Postdoktor

Czarecah Tuppil Oropilla

Arbeids- og kompetanseområde

Czarecah Oropilla (Eya) er en postdoktorforsker ved Høgskulen på Vestlandet, der hun er en del av KINDknow-senteret (barnehagekunnskapssenter for systemisk forskning om mangfold og bærekraftig framtid) og der hun også tok sin doktorgrad. Hennes doktorgradsprosjekt er en utforskning av generasjonsmøter mellom barn og eldre voksne innen early childhood education and care (ECEC).

Eya er for tiden medleder av EX-PED-LAB. Hun jobber med prosjekter som omhandler pedagogiske innovasjoner og samarbeid. Hun har startet en ny podcast gjennom HVL og EX-PED-LAB kalt "PedPod by EX-PED-LAB" der hun snakker med forskere innen ECEC om pedagogiske innovasjoner.

Hun har en bachelorgrad i familieliv og barns utvikling fra University of the Philippines der hun ble uteksaminert cum laude. Hun ble tildelt et Erasmus Mundus-stipend for en internasjonal mastergrad i ECEC, et fellesprogram mellom Oslo og Akershus universitetssenter (nå Oslo Metropolitan University), University of Gothenburg, Dublin Institute of Technology (nå Technical University Dublin) og University of Malta.

I tillegg til opplæring innen forskning og utdanning i europeiske land, har Eya undervist i bachelorstudiet ved University of the Philippines. Hun var også barnehagelærer ved UP Child Development Center. Hun har også vært ansvarlig for driften av KidZania, et internasjonalt rollespill-anlegg for barn og deres familier i Manila.

 



Underviser i

MBA 515 (veileder)

MBA 516 (veileder)

MARE550 Ageing and Interprofessional and Intersectoral Collaboration lecture


Forskar på
  • Intergenerational Engagements
  • Early Childhood Education and Care
  • Children's Voice and Participation
  • Social Sustainability
  • Collaborative Explorations
  • Pedagogical Innovations and Co-Creations

Forskargrupper

Publikasjonar

  • Movement and physical activity experiences of early childhood teachers: practices and contexts

    Charla Rochella Saamong, Czarecah Tuppil Oropilla, Catherine Capio, Derwin Chan (2024)
  • A Pedagogy of Emergent Ocean Literacy – Narrative accounts of children’s explorations in the coastal landscapes of Western Norway

    Elin Eriksen Ødegaard, Åsta Birkeland, Czarecah Tuppil Oropilla (2024)
  • Exploring the Integration of EX-PED-LAB's Wheel of Co-Creation into a Playful Tool for Kindergarten Practitioners: A Workshop Proposal

    Czarecah Tuppil Oropilla, Hege Fimreite, Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • Samskaping og forskningsdrevet pedagogisk innovasjon

    Elin Eriksen Ødegaard, Hege Fimreite, Czarecah Tuppil Oropilla, Olga Shangina, Thale Jacobsen Åsli (2024)
  • PedPod dialogue with Ingrid Pramling Samuelsson

    Czarecah Tuppil Oropilla (2024)
Vis alle
Laster...