Arbeids- og kompetanseområde
Emnansvarlig for Aesthetic and Outdoor Education
Publikasjonar
-
Building resilience and teaching learners about sustainable living through outdoor swimming and water safety learning
-
Disrupt and Dismantle: Teaching PHETE (Physical and Health Education Teacher Education) Online
-
Resilience in Outdoor Education
-
Aesthetics in outdoor education
-
FLKI sikrar 6 millionar kroner
-
Technology as a resource in flipped learning - a case study of hiking and safety education for Norwegian primary school teacher students
-
How does a primary school organize outdoor swimming and water safety lessons?
-
Hele Norge svømmer ikke
-
Skole ved skogen
-
Mathematical Problem-Solving Visualised in Outdoor Activities
-
Å planlegge for læring i friluftsliv
-
Språket i skisporet
-
Grimseidpollen som klasserom for folkehelsestudenter
-
A Praxiological Study of Physical Education
-
Mathematical problem solving visualized in outdoor activities
-
Gir lærarar symjekompetanse
-
Svømmekompetanse i skolen
-
Svømmeopplæring utendørs
-
Samiske kulturerfaringer i uteleken – en casestudie
-
Intercultural experiences in early childhood teacher education
-
Fleksibel turledelse i barnehagelærerutdanningen i lys av COLT teorien.
-
Eventyrpedagogikk og narrativ analyse av alenetur.
-
Deeper learning in nature?
-
Ny bok i friluftsliv
-
Samiske kulturerfaringer i uteleken - en casestudie
-
Ute! Friluftsliv - pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver
-
Nye kompetansemål i kroppsøving-mer vannbasert friluftsliv?
-
A School trip in the great outdoors
-
Situasjonsfaktorer i naturen - en casestudie av fleksibel ledelse i barnehagelærerutdanningen
-
Naturen - Den levde kroppen erobrer place
-
Outdoor Leadership -Conditional Leadership in Early Childhood Education
-
Adventurers and Disturbers – an analysis of the life stories of three kindergarten teachers and their commitment to outdoor education in eraly childhood
-
Aesthetic- and Outdoor Education in Early Childhood 30 ECTS (full time autumn 2015)
-
Samisk kulturformidling gjennom uteaktiviteter
-
Seminar om friluftslivsfag i høyere utdanning
-
Initiativtaker, planla og ledet: "Seminar for Forum for friluftslivsfag i høyere utdanning 5-7.1 2015"
-
Fleksibelt lederskap. Den levde kroppen erobrer "Place"
-
Avdelingen for lærerutdanningen flytter: Kulturbygging. Forventninger og utfordringer v/ Jacob Melting, Marianne Presthus Heggen, Torbjørn Lundhaug, Magni Hope Lossius og Jorunn Henriksen
-
Tok initiativ, planla og gjennomførte Menneskesynseminar for alle i 3.klasse på førskolelærerutdanningen 2.desember 2014
-
Kompetanse for mangfold
-
Tok iniativ, arrangerte og hadde fremlegg på seminaret Læring i friluftsliv
-
Turledelse i barnehagen
-
Faglighet på tur. Førskolelærerne strevde med å etablere en friluftslivskultur i barnehagen. De var alene om å ha den faglige kompetansen, og ønsket mer kollegaveiledning. Førskolelærerne hadde mer kompetanse enn de uttalte. Turpraksisen var bra og de var flinke til turplanlegging. Men førskolelærerens utsagn handlet derimot om å velge tema uten friluftslivsrelevans, eller at de kunne for lite naturfag. Det var motsetninger mellom den uttalte praksisen og den faktiske praksisen
-
Danning gjennom padling og risikomestring
-
Danning gjennom tradisjon og nytenking i et turledelsesprosjekt
-
Ja, vi elsker drittungene!
