Førsteamanuensis

Anja Johnsen

Arbeids- og kompetanseområde

Utdannet klinisk barnevernspedagog og klinisk spesialist i rusproblematikk med master i sosialt arbeid og doktorgrad (ph.d) i resiliens.

Kompetanseområder: skoleprestasjoner hos barn og unge i risiko/i sårbare livssituasjoner, akademisk resiliens, barnefattigdom, etniske minoriteter, barnevern, barneverninstitusjoner/miljøterapi og rusproblematikk.

Underviser i

Master i Sosialvitenskap

Forskar på

Skoleprestasjoner hos barn og unge i risiko/i sårbare livssituasjoner.

Forskargrupper

1. Rett, demokrati og velferd  (HVL)

2. Barnevern, likeverd og inkludering (UiB)

3. Equity in Social Welfare and Global Development Research Group (UiB)

Publikasjonar

  • Fra marginalisering til akademisk suksess.

    (2023)
  • Hva fremmer skoleprestasjon?

    (2023)
  • Institusjonsbarnevernet og miljøterapi. Miljøterapeuten som redskap og etiske utfordringer og dilemmaer.

    (2023)
  • Barn og unge i fattige familier: Selvoppfattet skolekompetanse, etnisitet og akademisk resiliens. Hvilke faktorer kan fremme skoleprestasjoner hos barn og unge i risiko?

    (2021)
  • The Norwegian welfare state and the meeting with immigrant (refugee) families University of Bergen

    (2021)
  • Et kritisk blikk på barnevernets rolle; makt og avmakt [A critical look at the role of child welfare; power and powerlessness]

    (2020)
  • Dilemmaer i beslutningsprosessen [Dilemmas in the decision-making process]

    (2019)
  • Decision Making in Child Welfare

    (2018)
  • School competence among adolescents in low-income families: does parenting style matter?

    Johnsen, Anja, Bjørknes, Ragnhild, Iversen, Anette Christine, Sandbæk, Mona (2018)
  • Minority children and academic resilience in the Nordic welfare states

    Johnsen, Anja, Ortiz-Barreda, Gaby M., Årdal, Guro, Iversen, Anette Christine (2017)
  • Resiliens. Hvordan påvirker personlige og sosiale vansker skolebarns læring og utvikling? [Resilience. How do personal and social difficulties affect school children's learning and development?]

    (2017)
  • SOMMERFUGGEL I VINTERLAND. Barnefattigdom, resiliens og skolekompetanse. Hva sier forskningen?

    (2015)
  • Does Poverty in a Scandinavian Welfare State Influence School Competence in Adolescents?

    Johnsen, Anja, Iversen, Anette Christine, Lie, Stein Atle, Sandbæk, Mona (2015)
  • RESILIENS. Et ressursorientert fokus på barn og unge i risiko

    (2014)
  • RESILIENS. Hvordan påvirker personlige og sosiale vansker skolebarns læring og utvikling?

    (2014)
  • Resiliensperspektiv med fokus på skolekompetanse

    (2013)
  • Resiliensperspektiv fra arbeid i barnevernet

    (2012)
  • Children in Low-income families and Resilience: How do Poverty and Socio-economic status influence Children’s School Competence?

    Johnsen, Anja, Iversen, Anette Christine (2012)