Arbeids- og kompetanseområde
Jeg underviser i religion, livssyn, etikk og filosofi, samt vitenskapsfilosofi og forskningsetikk på lærerutdanningen. Mitt kompetanseområde ligger i skjæringspunktet mellom religion, filosofi og etikk. Jeg har teologisk embetseksamen fra MHS og doktorgrad i filosofi fra UiB.
Mine forskningsinteresser inkluderer tema som normative etiske teorier, interreligiøs etikk, helseetikk og bioetikk, dødshjelp og eutanasi, japansk og buddhistisk etikk, forskningsetikk, ondskapens filosofi, politisk filosofi, straffens etikk, foreldrerett og barns selvbestemmelse, forskning med barn, og Kants praktiske filosofi.
- Religion, livssyn, filosofi og etikk
- Vitenskapsteori og forskningsetikk
- Moralfilosofi og etikk
- Barndommens filosofi
- Politisk filosofi
- Rettsfilosofi
- Ondskapens filosofi
- Etikk
- Immanuel Kant
Publikasjonar
-
Vitenskapsteori. En innføring for lærerstudenter
-
Postapokalyptiske fantasier i populærkulturen - "The Walking Dead" som ressurs for undervisning i tverrfaglige tema?
-
Innledning
-
Den overflødige etikkdebatten
-
Verditeoretiske perspektiver på forhandlingen av «norske» verdier
-
Julehøytiden som «Existential Positioning System»
-
Pinocchios hjerte: En kantiansk lesning av historien om tredukken som ville bli et ekte menneske
-
Oppvekst og livstolkning
-
Lærerens møte med livssynsmangfoldet i grunnskole og barnehage
-
«Rævholene rundt meg» - en teori til underholdning og nytte
-
Nativitet og natalitet. Juleevangelium for religiøse og sekulære sjeler.
-
Når vi straffer foreldrene, straffer vi også barna.
-
Citizenship Education through the Lens of Kant’s Theory of Education.
-
Informed Consent and intentional non-disclosure in Japan - a Kantian approach
-
Religious Education in Norway
-
Ethical theories and common morality in professional ethics
-
Barn, paternalisme og myndiggjøring : et kantiansk syn på grunnlaget og grensene for barns medbestemmelse
-
Intentional non-disclosure in Japanese medical practice - a Kantian critique
-
Etikk på museet - etikk på arbeidsplassen
-
Å tillate drap
-
Innledning: Sosialfagenes filosofiske broer.
-
Exphil for sosialfag
-
Fra Job til Eichmann - noen betraktninger rundt forståelsen av ondskap
-
The Child as Co-Researcher – Moral and Epistemological Issues in Childhood Research
-
Avvik, ondskap og menneskeverd
-
Det vonde ved rota av menneske
-
Straffens etikk. Straffens eksterne og interne begrunnelse i normativt etisk perspektiv
-
Foreldreskapets normative og faktiske grunnlag - en filosofisk drøfting med referanse til Locke, Kant og Hegel
-
Med Aristoteles på Facebook
-
Evil's Place in the Ethics of Social Work
-
The Relation between Normative and Descriptive Ethics: A Consideration of Empirical Bioethics
-
Concept of Evil & Social Work
-
The Concept of Evil and Social Work
-
Menneskerettar à la Kina?
-
Etiske perspektiver på møtet med lidelsen i terminalomsorgen
-
Ethos, ethics and end-of-life issues in Japan. A study of Japanese bioethics and the discourse on bioethical end-of-life issues against the backdrop of Japanese culture
-
C. S. Lewis – skeptikernes apostel
-
Humor - et spørsmål om moral?
-
Arven etter Japans biologiske krigføring
-
Helse og helhet
-
Gruppeidentitetens skyggeside - skillet mellom "vi" og "de andre" i empirisk, moralfilosofisk og pedagogisk perspektiv
-
Essay on the principle of "informed consent" and the significance of trust to the subject of biomedical research
-
Selvmord og eutanasi i buddhistisk perspektiv
-
Det kristne humanistiske menneskesynet og lidelsens mening
-
Nådeaspektet i kristendom og buddhisme
-
Helge Hognestad og den Norske kirkes bekjennelse