Arbeids- og kompetanseområde

Ansatt siden 1.8.1993 som sosiolog med særlig faglig fokus på kjønn, sosial ulikhet, global forståelse og internasjonalisering. Har hatt blant annet hatt undervisningsoppgaver knyttet til ungdomssosiologi, samfunnsfag i barnehagelærerutdanning, organisasjon og ledelse, samfunnsfagsdidaktikk, flerkulturell forståelse og global forståelse. Har førstelektorkompetanse knyttet til sosiologi, kjønn og ledelse, interkulturell kompetanse og ulike læringsformer. Særlig interesse for utvekslingserfaringer som norske studenter får i Zambia og zambiske studenter har fått i Norge gjennom faget Global Knowledge. Internasjonal erfaring: Feltarbeid (6 mnd + 2 mnd) og flere kortere opphold i Indonesia (Bali) i perioden 1991 - 2010. 12 kortere opphold i Namibia som rådgiver for NAMAS i samarbeid med NIED med fokus på kompetanseheving av lærere i skoler for San og Himba-elever i perioden 2005 - 2007. 40 opphold i Zambia i løpet av de siste15 år som rådgiver for utdanningsdepartementet på fådeltmetodikk i zambiske skoler, forsker, faglig veileder for norske og zambiske studenter og internasjonal koordinator. For tiden forskningsprosjekt med University of Zambia og ansvar for studentoppfølging av Global Knowledge-studenter i Zambia.

Underviser i
  • Global Knowledge
  • Pedagogisk leiing og kulturelt mangfald
  • Utdanning og bærekraft
  • Samfunnsfag på GLU
Forskar på
  • Kultursensitive undervisningsformer
  • Tverrkulturell kompetanse i norske barnehager
  • Internasjonale studenters kompetanse etter et år i Norge
  • Norske studenter i Zambia - en form for dannelsesreise?
  • Bærekraftig utvikling og studentmobilitet
  • Hvithet og studentmobilitet
  • Pedagogisk ledelse
Forskargrupper

Publikasjonar

  • Key aspects of the article: (De)Coloniality in Teacher Education: Reflections on Student Teachers’ Mobility from the Global North to the Global South

    (2024)
  • (De)Coloniality in Teacher Education: Reflections on Student Teachers’ Mobility from the Global North to the Global South

    Massao, Prisca Bruno, Bergersen, Ane (2024)
  • How do Zambian student teachers describe their motivation and important role models for them to be a teacher?

    Bergersen, Ane, Kaumba, Samwangala, Muleya, Gistered (2023)
  • (De)colonial lenses: Reflections from the Norwegian and Global South teacher educators facilitating student mobility.

    Massao, Prisca Bruno, Bergersen, Ane (2023)
  • Norske lærerstudenters mobilitet til Globale Sør. Mentorer i Norge og globale Sør sine refleksjoner analysert med (de)koloniale briller

    Bergersen, Ane, Massao, Prisca Bruno (2023)
  • Teacher educators from Global South and Global North: Reflections about student mobility

    Massao, Prisca Bruno, Bergersen, Ane (2023)
  • Multicultural practice towards meeting migration related challenges in four Norwegian kindergartens

    Nornes-Nymark, Merete, Bergersen, Ane (2023)
  • Internasjonalt og regionalt partnerskap for å øke flerkulturell kompetanse. Norske lærerstudenter i Zambia og zambiske lærere i Sogndal – hva har vi lært?

    (2022)
  • Makt og praksis i globale Sør

    (2022)
  • Mangfold i barnehagefeltet - en analyse av makt og kultursensitivitet blant utvekslingsstudenter til og fra det globale Sør gjennom faget Global Knowledge

    (2022)
  • Utenlandspraksis for lærerstudenter og bærekraftdidaktikk

    (2022)
  • Utenlandspraksis i globale Sør

    (2022)
  • Å skrive antologi og presentasjon av bokkapittelet Bergersen & Vågenes (2022) "Bærekraftdidaktikk gjennom internasjonal studentmobilitet - nye perspektiver på bærekraftig utvikling etter tre måneders opphold i det globale sør?

