Arbeids- og kompetanseområde

Professor i pedagogikk og PhD i vitenkapsteori. Underviser på PhD - programmet Danning og didaktiske praksiser, master i prof.ped,  bachelor i pedagogikk. Forsker på utdanningspolitikk, reformer, retorikk, lærerprofesjonalitet, lærer - og barnehagelærerutdanning. Tidligere leder av Senter for utdanningsforskning, styret ved Høgskulen i Bergen og ledergruppen ved lærerutdanningen. Ledet det strategiske forskningsprogrammet Lærerprofesjonalitet m/prof. Thorolf Krüger. Har vært prosjektleder for Følgegruppen BLU til ny barnehagelærerutdanning. Var medlem i Lærerprofesjonens etiske råd. Er med i nasjonal styringsgruppe for rekruttering til barnehage og lærerutdanning  Ledert forskergruppen Political Economy in Teacher Education Research (PETER) med Viv Ellis. Leder i dag forskergruppen COMPETE med Erlend Eidsvik.

Underviser i
  • Pedagogikk, vitenskapsteori, reformer, utdanningspolitikk, danning og didaktiske praksiser, profesjonsteori, retorikk
Forskar på

Reformers retorikk og prasis nasjonalt og internasjonalt, radikale reformer utdanningspolitikk, retorikk og profesjoner

Forskargrupper

Publikasjonar

  • Reforms in Teacher Education / ECNU HVL Coorporation.

    Trippestad, Tom Are (2024)
  • Cultural Foundations of Education

    Trippestad, Tom Are (2024)
  • Dangers of Utopian Engineering in Education

    Trippestad, Tom Are (2024)
  • Kriser i utdanningssektoren

    Trippestad, Tom Are (2024)
  • "Barnehagen for en ny tid» - muligheter og utfordringer for ideelle barnehager

    Trippestad, Tom Are (2024)
  • Hvorfor studere problematiseringer? En problematisering av strategien Barnehagen for en ny tid

    Trippestad, Tom Are (2024)
  • Politikerløftet - den nødvendige reformen

    Trippestad, Tom Are (2023)
  • Mistillitsarkeologien i skolepolitikken

    Brenna, Tonje, Trippestad, Tom Are (2023)
  • We scare because we care! On the rhetoric of crisis in education.

    Trippestad, Tom Are (2022)
  • Norwegian Education in a State of Exception

    Trippestad, Tom Are (2022)
  • Den nødvendige reformen

    Trippestad, Tom Are (2022)
  • Tester, tillit og tid i skolen

    Trippestad, Tom Are (2022)
  • Policy, Teacher Education, and Covid-19: An International “Crisis” in Four Settings

    Trippestad, Tom Are, Gkofa, Panagiota, Yufu, Sawako, Heffernan, Amanda, Wescott, Stephanie, Maguire, Meg (2022)
  • Forsynet som nasjonal kunnskapsstrategi

    Trippestad, Tom Are (2022)
  • Politikerløftet – den nødvendige reformen & Å være leder i en tid med politisk hyperaktivisme

    Trippestad, Tom Are (2021)
  • Sosiologisalongen: Pisa-bløffen

    Vogt, Kristoffer Chelsom, Trippestad, Tom Are, Ulvestad, Roar, Sjøberg, Svein (2021)
  • Et skråblikk på utviklingstrekk i skolen - reformer eller deformer?

    Trippestad, Tom Are (2020)
  • Policy rhetorics and responsibilization in the formation of early childhood Education Leaders in Australia

    Nuttall, Joce, Henderson, Linda, Wood, Elisabeth, Trippestad, Tom Are (2020)
  • Å være leder i en tid med politisk hyperaktivisme

    Trippestad, Tom Are (2020)
  • Hvordan formes framtiden i krisetid? Utopier og kriseretorikk

    Trippestad, Tom Are, Nordheim, Bård, Haga, Joar (2020)
  • Den ideologiske kampen i norsk skole

    Trippestad, Tom Are, Lomsdalen, Christian (2020)
  • Slik kan politikerne møte kravene fra nye KNOCKOUT

    Trippestad, Tom Are (2019)
  • Politikerløftet og det politiske problemet

    Trippestad, Tom Are (2019)
  • Kanskje det er på tide med et politikerløft?

