Arbeids- og kompetanseområde
Jeg er førsteamanuensis i utdanningsvitenskap, spesialisert i utdanningshistorie. Jeg støtter forskningsklyngen «Kritisk og praksisorientert danningsforskning» og underviser på Ph.D. programmet «Studier av danning og didaktiske praksiser».
Jeg er hovedsamtaler for Network 17, Histories of Education for den European Conference for Educational Research (ECER) til den European Educational Research Association (EERA).
Jeg er redaktør for tidsskriftet History of Education (Taylor and Francis), ansvarlig for spesialseksjonen Workspace: Dialogues, Iterations, Provocations.
Jeg er hovedetterforsker på forskningsprosjektet Ph.D. Engage: Factors Influencing Ph.D. Experience and Completion in the Program Studies on Bildung and Pedagogical Practices (medetterforsker: Solvejg Jobst).
Jeg har nylig bidratt til følgende forskningsprosjekt: PIONEERED (Horizon 2020): Pioneering Policies and Practices Tackling Educational Inequalities in Europe --- Website: www.pioneered-project.eu (HVL arbeidspakkeleder: Solvejg Jobst).
Underviser i
Jeg forsker og underviser på:
- utdanningshistorie
- pedagogisk historieskriving
- danningsteori
- vitenskapsteori
- læreplanhistorie og -teori
- spesielle emner knyttet til uformell utdanning, interseksjonalitet, inkludering og ekskludering, (u)likhet, osv.
Forskar på
Jeg forsker og underviser på:
- utdanningshistorie
- pedagogisk historieskriving
- danningsteori
- vitenskapsteori
- læreplanhistorie og -teori
- spesielle emner knyttet til uformell utdanning, interseksjonalitet, inkludering og ekskludering, (u)likhet, osv.
- MBAS511, Barnehagen som danningsarena og barnehagelæraren sitt profesjonsoppdrag, 24/25
- MDIP504, Vitskapsteori og metode, 24/25
- MGBPE301, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 3 - Den profesjonelle lærar, 24/25
- MGBPE401, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 4 - Den forskande, nyskapande og etisk medvitne lærar, 24/25
- MGUPE301, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 3 - Den profesjonelle lærar, 24/25
- MPUV505, Utdanningsforsking i praksis, 24/25
Publikasjonar
-
Closures and Apertures of Boundary as a Theoretical-Methodological Lens: Historiography of Education as Boundary-Drawing Knowledge Making
-
Editorial–‘Workspace: Dialogues, Iterations, Provocations’–a new special section of History of Education
-
Cutting knots ‘together–apart’: threads of Western and Southern European history of education research
-
‚Ineinandergreifende Rädchen in der Schmiede’ von Zugehörigkeitsgefühlen? Industriebezogene Wald- bzw. Freiluftschulen in Luxemburg und Belgien
-
Introduction