Arbeids- og kompetanseområde
Alexander Jakubanecs har tidligere jobbet som forsker ved Samfunns- og Næringslivsforskning (SNF) ved NHH. Han har doktorgrad fra NHH. I løpet av doktorgradsperioden har Alexander vært gjesteforsker ved Stern School of Business, New York University.
Alexanders forskningsinteresser inkluderer hvordan kognitive, emosjonelle, sensoriske faktorer og samspillet mellom disse påvirker forbrukere. Et annet fokusområde er hvordan disse faktorene kan brukes til å løfte bedriftsytelse.
Alexander har jobbet med en rekke forskningsprosjekter innen merkevarebygging og internasjonal markedsføring i næringslivet og bransjeorganisasjoner, for eksempel TINE, Telenor, Norges Sjømatråd og Virke. Han er engasjert i forskningsprosjekter innen internasjonal og sensorisk markedsføring samt forbrukeratferd i samarbeid med kollegaer både fra Norge – SNF, NHH, BI og utlandet - f.eks. Kelley School of Business - Indiana University, IE Business School samt Montpellier Business School.
Underviser i
- MAR 801
- ØAM 111
Forskar på
- merkevarebygging
- internasjonal markedsføring
- sensorisk markedsføring
Publikasjonar
-
The best food and hi-tech. The effect of cardinal direction cues on consumers’ perceptions of foreign products
-
Movement Means Life: Mortality Salience Influences Preference for Dynamic Brand Logos
-
The impact of cultural variability on brand stereotype, emotion and purchase intention
-
Evaluation of foreign products in the context of South–North geographic cues
-
Bør norske merkevarer i asiatiske markeder kulturtilpasses? Krysskulturelle forskjeller i emosjonelle responser på reklame