdanning. Var medlem i Lærerprofesjonens etiske råd. Er med i nasjonal styringsgruppe for rekruttering til barnehage og lærerutdanning Ledert forskergruppen Political Economy in Teacher Education Research (PETER) med Viv Ellis. Leder i dag forskergruppen COMPETE med Erlend Eidsvik.
Underviser i
- Pedagogikk, vitenskapsteori, reformer, utdanningspolitikk, danning og didaktiske praksiser, profesjonsteori, retorikk
Forskar på
Reformers retorikk og prasis nasjonalt og internasjonalt, radikale reformer utdanningspolitikk, retorikk og profesjoner
Forskargrupper
- PETER - Political Economy of Teacher Education Research, The Glocal Teacher, China - Norway Project, Følgegruppen BLU, Comparative Perspectives in Education in Southern Africa and Northern Europe
- https://www.hvl.no/forsking/gruppe/compete/
- MGBPP201, Profesjonsretta pedagogikk 1, emne 2 - Utforskande undervisning, 24/25
- MGUPE301, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 3 - Den profesjonelle lærar, 24/25
- MGUSP501, Spesialpedagogikk 2, emne 1 - Design av masterprosjekt, 24/25
- MGUSP550, Spesialpedagogikk 2, emne 2 - Masteroppgåve, 24/25
- PHD901, Danning og didaktiske praksisar, 24/25, emneansvarlig
- PHD902, Vitskapsteori, etikk og akademisk tekstarbeid, 24/25
- PHD909, Utdanningsretorikk, 24/25, emneansvarlig
- PHD916, Ansvarleg leiing av kunnskapsutvikling - å etablere endringsagentar, 24/25
- PHD950, Avhandling, 24/25
- RUT801, Rektorutdanning - utdanningsleiing, 24/25
Publikasjonar
-
Reforms in Teacher Education / ECNU HVL Coorporation.
-
Cultural Foundations of Education
-
Dangers of Utopian Engineering in Education
-
Kriser i utdanningssektoren
-
"Barnehagen for en ny tid» - muligheter og utfordringer for ideelle barnehager
-
Hvorfor studere problematiseringer? En problematisering av strategien Barnehagen for en ny tid
-
Politikerløftet - den nødvendige reformen
-
Mistillitsarkeologien i skolepolitikken
-
We scare because we care! On the rhetoric of crisis in education.
-
Norwegian Education in a State of Exception
-
Den nødvendige reformen
-
Tester, tillit og tid i skolen
-
Policy, Teacher Education, and Covid-19: An International “Crisis” in Four Settings
-
Forsynet som nasjonal kunnskapsstrategi
-
Politikerløftet – den nødvendige reformen & Å være leder i en tid med politisk hyperaktivisme
-
Sosiologisalongen: Pisa-bløffen
-
Et skråblikk på utviklingstrekk i skolen - reformer eller deformer?
-
Policy rhetorics and responsibilization in the formation of early childhood Education Leaders in Australia
-
Å være leder i en tid med politisk hyperaktivisme
-
Hvordan formes framtiden i krisetid? Utopier og kriseretorikk
-
Den ideologiske kampen i norsk skole
-
Slik kan politikerne møte kravene fra nye KNOCKOUT
-
Politikerløftet og det politiske problemet
-
Kanskje det er på tide med et politikerløft?