    Trippestad, Tom Are (2019)
  • Reformiver og endringsvilje – reformers retorikk og praksis,

    Trippestad, Tom Are (2019)
  • Khrono - Politikerløftet - den nødvendige debatten

    Trippestad, Tom Are (2019)
  • Julekalender på en annen måte

    Trippestad, Tom Are, Espedal, Gro (2019)
  • Mot rikare delmål å trå

    Trippestad, Tom Are, Svendsen, Njord V. (2019)
  • I lang tid vil det være umulig å hente ut gevinster av reformene, fordi det reformeres for hurtig og fordi reformene er for store»

    Trippestad, Tom Are, Schei, Amanda (2019)
  • Etiske problemer knyttet til programmer som skal motvirke mobbing

    Trippestad, Tom Are, Afdal, Hilde Wågsås (2019)
  • Politikerløftet - den nødvendige debatten

    Trippestad, Tom Are (2019)
  • Teacher education and the GERM: policy entrepreneurship, disruptive innovation and the rhetorics of reform

    Ellis, Vivian Thomas, Steadman, Sarah, Trippestad, Tom Are (2019)
  • Reformer eller deformer. Kritiske faktorer ved lederskap i mål og resultatstyringsreformer

    Trippestad, Tom Are (2018)
  • Kaja gjør nesten alle leksene på skolen

    Krane Hansen, Cathrine, Trippestad, Tom Are (2018)
  • Kritiske faktorer ved mål og resultatstyringsreformer i lærerutdanning

    Trippestad, Tom Are (2018)
  • Visjoner for lærerutdanningene – reformers retorikk og praksis

    Trippestad, Tom Are (2018)
  • The Use of Rhetoric as a Practical, Constructive and Analytical Tool in a Thesis

    Trippestad, Tom Are (2018)
  • Drift and Mastery – and the Rhetoric of Reform in Teacher Education

    Trippestad, Tom Are (2018)
  • The Struggle for Teacher Education. Intenational Perspectives on Governance and Reforms

    Trippestad, Tom Are (2018)
  • TEACHER EDUCATORS AS ‘DISRUPTIVE INNOVATORS’ IN ENGLAND: THE RHETORICS OF REFORM IN TIMES OF EVIDENCE-FREE POLICY In session Teacher Educators as reform agents: Exploring new possibilities in four countries

    Trippestad, Tom Are, Ellis, Vivian Thomas, Steadman, Sarah (2018)
  • The Rhetorical Constructions of `Public´ and `Management´ in Teacher Education Reforms in Norway 1990-2017 - In session: Historical Perspectives on Transformation in Teacher Education

    Trippestad, Tom Are (2018)
  • The beautiful marganalization of pedagogy. A comment on Bergem forelesningen 2018 by Gert Biesta

    Trippestad, Tom Are (2018)
  • Greit at overordnet del er kjedelig og grå, problemet er at den ikke vil virke

    Brøyn, Tore, Trippestad, Tom Are (2017)
  • Kvalitetsretorikk

    Trippestad, Tom Are (2017)
  • The Struggle for Teacher Education - Historichal Perspectives on Governance and Reform

    Trippestad, Tom Are (2017)
  • The Paradox of Teacher Agency in a Glocalised World

    Trippestad, Tom Are (2017)
  • Dobling i rapportert skolevold - • 2016: 900 svært alvorlige tilfeller

    Trippestad, Tom Are, Fladberg, Karin Lillian (2017)
  • Professor: - Testingen har ikke gjort elevene bedre, bare mer stresset

    Trippestad, Tom Are, Krane Hansen, Cathrine (2017)
  • - Greit at den er kjedelig og grå, problemet er at den ikke vil virke - Læreplanens overordnede del

    Trippestad, Tom Are, Brøyn, Tore (2017)
  • HER MEDIETRENES OSLO-REKTORENE - Konsulentselskapets pris: 30 000 kroner dagen

    Trippestad, Tom Are, Etresvåg, Frank (2017)
  • Visjonærstillingen - kritiske refleksjoner over styring, utdanningsreformer og generell del av læreplanverket.

    Trippestad, Tom Are (2017)
  • Målstyringsreformer eller deformer?