    (2022)
  • Introduksjon: global bevissthet og interkulturell kompetanse gjennom studentmobilitet og praksis

    Bergersen, Ane, Klein, Jørgen, Larsen, Ann Sylvi (2022)
  • En analyse av makt og kultursensitivitet blant utvekslingsstudenter til og fra det globale sør gjennom faget Global Knowledge

    Bergersen, Ane, Massao, Prisca Bruno (2022)
  • Student mobility to and from Norway and Zambia, the role of an international student analysed by critical intercultural theories including white privileges

    Bergersen, Ane, Massao, Prisca Bruno (2022)
  • Kulturmøter i barnehagen - podcast i BLUpodden

    Bergersen, Ane, Skaten, Monica Hauge (2022)
  • Bærekraftdidaktikk gjennom internasjonal studentmobilitet – nye perspektiver på bærekraftig utvikling etter tre måneders opphold i det globale sør?

    Bergersen, Ane, Vågenes, Vibeke (2022)
  • Utenlandspraksis for lærerstudenter Global og interkulturell kompetanse

    Klein, Jørgen, Bergersen, Ane, Larsen, Ann Sylvi (2022)
  • Intercultural communication - an important factor in student mobility

    Vattedal, Monica Tove, Bergersen, Ane (2022)
  • Intercultural communication as an important element in student mobility

    Vattedal, Monica Tove, Bergersen, Ane (2022)
  • Project meeting Global Teaching for Sustainable Development (GLOSS) Presentation of Western Norway University of Applied Sciences

    Vattedal, Monica Tove, Bergersen, Ane (2022)
  • Barnehagekultur - podcast i BLUpodden

    (2021)
  • Campus Sogndal og lærerutdanning med fortsatt vektlegging av en kultur preget av ja, samarbeid og innovasjon.

    (2021)
  • Korleis kan global studentmobilitet fremme demokrati og fred? Speedforskning på Forskningsdagene 2021

    (2021)
  • International collaboration Norway - Zambia through student mobility and research for two decades, can COIL be the next step?

    Bergersen, Ane, Kaumba, Samwangala, Mumba, Fidelis (2021)
  • "Vi blander alt sammen" - Barnehagelærerstudenters forståelse av begrepet pedagogisk ledelse.

    Bergersen, Ane, Nornes-Nymark, Merete, Fimreite, Hege (2021)
  • Education and Sustainability. Teacher students’ understanding of sustainable development after 3 months in Africa 

    Bergersen, Ane, Vågenes, Vibeke (2021)
  • Å vere ein fleirkulturell barnehage - moglegheiter og utfordringar i kvardagspraksis.

    Nornes-Nymark, Merete, Bergersen, Ane (2021)
  • Fleirkulturell kompetanse og sosial berekraft

    (2020)
  • Interkulturell kommunikasjon, etisk dilemma og utvikling av lærende organisasjoner.

    (2020)
  • Interkulturell veiledning og flerkulturell forståelse

    (2020)
  • Kulturell brobygging og interkulturell kommunikasjon

    (2020)
  • Å forstå eigen kultur gjennom andre

    (2020)
  • Global Knowledge - erfaringer med studentmobilitet s 101 - 103

    Bergersen, Ane, Clausen, Jacob, Andreassen, Kirsten, Breusch, Birgit (2020)
  • Forskningsetiske utfordringer. Eksempler fra studenter som samler inn empiri i praksis, studenter som intervjuobjekter og forskeren som faglærer

    Bergersen, Ane, Nornes-Nymark, Merete, Helgesen, Monica Tove Vattedal (2020)
  • Using Games as a Method for Learning Multicultural Competence in Teacher Education

    Bergersen, Ane, Sviggum, Hege Gjerde (2020)
  • Using games as a method for learning multicultural competence in teacher education (Page 69 - 79)

    Bergersen, Ane, Sviggum, Hege Gjerde (2020)
  • Erfaringer fra faget “Utdanning og bærekraft med 3 måneder i Afrika”

    Bergersen, Ane, Vågenes, Vibeke (2020)
  • FNs bærekraftsmål i lærerutdanningene – erfarte muligheter og utfordringer ved HVL

    Hauge, Kjellrun Hiis, Goga, Nina, Vågenes, Vibeke, Bergersen, Ane, Eidsvik, Erlend, Heggen, Marianne Presthus (2020)
  • Den fleirkulturelle barnehagen - med søkelys på fleirkulturelt innhald og kultursensitiv handlingspraksis.