-
Reformiver og endringsvilje – reformers retorikk og praksis,
-
Khrono - Politikerløftet - den nødvendige debatten
-
Julekalender på en annen måte
-
Mot rikare delmål å trå
-
I lang tid vil det være umulig å hente ut gevinster av reformene, fordi det reformeres for hurtig og fordi reformene er for store»
-
Etiske problemer knyttet til programmer som skal motvirke mobbing
-
Politikerløftet - den nødvendige debatten
-
Teacher education and the GERM: policy entrepreneurship, disruptive innovation and the rhetorics of reform
-
Reformer eller deformer. Kritiske faktorer ved lederskap i mål og resultatstyringsreformer
-
Kaja gjør nesten alle leksene på skolen
-
Kritiske faktorer ved mål og resultatstyringsreformer i lærerutdanning
-
Visjoner for lærerutdanningene – reformers retorikk og praksis
-
The Use of Rhetoric as a Practical, Constructive and Analytical Tool in a Thesis
-
Drift and Mastery – and the Rhetoric of Reform in Teacher Education
-
The Struggle for Teacher Education. Intenational Perspectives on Governance and Reforms
-
TEACHER EDUCATORS AS ‘DISRUPTIVE INNOVATORS’ IN ENGLAND: THE RHETORICS OF REFORM IN TIMES OF EVIDENCE-FREE POLICY In session Teacher Educators as reform agents: Exploring new possibilities in four countries
-
The Rhetorical Constructions of `Public´ and `Management´ in Teacher Education Reforms in Norway 1990-2017 - In session: Historical Perspectives on Transformation in Teacher Education
-
The beautiful marganalization of pedagogy. A comment on Bergem forelesningen 2018 by Gert Biesta
-
Greit at overordnet del er kjedelig og grå, problemet er at den ikke vil virke
-
Kvalitetsretorikk
-
The Struggle for Teacher Education - Historichal Perspectives on Governance and Reform
-
The Paradox of Teacher Agency in a Glocalised World
-
Dobling i rapportert skolevold - • 2016: 900 svært alvorlige tilfeller
-
Professor: - Testingen har ikke gjort elevene bedre, bare mer stresset
-
- Greit at den er kjedelig og grå, problemet er at den ikke vil virke - Læreplanens overordnede del
-
HER MEDIETRENES OSLO-REKTORENE - Konsulentselskapets pris: 30 000 kroner dagen
-
Visjonærstillingen - kritiske refleksjoner over styring, utdanningsreformer og generell del av læreplanverket.
-
Målstyringsreformer eller deformer?
-
Reformers retorikk og praksis
-
- Kritiske refleksjoner over målstyringens lederskap- og profesjonmodell. Gir målstyring egentlig ønskede resultater? En kritikk av målstyringens leder- og profesjonideologi med historiske og aktuelle eksempler.
-
The Historical Struggle Over Governance And Reform In Teacher Education
-
Barnehagelærarutdanninga. Styrker, svakheiter og gjenstridige utfordringar.
-
Dobling i rapportert skolevold
-
Fra verdi til virkelighet eller fra virkelighet til visjon?
-
Høringskonferanse for ny generell del
-
Kritiske refleksjoner over styring, utdanningsreformer og generell del av læreplanverket
-
Reform as a State of Exception
-
The Struggle for Teacher Education
-
The Visionary Position: Critical Factors of Utopian Social Engineering in Education Reforms
-
The Struggle for Teacher Education. International Perspectives on Governance and Reforms
-
The glocal teacher between solidarity and difference: Challenges of education
-
Seminar om målstyring
-
Fra virkelighet til verdi. Kommentarer til Kunnskapsministerens forslag til ny generell del av læreplanverket
-
Kritiske faktorer ved målstyringsreformer i utdanning
-
Eksperter tviler på at Osloskoler kuttet mobbing fra 11 til null prosent
-
Struggle for teacher education
-
For stort trykk på unge
-
Oslo-ungdommer på leksetoppen
-
Elevene vil merke dette
-
The Glocal Teacher: The paradox agency of teaching in a glocalised world
-
The Glocal Teacher: Multiple perspectives, national and international contexts
-
Teaching other people`s children, elsewhere, for a while: the rhetoric of a travelling educational reform
-
The glocal teacher: The paradox agency of teaching in a glocalised world
-
Oslo-skolen får kraftig kritikk for å forberede de minste elevene på prøver
-
Structures of identification in Curriculum – European examples
-
Critical Factors of management by objectives reform in education
-
Forsker: - Kritisk og katastrofalt
-
Heltene er rektorene som ikke skrev under til støtte for sjefen i Utdanningsetaten
-
Den nye barnehagelærerutdanninga - bakgrunn, iverksetjing og reformutfordringar
-
Reformer eller deformer?
-
Structures of identification in Curriculum – European examples
-
We scare because we care - om etiske trusselbilder i skole
-
Fra PISA til PALS - Om rommet for profesjonelt skjønn i barnehage og skole
-
Har Norge verdens beste skolepolitikk?
-
Iverksetjing av barnehagelærarutdanninga
-
Akademia eller praksis – må vi velge? En debatt om kunnskapsgrunnlaget i profesjonsutdanningene
-
Skole og utdanning – entusiasme eller dressur?