    Trippestad, Tom Are (2017)
  • Reformers retorikk og praksis

    Trippestad, Tom Are (2017)
  • - Kritiske refleksjoner over målstyringens lederskap- og profesjonmodell. Gir målstyring egentlig ønskede resultater? En kritikk av målstyringens leder- og profesjonideologi med historiske og aktuelle eksempler.

    Trippestad, Tom Are (2017)
  • The Historical Struggle Over Governance And Reform In Teacher Education

    Trippestad, Tom Are (2017)
  • Barnehagelærarutdanninga. Styrker, svakheiter og gjenstridige utfordringar.

    Sataøen, Svein Ole, Trippestad, Tom Are, Økland, Magli Sofie (2017)
  • Dobling i rapportert skolevold

    Karen, Fladeberg, Karen, Fladeberg, Trippestad, Tom Are (2017)
  • Fra verdi til virkelighet eller fra virkelighet til visjon?

    Trippestad, Tom Are (2017)
  • Høringskonferanse for ny generell del

    Trippestad, Tom Are (2017)
  • Kritiske refleksjoner over styring, utdanningsreformer og generell del av læreplanverket

    Trippestad, Tom Are (2017)
  • Reform as a State of Exception

    Trippestad, Tom Are, Swennen, Anja, Werler, Tobias Christoph (2017)
  • The Struggle for Teacher Education

    Trippestad, Tom Are, Swennen, Anja, Werler, Tobias Christoph (2017)
  • The Visionary Position: Critical Factors of Utopian Social Engineering in Education Reforms

    Trippestad, Tom Are (2017)
  • The Struggle for Teacher Education. International Perspectives on Governance and Reforms

    Trippestad, Tom Are, Swennen, Anja, Werler, Tobias Christoph (2017)
  • The glocal teacher between solidarity and difference: Challenges of education

    Jobst, Solvejg, Trippestad, Tom Are (2016)
  • Seminar om målstyring

    Trippestad, Tom Are (2016)
  • Fra virkelighet til verdi. Kommentarer til Kunnskapsministerens forslag til ny generell del av læreplanverket

    Trippestad, Tom Are (2016)
  • Kritiske faktorer ved målstyringsreformer i utdanning

    Trippestad, Tom Are (2016)
  • Eksperter tviler på at Osloskoler kuttet mobbing fra 11 til null prosent

    Trippestad, Tom Are (2016)
  • Struggle for teacher education

    Trippestad, Tom Are (2016)
  • For stort trykk på unge

    Trippestad, Tom Are (2016)
  • Oslo-ungdommer på leksetoppen

    Trippestad, Tom Are (2016)
  • Elevene vil merke dette

    Trippestad, Tom Are (2016)
  • The Glocal Teacher: The paradox agency of teaching in a glocalised world

    Trippestad, Tom Are (2016)
  • The Glocal Teacher: Multiple perspectives, national and international contexts

    Trippestad, Tom Are, Huang, Zhongjing (2016)
  • Teaching other people`s children, elsewhere, for a while: the rhetoric of a travelling educational reform

    Ellis, Viv, Meg, Maguire, Trippestad, Tom Are, Yunqiu, Liu, Xiaowey, Yang, Zeichner, Kenneth (2016)
  • The glocal teacher: The paradox agency of teaching in a glocalised world

    Trippestad, Tom Are (2015)
  • Oslo-skolen får kraftig kritikk for å forberede de minste elevene på prøver

    Trippestad, Tom Are (2015)
  • Structures of identification in Curriculum – European examples

    Trippestad, Tom Are, Jobst, Solvejg (2015)
  • Critical Factors of management by objectives reform in education

    Trippestad, Tom Are (2015)
  • Forsker: - Kritisk og katastrofalt

    Trippestad, Tom Are (2015)
  • Heltene er rektorene som ikke skrev under til støtte for sjefen i Utdanningsetaten

    Trippestad, Tom Are (2015)
  • Den nye barnehagelærerutdanninga - bakgrunn, iverksetjing og reformutfordringar

    Sataøen, Svein Ole, Trippestad, Tom Are (2015)
  • Reformer eller deformer?

    Trippestad, Tom Are (2015)
  • Structures of identification in Curriculum – European examples

    Jobst, Solvejg, Trippestad, Tom Are (2015)
  • We scare because we care - om etiske trusselbilder i skole

    Trippestad, Tom Are (2015)
  • Fra PISA til PALS - Om rommet for profesjonelt skjønn i barnehage og skole

    Trippestad, Tom Are, Holgersen, Helge (2015)
  • Har Norge verdens beste skolepolitikk?

