Arbeids- og kompetanseområde
Jeg er statsviter og opptatt av hvordan tjenester organiseres i velferd- og utdanningsfeltet sett i relasjon til tjenestemottakernes behov. Viktige tema er politikkutforming, samarbeid og koordinering for sosial deltakelse. Arbeidet omfatter analyser av ulike politikkområder, og mange i et historisk perspektiv innen utdanning, velferd og folkehelse. Utvikling og endring av velferds- og omsorgsideologier, enhetsskolens historie, velferdsteknologiske løsninger, profesjonaliseringsprosesser, organisasjonsperspektiver og endringer i synet på mottakere av velferdstjenestene har stått sentralt. Teoretisk har de viktigste verktøyene blitt hentet fra profesjonsteori, organisasjonsteori, historisk sosiologi, demokratiteori, skole- og utdanningshistorie, samt teorier om sosial kapital, politisk og sosial deltakelse og medvirkning. Metodisk har jeg arbeidet mest med kvalitative metoder, men har også anvendt kvantitative metoder i noen grad.
Underviser i
- Bachelor i folkehelsearbeid: Samfunnsplanlegging og samfunnsvitenskapelig metode
- Samfunnskunnskap i grunnskolelærerutdanningen
- PhD studiet: Studier av danning og didaktiske praksiser
- Bachelor i folkehelsearbeid: organisasjons- og samfunnsperspektiv
Forskar på
- Nærmiljø og lokalsamfunn som fremmer folkehelse
- Yrkesutvikling og profesjonaliseringsprosesser i velferd og utdanning
- Integrering av barn og unge med minoritetsbakgrunn
- Funksjonshemming, politikk og samfunn
Forskargrupper
1) Makt, ulikhet og fellesskap
2) Profesjon, organisasjon og politikk
Forskningsgrupper
Publikasjonar
-
Organized to Integrate? On NGOs Bridging and Trust-Building in Local Communities
-
Making vulnerable groups able to connect socially and digitally— opportunities and pitfalls
-
Co-creating and co-producing learning environments in adult education through the World Café method
-
Innovating Social and Digital Inclusion – Networking Across Institutions. Connect://able: Final Report
-
Inkludering, integrering, tilhørighet og utenforskap - en begrepsdiskusjon.