    Nornes-Nymark, Merete, Bergersen, Ane (2020)
  • Hvordan kan ti års erfaringer med studentmobilitet til og fra Zambia bidra til å styrke HVL sin strategi med særlig fokus på sosial bærekraft?

    (2019)
  • Freire’s concepts and theories as a strategy to reduce poverty

    Bergersen, Ane, Abraham, Getahun Y. (2019)
  • Education emphasizing sustanibility: Perspectives from Teacher Education

    Bergersen, Ane, Helgesen, Monica Tove Vattedal, Skaten, Monica (2019)
  • Transformative discourses of Norwegian teacher students in South African schools: An intercultural competence Development.

    Bergersen, Ane, Melting, Arne Jacob, Mthiyane, Ncamisile (2019)
  • Zambian Civic Education Teacher Students in Norway for a Year-How Do They Describe Their Transformative Learning?

    Bergersen, Ane, Muleya, Gistered (2019)
  • How do student Teachers describe an ideal teacher, their role models and which proverbs inspired them to become a student teacher?

    Bergersen, Ane, Mumba, Fidelis (2019)
  • A "good” Zambian teacher and the impact of cultural background from Zambian students point of view

    Bergersen, Ane, Mumba, Fidelis, Milimo, Ncomba (2019)
  • “Student mobility in Africa: Intercultural communication skills through education and sustainability”

    Helgesen, Monica Tove Vattedal, Bergersen, Ane (2019)
  • Verdensklassen: Utdanning og bærekraft - et nytt utdanningstilbud for lærerstudenter ved HVL

    Vågenes, Vibeke, Bergersen, Ane (2019)
  • Freire's critical pedagogical theory as an eye-opener for former Zambian students who went to Norway for a year

    (2018)
  • Interkulturell kommunikasjon og global forståelse

    (2018)
  • Kan det å forstå seg selv og egne kulturelle referanserammer etter 3 måneder i Zambia være viktig profesjonskunnskap?

    (2018)
  • Kultur og holdninger – hvem er vi i kulturelle møter?

    (2018)
  • The Importance of Dialogue and Freire’s Critical Pedagogical Theory as an Eye-Opener for Former Zambian Students Who Went to Norway for a Year

    (2018)
  • How do Three Preschools Utilities multicultural employees' competences expressed by the three Preschool leaders and six multicultural employees point of view?

    Bergersen, Ane, Nornes-Nymark, Merete (2018)
  • How do three Preschools utilize multicultural Preschool workers competences expressed by three Preschool leaders and six multicultural workers point of view?

    Bergersen, Ane, Nymark, Merete Nornes (2018)
  • Multicultural practice in four Norwegian Preschools.

    Nornes-Nymark, Merete, Bergersen, Ane (2018)
  • Multicultural practice in four Norwegian Preschools

    Nymark, Merete Nornes, Bergersen, Ane (2018)
  • David Livingstone College of Education and Western Norway University of Applied Sciences - experiences from 15 years cooperation

    (2017)
  • Global forståelse. Barnehagelæreren som kulturell brobygger

    (2017)
  • How do former Civic Education Students from University of Zambia describe the benefits of one year study in Norway for themselves as teachers and for the University of Zambia?

    (2017)
  • Kultursensitive læringsformer og tverrkulturell kompetanse

    (2017)
  • Zambian CIVIC Teacher Students in Norway – how did they and the University of Zambia benefit?

    (2017)
  • Faglig leiing og tverrkulturell kompetanse

    Bergersen, Ane, Nymark, Merete Nornes (2017)
  • To lead and strengthen intercultural competence.