-
Friluftsliv og uteliv i barnehagen
-
Video i undervisningen. Hvordan bruke video i undervisningsopplegg som triggere, deling på nett, faglig dokumentasjon og tilbakemelding på undervisning? En praktisk innføring i nettbrett videofunksjon (eksempler fra idrett FØU). Eksempler og drøfting av muligheter og utfordringer
-
På skattejakt rundt Huldresteinen - Nettbrett i barnehagen. Ved hjelp av nettbrett jaktet barna på spor i naturen. Med innebygget GPS, kamera og oppgaver fikk barna automatisk informasjon om stedet der de var. Skattejakt,orientering, kobling av sagn og navn til steder i naturen var noe av læringsaktivitetene. Det ble produsert en applikasjon der det inngikk animasjon, foto, video, GPS, lydopptak
-
Folkehelsedidaktikk
-
Prosjektpresentasjon: Folkehelsedidaktikk. Prosjektpresentasjon: Risikovurdering i skredutsatt terreng
-
Risikovurdering og sikkerhet på tur - hvorfor er dette viktig?
-
Inkludering i fysisk aktivitet
-
Mat på sjusteinovn
-
Naturen som arena for fysisk aktivitet og måltider i barnehagen
-
Fysisk aktivitet og uteskole - varierte aktiviteter i utetiden på SFO - tilknyttet skolen sine utfordringer på dette området
-
Hva er god barneidrett?
-
Skididaktikk i lys av læringsteoretiske perspektiv - muntlig presentasjon
-
Skididaktikk i lys av læringsteoretiske perspektiver Essay i vitenskapsteori, Vestnorsk nettverk ¿ forskerutdanningen, 15 studiepoeng
-
Kausalitet i forskningsfeltet barn og friluftsliv Tilleggskrav på kurs i vitenskapsteori og etikk i vestnorsk senter for forskerutdanning
-
Friluftsliv i barnehagen - minner for livet? En muntlig presentasjon på fagsemiret Natur og friluftsliv i barnehagen ¿ hvor er vi og hvor vil vi? Det var et seminar om kvalitet og mangfold i natur og friluftsbarnehager for øvingslærere i Høgskolen i Bergen i førskolelærerutdanningen
-
Motor development, play and dance for preschool children
-
Kropp, bevegelse og helse. Etter Rammeplanen for barnehager, 2006
-
Sluttrapport Bergsdalsprosjektet
-
Bergsdalsprosjektet - skidag der elever veileder elever
-
Førskolelærere til fjells
-
Bergsdalen-mulighetenes dal
-
Bare toppidrett som teller?
-
The promotion of health and physical activation in primary and secondary school subjects using outdoor enviroment and learning
-
Morellspytting og dans
-
Naturlekeplass og uteskole i Island
-
For lite blod i norsk idrett
-
Hva er god barneidrett?
-
"Slenger seg etter menn" av Ole Henning Målsnes BA
-
"Skomakerdiket skole" av Silje Vestvik BT
-
Hvilke behov har barnehagepersonalet for kompetanseheving?
-
Kurs i uteliv
-
Uteskole med vekt på matematikk
-
Del læringsutbytte ute i naturen
-
Uteskole - på høgskole og øvingsskole
-
Lek, spenning og samarbeid med tau
-
Uteskole med vekt på norsk og matematikk
-
Outdoor learning in Norwegian schools
-
Uteskole ved sjøkanten, Oksebåsen
-
The battle for the body - food and exercise
-
Kunsten å imponere med mat på tur. Et kurs fra det tverrfaglige utviklingsarbeidet: Kampen om kroppen - mat og mosjon
-
"Om uteskole og jakten på den virkelige skole."
-
Mat og mosjon i jakten på virkeligheten
-
Jakten på virkeligheten. Ufseløype - naturen som spisskammer
-
Billedmateriale: Kunsten å imponere med mat på tur
-
Kunsten å imponere med mat på tur
-
Uteskole ved sjøkanten. Kompetansehevingsseminar for lærere
-
Mat og mosjon i naturen, opplevelsesdag for grunnskoleelever
-
Naturen som spiskammer og arena for fysisk aktivitet
-
Kampen om kroppen - mat og mosjon. Tverrfaglig fellesseminar med vekt på utskole ved sjøkanten
-
School and Outdoor Life: Children, Movement, Risk and Practical Experience
-
Dansevideo