Arbeids- og kompetanseområde
Arbeider hovedsaklig med historiedidaktikk, historiebruk og historiografi. Har arbeidet spesielt mye med holocaust som undervisningstema, og forholdet mellom litteratur og historie.
Generelt interessert i forholdet mellom tekst, virkelighetsforståelse og historiebevissthet. Jeg har også utgitt flere skjønnlitterære arbeider, og jobber aktivt som litteraturformidler.
Forskar på
- Historiedidaktikk
- Fortellinger om Holocaust
- Rasisme
- Gruppebaserte fordommer
- Antisemittisme
- Tekster og narrativer
Forskargrupper
- MDIP502C, Minnekultur: politikk, kritikk og didaktikk, 24/25
- MDIP503, Didaktiske praksisar, 24/25
- MDIP550C, Masteroppgåve - Samfunnsfag/Religion, 24/25
- MGUSA102, Samfunnsfag 1, emne 1 - Innføring i samfunnsfag 1, 24/25, emneansvarlig
- MGUSA202, Samfunnsfag 1, emne 2 - Innføring i samfunnsfag 2, 24/25, emneansvarlig
- MGUSA501, Samfunnsfag 3, emne 1 - Samfunnsfagleg forsking og litteratur, 24/25
- MGUSA502, Samfunnsfag 3, emne 2 - Samfunn, utdanning og læring, 24/25
- MGUSA503, Samfunnsfag 3, emne 3 - Forskingsmetodar og kjeldekritikk, 24/25
- MGUSA550, Samfunnsfag 3, emne 4 - Masteroppgåve, 24/25
- MPUV505, Utdanningsforsking i praksis, 24/25
- PHD901, Danning og didaktiske praksisar, 24/25
- PHD902, Vitskapsteori, etikk og akademisk tekstarbeid, 24/25
- PHD950, Avhandling, 24/25
Publikasjonar
-
Nærhetens problem og fremmedgjøringens muligheter for å begynne å forstå historiefaget
-
Det angår også deg
-
Elevers forståelse av motivene til de som bidro til gjennomføringen av Holocaust
-
Men hvorfor jødene? En sentral utfordring ved den universalistiske didaktiseringen av Holocaust