    Nornes-Nymark, Merete, Bergersen, Ane (2017)
  • How to lead and strengthen intercultural competence - Intercultural competence in four Norwegian Preschools

    Nymark, Merete Nornes, Bergersen, Ane (2017)
  • Kva vektlegg barnehagar i sitt arbeid knytt til kulturelt mangfald og korleis arbeider desse med kompetanseheving for å utvikle og styrke personalet sin tverrkulturelle kompetanse

    Nymark, Merete Nornes, Bergersen, Ane (2017)
  • Kultursensitive læringsformer – økt bevissthet gjennom tverrkulturell kompetanse?

    (2016)
  • "Mangfald - morgondagens medarbeidar"

    (2016)
  • Danning og tverrkulturell kompetanse

    (2015)
  • Læring i ulike kulturelle kontekster

    (2015)
  • The concept and understanding of Pedagogical Leadership in Preschool Education.

    Nornes-Nymark, Merete, Fimreite, Hege, Bergersen, Ane (2015)
  • Forståelse av pedagogisk ledelse som begrep i ny barnehagelærerutdanning

    Nymark, Merete Nornes, Bergersen, Ane (2015)
  • Pedagogisk leiing som omgrep i ny barnehagelærerutdanning.

    Nymark, Merete Nornes, Fimreite, Hege, Bergersen, Ane (2015)
  • Hva mener zambiske studenter at ett år i Norge som kvotestudent har betydd for egen profesjonsutøvelse i hjemlandet?

    (2014)
  • The New Zambian Educational curriculum, Learning Theories and the Role of the Preschool Teacher - Keynote Speaker

    (2014)
  • The VaKE Project as an Innovative Program in Teaching Intercultural Value Dilemmas

    Bergersen, Ane, Slåttum, Berit (2014)
  • Interaktiv stand: Definer pedagogisk leiing

    Fimreite, Hege, Bergersen, Ane (2014)
  • Pedagogisk leiing - profesjonell kommunikasjon?

    Fimreite, Hege, Bergersen, Ane (2014)
  • Pedagogisk leiing - profesjonell kommunikasjon?

    Fimreite, Hege, Bergersen, Ane, Nymark, Merete Nornes (2014)
  • Praksis i utlandet - den nye dannelsesreisen?

    (2013)
  • Zambiske studenters erfaringer med 10 måneders opphold i Norge

    (2013)
  • Norske førskolelærerstudenters erfaringer med 3 måneders opphold i Zambia

    (2012)
  • Faglig didaktisk arbeid med likestilling – er barnehagen en utfordring?

    Bergersen, Ane, Nordheim, Anita (2012)
  • De første oppvekstsentre og sosialiseringsvilkår i tette samfunn

    (2011)
  • Kan barnehagekulturen være med å forklare manglende faglig arbeid med likestilingsarbeid i norske barnehager?

    Bergersen, Ane, Nordheim, Anita (2011)
  • Barnehagepersonalets møte med IKT

    (2010)
  • "Er ikke det lov da" - lovverk i en digital tid

    (2010)
  • Human Rights, peace and gender in an international perspective

    (2010)
  • Hvordan kan begrepet formålsrasjonalitet forklare interaksjonen mellom aktører fra samfunn preget av Ubuntu og vestlige aktører innen utdanningssamarbeid?

    (2010)
  • Digital kompetanse i barnehagen

    Bergersen, Ane, Gjerde, Hege, Helland, Synneva (2010)
  • Digital kompetanse i barnehagen

    Bergersen, Ane, Gjerde, Hege, Helland, Synneva, Henjum, Jon, Rogne, Eivind (2010)
  • Digital kompetanse i barnehagen

    Bergersen, Ane, Rogne, Eivind, Gjerde, Hege, Helland, Synneva (2010)
  • Digital kompetanse i barnehagen

    Helland, Synneva, Bergersen, Ane, Gjerde, Hege (2010)
  • Kjønn, ledelse og profesjon

    (2009)
  • Lokal kunnskap i globalt perspektiv

    (2009)
  • Hva er kjønn?

