Førsteamanuensis

Bente Helen Skjelbred

Arbeids- og kompetanseområde

Bente Helen Skjelbred er førsteamanuensis i kunst og håndverk (Ph.d.) ved Institutt for kunstfag, og forsker på kunst og håndverkspedagogiske praksiser og fagdidaktikk innenfor grunnskole og grunnskolelærerutdanning. Hun underviser og veileder på master- og phd-nivå, og har emneansvar på masterutdanningen for kunst og håndverkstudentene i grunnskolelærerutdanningen. Bente har tidligere jobbet som prosjektleder og illustratør, og lærer i ungdomsskole og kulturskole.

Underviser i

Masterutdanningen i Kunst og håndverk, Utdanningsvitenskap, vitenskapsteori og metode, didaktikk, læreplan, visuell kommunikasjon, tegning og biledskapende arbeid

Forskar på

Didaktiske praksiser i kunst og håndverk, læreplanteori, læringsteori, visuell kommunikasjon, tegning og biledskapende arbeid

Forskargrupper

MaTecSus, forskergruppen Materialitet, teknologi og bærekraft, HVL, IK

KUP, Kunstpedagogikk og kunstnerisk utviklingsarbeid, NLA Høgskolen.

Publikasjonar

  • Når lærere selv tar i bruk tegning som visuell kommunikasjon, VK, i læringssituasjoner og kombinerer visualisering i form av konkrete tegnehandlinger og verbale forklaringer

    Skjelbred, Bente Helen, Digranes, Ingvild (2024)
  • Teachers' operationalization of the subject’s food and health and arts and crafts in primary school -In the gap between ideals and practices

    Skjelbred, Bente Helen, Veka, Ingfrid (2024)
  • A network of co-created knowledge - A field in progress

    Letnes, Mari-Ann, Bråten, Ingvard, Nielsen, Liv Merete, Skjelbred, Bente Helen (2023)
  • Forsideillustrasjon til boken; Flerstemmige perspektiver i norsk utdanningsforskning. Spenninger og muligheter.

    (2023)
  • Visuell kommunikasjon og utvikling av tegneferdigheter

    (2023)
  • En undersøkelse om formingsforskning, kunnskapsutvikling og endring i faget Kunst og håndverk

    Skjelbred, Bente Helen, Borgen, Jorunn Spord (2023)
  • Formingsforskning i en ny tid? En undersøkelse om formingsforskning, kunnskapsutvikling og endring i faget Kunst og håndverk

    Skjelbred, Bente Helen, Borgen, Jorunn Spord (2023)
  • En tegnende lærer

    Skjelbred, Bente Helen, Digranes, Ingvild (2023)
  • Bokillustrasjon: Inquiry as a Bridge in Teaching and Teacher Education: NAFOL 2022

    (2022)
  • Et liv med tegning! Tegning kan brukes i alle fag som et didaktisk verktøy i undervisningen

    (2022)
  • Presentasjon av phd avhandling; Læreres oppfattelse og operasjonalisering av tegning i kunst og håndverk i ungdomsskolen

    (2022)
  • Presentasjonsfilm om casestudie som forskningsmetode og om forskningsprosjektet, Læreres oppfattelse og operasjonalisering av tegning i ungdomsskolen

    (2022)
  • Visuell kommunikasjon og utvikling av tegneferdigheterhttps://kunstkultursenteret.no/ressursbase/visuell-kommunikasjon-og-utvikling-av-tegneferdigheter/

    (2022)
  • Blikk for en helhetlig undervisning- i spennet mellom observasjonstegning og forestillingstegning i kunst og håndverk

    (2021)
  • "Det ekstra laget"- for en helhetlig undervisning. Observasjonstegning og forestillingstegning i skolen-hva står på spill

    (2021)
  • PhD avhandling. Læreres oppfattelse og operasjonalisering av tegning i kunst og håndverk i ungdomsskolen

    (2021)
  • Presentasjon av doktoravhandling, Læreres oppfattelse og operasjonalisering av tegning i faget kunst og håndverk i ungdomsskolen

    (2021)
  • Tegning i kunst og håndverk i ungdomsskolen. Hvordan oppfatter lærere i ungdomsskolen tegning i læreplanen, og hva gjør de når de underviser i tegning?

    (2021)
  • Tegning som visuell kommunikasjon - et didaktisk verktøy i lærerutdanningen?

    Skjelbred, Bente Helen, Borgen, Jorunn Spord (2021)
  • Drawing and didactic practices in arts and crafts in secondary school

    (2020)
  • Læringsutbyttebeskrivelser LUB, knyttet til observasjonstegning og forestillingstegning i elevoppgaver

    Skjelbred, Bente Helen, Borgen, Jorunn Spord (2020)
  • Tegning og didaktiske praksiser i kunst og håndverk

    Skjelbred, Bente Helen, Borgen, Jorunn Spord (2020)
  • Ungdomsskolelæreres oppfatninger av tegning i læreplanen LK06

    (2019)
  • How is drawing operationalized in the arts and crafts subject in upper secondary school?

    Skjelbred, Bente Helen, Borgen, Jorunn Spord (2019)
  • Ungdomsskolelæreres oppfatninger av tegning sett i lys av den grunnleggende ferdigheten "å skrive" i kunst og håndverk.

    Skjelbred, Bente Helen, Borgen, Jorunn Spord (2019)
  • Tegning i faget kunst og håndverk i ungdomskolen

    (2018)
  • Tegning og grunnleggende ferdigheter i Kunst og håndverk i ungdomsskolen

    (2018)
  • Tegning i faget kunst og håndverk i ungdomskolen

    (2016)
  • Billedskapende arbeid og fagdidaktiske utfordringer

    (2015)