    Trippestad, Tom Are, Roos, Merethe (2015)
  • Iverksetjing av barnehagelærarutdanninga

    Sataøen, Svein Ole, Trippestad, Tom Are (2014)
  • Akademia eller praksis – må vi velge? En debatt om kunnskapsgrunnlaget i profesjonsutdanningene

    Trippestad, Tom Are, Terum, Lars Inge, Thornquist, Eline, Thorvaldsen, Per Eilif, Heggstad, Kari Mjaaland, Lund, Hans (2014)
  • Skole og utdanning – entusiasme eller dressur?

    Trippestad, Tom Are, Skoglund, Ruth Ingrid, Ubøe, Jan (2014)
  • Et kritisk perspektiv på utdanningsreformer

    Trippestad, Tom Are (2014)
  • Perspektiv på utdanningsreformer

    Trippestad, Tom Are (2014)
  • Critical Factors in Management by Objectives Reforms in Education"

    Trippestad, Tom Are (2014)
  • Critical Factors of Reforms in Open Societies

    Trippestad, Tom Are (2014)
  • Visjonærstillingen

    Trippestad, Tom Are (2014)
  • The rhetoric of experience and 'The Importance of Teaching'

    Trippestad, Tom Are (2014)
  • Pedagogikk på Agendaen - Forord til den norske oversettelsen

    Sæverot, Herner, Trippestad, Tom Are, Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • Internasjonalt forskningssamarbeid - Kinasamarbeidet

    Birkeland, Åsta, Trippestad, Tom Are, Eriksson, Stig A. (2014)
  • Visjonærstillingen

    Trippestad, Tom Are (2013)
  • The Bed of Procrustes - Philosophical, Principal and Practical questions for Policies of Equity in Education

    Trippestad, Tom Are (2013)
  • The Glocal Teacher. The Paradox Agency of Teaching in a Globalized World.”

    Trippestad, Tom Are (2012)
  • Pedagogy, Urban and Teacher Education

    Trippestad, Tom Are (2012)
  • Den nye politiske økonomien i lærerutdanning

    Trippestad, Tom Are (2012)
  • Styringstekst - Et Roland Barthes perspektiv

    Trippestad, Tom Are (2012)
  • The Bed of Procrustev: Philosophichal, Principal and Practical Questions for Policies of Equity in Education. Key Note

    Trippestad, Tom Are (2012)
  • Frykter flaue prekenbilder

    Eikeland, Martin, Trippestad, Tom Are (2012)
  • Kunnskapskanalen NRK: Retorisk styring av profesjoner

    Trippestad, Tom Are, Krüger, Kristian (2012)
  • Response too Herner Severots Key Note: Irony and the Coming into Existence: From Socrates to Kierkegaard and Beyond

    Trippestad, Tom Are (2011)
  • Visjoner og stategier for lærerprofesjonalitet

    Trippestad, Tom Are (2011)
  • Retorisk styring av profesjoner

    Trippestad, Tom Are (2011)
  • Den glokale lærer

    Trippestad, Tom Are (2011)
  • The Glocal Teacher and the Education of the Universal Pupil

    Trippestad, Tom Are (2011)
  • The Glocal Teacher. The Paradox Agency of Teaching in a Global Age

    Trippestad, Tom Are (2011)
  • Opening and welcome: The present challenge of teacher education research

    Trippestad, Tom Are (2011)
  • The rhetorics of experience in teacher education

    Trippestad, Tom Are (2011)
  • The Rhetoric of a Reform: the construction of ‘public’, ‘management’ and the ‘new’ in Norwegian education reforms of the 1990s

    Trippestad, Tom Are (2011)
  • Kongens siste argument retorikk som kritisk samfunnsvitenskap og motsatt : en drøfting av muligheter, utfordringer og problemer

    Trippestad, Tom Are (2010)
  • Tiåret da skolen gikk til Pisa Det siste tiåret er skolen blitt testet, reformert og heftig debattert. Men er den blitt bedre?

    Trippestad, Tom Are (2010)
  • Danningsperspektivet. Viktig i profesjonsutdanning?

