Førsteamanuensis

Alexander Jakubanecs

Arbeids- og kompetanseområde

Alexander Jakubanecs har tidligere jobbet som forsker ved Samfunns- og Næringslivsforskning (SNF) ved NHH. Han har doktorgrad fra NHH. I løpet av doktorgradsperioden har Alexander vært gjesteforsker ved Stern School of Business, New York University.

Alexanders forskningsinteresser inkluderer hvordan kognitive, emosjonelle, sensoriske faktorer og samspillet mellom disse påvirker forbrukere. Et annet fokusområde er hvordan disse faktorene kan brukes til å løfte bedriftsytelse.

Alexander har jobbet med en rekke forskningsprosjekter innen merkevarebygging og internasjonal markedsføring i næringslivet og bransjeorganisasjoner, for eksempel TINE, Telenor, Norges Sjømatråd og Virke. Han er engasjert i forskningsprosjekter innen internasjonal og sensorisk markedsføring samt forbrukeratferd i samarbeid med kollegaer både fra Norge – SNF, NHH, BI og utlandet - f.eks. Kelley School of Business - Indiana University, IE Business School samt Montpellier Business School.



Underviser i
  • MAR 801
  • ØAM 111

Forskar på
  • merkevarebygging
  • internasjonal markedsføring
  • sensorisk markedsføring

Underviser i
  • BØA116, Marknadsføring, Vår 2025
  • EN312, Innovasjon, studentbedrift og berekraft 1, 24/25
  • MAR801, Marknadsføring, Høst 2024
  • ØAM111, Marknadsføring II, Høst 2024

Publikasjonar

  • The best food and hi-tech. The effect of cardinal direction cues on consumers’ perceptions of foreign products

    Igor Makienko, Alexander Jakubanecs, James Leonhardt (2024)
  • Movement Means Life: Mortality Salience Influences Preference for Dynamic Brand Logos

    Alexander Jakubanecs, Antonios Stamatogiannakis, Polina Landgraf, Alexander Fedorikhin (2022)
  • The impact of cultural variability on brand stereotype, emotion and purchase intention

    Alexander Jakubanecs, Magne Supphellen, James G. Helgeson, Hege Mathea Haugen, Njål Sivertstøl (2022)
  • Evaluation of foreign products in the context of South–North geographic cues

    Igor Makienko, Alexander Jakubanecs (2020)
  • Bør norske merkevarer i asiatiske markeder kulturtilpasses? Krysskulturelle forskjeller i emosjonelle responser på reklame

    Njål Sivertstøl, Magne Supphellen, Alexander Jakubanecs, Hege Mathea Haugen (2020)
Vis alle
Laster...