-
Et kritisk perspektiv på utdanningsreformer
-
Perspektiv på utdanningsreformer
-
Critical Factors in Management by Objectives Reforms in Education"
-
Critical Factors of Reforms in Open Societies
-
Visjonærstillingen
-
The rhetoric of experience and 'The Importance of Teaching'
-
Pedagogikk på Agendaen - Forord til den norske oversettelsen
-
Internasjonalt forskningssamarbeid - Kinasamarbeidet
-
Visjonærstillingen
-
The Bed of Procrustes - Philosophical, Principal and Practical questions for Policies of Equity in Education
-
The Glocal Teacher. The Paradox Agency of Teaching in a Globalized World.”
-
Pedagogy, Urban and Teacher Education
-
Den nye politiske økonomien i lærerutdanning
-
Styringstekst - Et Roland Barthes perspektiv
-
The Bed of Procrustev: Philosophichal, Principal and Practical Questions for Policies of Equity in Education. Key Note
-
Frykter flaue prekenbilder
-
Kunnskapskanalen NRK: Retorisk styring av profesjoner
-
Response too Herner Severots Key Note: Irony and the Coming into Existence: From Socrates to Kierkegaard and Beyond
-
Visjoner og stategier for lærerprofesjonalitet
-
Retorisk styring av profesjoner
-
Den glokale lærer
-
The Glocal Teacher and the Education of the Universal Pupil
-
The Glocal Teacher. The Paradox Agency of Teaching in a Global Age
-
Opening and welcome: The present challenge of teacher education research
-
The rhetorics of experience in teacher education
-
The Rhetoric of a Reform: the construction of ‘public’, ‘management’ and the ‘new’ in Norwegian education reforms of the 1990s
-
Kongens siste argument retorikk som kritisk samfunnsvitenskap og motsatt : en drøfting av muligheter, utfordringer og problemer
-
Tiåret da skolen gikk til Pisa Det siste tiåret er skolen blitt testet, reformert og heftig debattert. Men er den blitt bedre?
-
Danningsperspektivet. Viktig i profesjonsutdanning?
-
Pedagogikk og elevkunnskap
-
Her er ekspertenes råd til foreldrene
-
Mener Hernes har skapt mange tapere
-
The Construction of "Public", "Managment" and the "New" in New Public Managment
-
Slakter "kommandohumanismen"
-
Lærerne får strykkarakter
-
- Dårlige reformer Reformer har gjort svensk skole dårligere, konkluderer en ny rapport. Også den norske skolen er preget av dårlige reformer elevene nå betale for, mener bergensforsker
-
- Hernes skapte skoletapere Skolereformene på 1990-tallet var et eksperiment som i stor grad mislyktes, og gjorde tusenvis av skolelever til prøvekaniner, mener forsker Tom are Trippestad
-
Av svin er du kommet - til folk skal du bli
-
- Hernes brøyt Gudmund Hernes representerer et brudd med venstresida, mener Cristin Clemet
-
Avskaffet deltakerdemokratiet Ny doktorgrad kritiserer "Kommandohumanismen fra Gudmund Hernes"
-
The Code of Command Humanism and it`s Failures
-
Kommandohumanismen. En kritisk analyse av Gudmund Hernes` retorikk, sosiale ingeniørkunst og utdanningspolitikk
-
Organisasjonsstrategier i kampen om kunnskapssamfunnet
-
Målstyrt avprofesjonalisering
-
Identity as Public Managment
-
Kommandohumanismen
-
Politikk, samfunn, propaganda
-
Herfra til enigheten
-
Mistillitens sosiologi - de norske utdanningsreformene på 1990-tallet
-
Mistillitens sosiologi. De norske utdanningsreformene på 1990-tallet
-
Kan man ha ansvar i Norge?
-
Fra politikk til butikk, propaganda og diskurs From business of politics to politics of business. Society as propaganda and discourse
-
Kulturkapitalismen og det veltempererte selvet. Cultural-capitalism and the well-tempered self
-
Maktens tekster Text of power
-
Mistillitens sosiologi. Retorikk og reform i Hernes politikk. The sociology of distrust. Rhetoric and reform in the politics of Gudmund Hernes
-
Regjering av utdanning: Kulturkapitalismen og det veltempererte selvet
-
Patriarkens røst. Gudmund Hernes retoriske forming av religionsfaget
-
Fra politikk til butikk. Om markedsregimenes kommunikasjonsregimer
-
Erfarin - Innenfor eller utenfor språket
-
Politikk som utopisk ingeniørkunst