    (2008)
  • Likestilling og likeverd i det pedagogiske arbeidet i barnehagen

    (2008)
  • Våre stereotype forestillinger om kjønn

    (2008)
  • Manual for Community Studies - How to use local knowledge

    Bergersen, Ane, Chongo, Fewdays, Jepsen, Randi, Mumba, Fidelis (2008)
  • Community Studies - How to Use Local Knowlege: a manual How to use local knowledge in multi- and monograde schools in Zambia

    Bergersen, Ane, Jepsen, Randi (2008)
  • "Capacity Building in Use of Local Knowledge in Multi- and Monograde Schools in Zambia" Annual Report 2007 Teacher Education Programme South- North

    Bergersen, Ane, Mumba, Fidelis (2008)
  • Interministerial cooperation Norway - Zambia : Annual Report 2006, Theme 2 Multigrade Teaching

    (2007)
  • Norsk bistand - skjult eller åpen agenda? Erfaringer med utdanningsbistand i Zambia

    (2007)
  • Community Studies The Model of Community Studies developed by DALICE and SFUC

    Bergersen, Ane, Jepsen, Randi (2007)
  • Entreprenørskap i Zambia

    Bergersen, Ane, Julusmoen, Jan (2007)
  • "Capacity Building in Use of Local Knowledge in Multi- and Monograde Schools in Zambia" Annual Report 2006 Teacher Education Programme South- North

    Bergersen, Ane, Mumba, Fidelis (2007)
  • Multigrade Teaching Teacher Guide - based upon experiences from Opuwo and Tsumkwe

    Bergersen, Ane, Strøm Larsen, Trine (2007)
  • Barnehagen - en kvinnekultur?

    (2006)
  • Genderbased collection and use of local knowledge

    (2006)
  • Interministerial cooperation Norway - Zambia : Annual Report 2005, Theme 2 Multigrade Teaching

    (2006)
  • Multigrade Teaching and General Learning Methods

    (2006)
  • Delegasjonsreise fra Høgskulen i Sogn og Fjordane til institusjoner i Zambia og Sør-Afrika. September 2005

    Bergersen, Ane, Jepsen, Randi, Halskau, Åsne, Bech, Margunn (2006)
  • Kvinner på sexferie

    (2005)
  • Multigrade Teaching in Namibia

    (2005)
  • Multigrade Teaching in Zambia and Namibia Fådelt metodikk i Zambia og Namibia

    (2005)
  • Sex og globalisering

    (2005)
  • We are strong together

    Bergersen, Ane, Haukedal, Kjersti Sandnes, Øydvin, Astrid (2005)
  • Experiences from North - South Cooperation. HSF and Zambia

    (2004)
  • Kjønn og utdanningsvalg

    (2004)
  • Likestilling i barnehagen. Kjønn på dagsorden

    (2004)
  • Multigrade teaching - for pedagogical reasons or only as a necessary model?

    (2004)
  • Theme 2 Multigrade Teaching

    (2004)
  • Vårt flerkulturelle samfunn - utfordringer for barnehagen

    (2004)
  • Då Lisa gjekk til skulen -igjen! Om kombinasjonsstudenten på desentralisert og delvis nettbasert førskule- og allmennlærerutdanning ved Høgskulen i Sogn og Fjordane

    Bergersen, Ane, Haukedal, Kjersti Sandnes, Øydvin, Astrid (2004)
  • Vi er sterke saman - Om "kombinasjonsstudenten", didaktikken og rasjonaliteten i gruppa

    Bergersen, Ane, Haukedal, Kjersti Sandnes, Øydvin, Astrid (2004)
  • Multigrade teaching for pedagogical reasons or only as a necessary model?

    (2003)
  • Endringsledelse i barnehagen

    (2002)
  • Endringsledelse i et kulturelt perspektiv

    (2002)
  • Kjønnssosialisering

    (2002)
  • Likestilling i dagens samfunn

    (2002)
  • Multigrade teaching - some Norwegian experiences

    (2002)
  • Pedagogiske ledere som personalledere

    (2002)
  • Seksualitetens globalisering

    (2002)
  • Kvinner som skoleledere

    (2001)