Arbeids- og kompetanseområde
Jeg er forskningsleder for BARNkunne - Senter for barnehage forskning.Her bygger jeg kapasitet for kompetanse og kunnskap i barnehagesektor utfra et engasjement for bærekraft og alle barns beste. BARNkunne er finansiert fra Forskningsrådet med 50,6 mill. NOK, i perioden 2018-2028.
Jeg leder også forskerskolen NORBARN, barnehagesektorens første forskerskole. Forskerskolen er finansiert fra Forskningsrådet med 16 mill, 2023-2030 og er en nyvinning for å fremme ferdigheter som er like relevante for forskning som for det øvrige arbeidslivet.
Jeg tok initiativ til forsknings- og innovasjonsprosjektet EX-PED-LAB, som er et utforskningslaboratorium, der vi samskaper på tvers og søker å skape pedagogisk utvikling og innovasjon. Jeg inngår også i et forskningteam i prosjekttet MoveEarly, som studerer bevegelse, lek og utforskning.
Jeg engasjerer meg i utdanning for bærekraft og spesielt i forskning knyttet til barns begynnende forståelse og kunnskap om havet og naturen. Mine publikasjoner omfavner norske og internasjonale bøker, rapporter, sartikler, kapitler, kronikker og fagartikler om lek, danning, utforskning, samskaping og bærekraft. Jeg har også vært produsent for en prisvinnedne dokumentarfilm; Havportrett - Barna ved Nordsjøen og flere forskningsoversettelser og animasjonsfilmer.
42) HAVPORTRETT TRAILER ENGLISH SUBTITILES 2 - YouTube
'Becoming .- the first 1000 days of early childhood.
Invitasjoner, utmerkelser og tillitsverv
- Invitert foredragsholder i Norge, Sverige, Danmark, Hellas, Kina, Sør-Korea og Australia.
- Vitenskapelig rådgiver for 'Playful learning Research' ledet av Helle Skovbjerg, finansiert av Lego Foundation (2020-2024)
- Vitenskapelig rådgiver for 'World Care', ledet av Ditte Winther Lindquist, finansiert av Danmarks Forskningsråd og Aarhus Universitet.
- Vitenskapelig rådgiver for 'The Second Language Learners Plus Intervention' ledet av Kari-Anne B. Næss, finansiert av NFR, UiO og HVL (2019-2023)
- Vitenskapelig rådgiver for 'Play responsive teaching' ledet av Niklas Pramling, finansiert av Gøteborgs Universitet (2019-dd)
- Vitenskapelig rådgiver i 'Children's grief and grive in ECEC', ledet av Lasse Lipponen, finansiert av Finnish Academi (2020-dd)
- Sitter i styringsgruppen for PRODIALOG - et NFR prosjekt ledet av Helse-Bergen
- Bergensambassadør - utmerkelse fra Visist Bergen og Bergen kommune (2021-dd)
- Medlem av redaksjonsrådet i 'International Journal of play' (2013-dd)
- Redaktør av Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning (2020-2023)
- Professor II ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet (2012-2023)
- OMEP World Treasurer og medlem av Executive Committee i Verdensorganisasjonen for små barns danning og utdanning (World Organisation for Early Childhood Education - OMEP) (2020-2023)
- Styremedlem i den nasjonale forskerskolen for lærerutdanning (NAFOL, 2016-2022)
- Sekretariatsleder for BIN - Barnekultur i Norden (2012-2018)
- Forskningspris: HiB - FoU prisen 2013 for høy kvalitet i forskning og forskningsledelse
- Oppdrag og engasjement fra Kunnskapsdepartementet: i perioden 2013-2016. Jeg ledet en arbeidsgruppe som leverte utkast til ny norsk rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver i 2014 og var rådgiver på sluttutkastet (2016).
- Leder i Norsk OMEP 2009-2013.
Prosjekter jeg arbeider med nå:
Forskerskolen NORBARN
EX-PED-LAB - Sustainable design in kindergarten sector through ‘Exploration and Pedagogical Innovation Laboratory’
One Ocean Exploration
MoveEarly - Move - Play - Explore in Early Childhood Education
Du finner meg også her:
Underviser i
- PhD Forskerskolen NORBARN, HVL
- PhD veiledning, HVL, UiS og UiT
- Etter og videreutdanning, eksterne oppdrag
Forskar på
- Lek, bevegelse og utforskning
- Bærekraft i et barnehageperspektiv
- Samskaping
- Narrative methodology
- Danning
- Barnehagehistorie
- Barnehagens naturlandskap
Forskargrupper
- Barnehagen som (ut)danningsarena
- Fortellinger og forhandlinger - forskergruppe for ny metodologi i forskning og undervisning
Publikasjonar
-
Waterscapes and their pedagogical significance for ECEC: Cross-cultural perspectives
-
Panelsamtale på Familiedag på Vie Andelslandbruk: Kva finns under jorda?
-
Opponent på avhandlingen: Undervisningsstrategier och praktiker i förskolans undervisning för hållbar utveckling.
-
Suksesskriterier for forbedret praksis og pedagogisk innovasjon noen teoretiseringer og erfaringer
-
Drømmeverksted - EX-PED-LAB