    Trippestad, Tom Are (2010)
  • Pedagogikk og elevkunnskap

    Trippestad, Tom Are, Lillejord, Sølvi (2009)
  • Her er ekspertenes råd til foreldrene

    Trippestad, Tom Are (2009)
  • Mener Hernes har skapt mange tapere

    Trippestad, Tom Are (2009)
  • The Construction of "Public", "Managment" and the "New" in New Public Managment

    Trippestad, Tom Are (2009)
  • Reformene skapte skoletapere

    Trippestad, Tom Are (2009)
  • Slakter "kommandohumanismen"

    Trippestad, Tom Are (2009)
  • Lærerne får strykkarakter

    Trippestad, Tom Are (2009)
  • - Dårlige reformer Reformer har gjort svensk skole dårligere, konkluderer en ny rapport. Også den norske skolen er preget av dårlige reformer elevene nå betale for, mener bergensforsker

    Trippestad, Tom Are (2009)
  • - Hernes skapte skoletapere Skolereformene på 1990-tallet var et eksperiment som i stor grad mislyktes, og gjorde tusenvis av skolelever til prøvekaniner, mener forsker Tom are Trippestad

    Trippestad, Tom Are (2009)
  • Av svin er du kommet - til folk skal du bli

    Trippestad, Tom Are (2009)
  • - Hernes brøyt Gudmund Hernes representerer et brudd med venstresida, mener Cristin Clemet

    Trippestad, Tom Are (2009)
  • Avskaffet deltakerdemokratiet Ny doktorgrad kritiserer "Kommandohumanismen fra Gudmund Hernes"

    Trippestad, Tom Are (2009)
  • The Code of Command Humanism and it`s Failures

    Trippestad, Tom Are (2009)
  • Kommandohumanismen. En kritisk analyse av Gudmund Hernes` retorikk, sosiale ingeniørkunst og utdanningspolitikk

    Trippestad, Tom Are (2009)
  • Organisasjonsstrategier i kampen om kunnskapssamfunnet

    Trippestad, Tom Are (2007)
  • Målstyrt avprofesjonalisering

    Trippestad, Tom Are (2007)
  • Identity as Public Managment

    Trippestad, Tom Are (2007)
  • Kommandohumanismen

    Trippestad, Tom Are (2007)
  • Politikk, samfunn, propaganda

    Trippestad, Tom Are (2007)
  • Herfra til enigheten

    Trippestad, Tom Are (2007)
  • Mistillitens sosiologi - de norske utdanningsreformene på 1990-tallet

    Trippestad, Tom Are (2006)
  • Mistillitens sosiologi. De norske utdanningsreformene på 1990-tallet

    Trippestad, Tom Are (2006)
  • Kan man ha ansvar i Norge?

    Trippestad, Tom Are (2005)
  • Fra politikk til butikk, propaganda og diskurs From business of politics to politics of business. Society as propaganda and discourse

    Nordhaug, Odd, Kristiansen, Hans-Ivar, Trippestad, Tom Are, Trippestad, Tom Are (2004)
  • Kulturkapitalismen og det veltempererte selvet. Cultural-capitalism and the well-tempered self

    Trippestad, Tom Are, Sending, Ole Jacob, Neumann, Iver, Krüger, Thorolf (2003)
  • Maktens tekster Text of power

    Berge, Kjell Lars, Meyer, Siri, Trippestad, Tom Are (2003)
  • Mistillitens sosiologi. Retorikk og reform i Hernes politikk. The sociology of distrust. Rhetoric and reform in the politics of Gudmund Hernes

    Trippestad, Tom Are, Løvlie, Lars, Slagstad, Rune (2003)
  • Regjering av utdanning: Kulturkapitalismen og det veltempererte selvet

    Krüger, Thorolf, Trippestad, Tom Are (2003)
  • Patriarkens røst. Gudmund Hernes retoriske forming av religionsfaget

    Trippestad, Tom Are (2001)
  • Fra politikk til butikk. Om markedsregimenes kommunikasjonsregimer

    Trippestad, Tom Are (2001)
  • Erfarin - Innenfor eller utenfor språket

    Trippestad, Tom Are, Sirnes, Thorvald (1999)
  • Politikk som utopisk ingeniørkunst

    Trippestad, Tom Are (1999)