Arbeids- og kompetanseområde
Mine fagfelt er først og fremst litteraturdidaktikk, barne- og ungdomslitteratur og lese- og skrivekunnskap.
Jeg underviser i grunnskolelærerutdanningen, både på grunn- og masternivå.
Jeg er hovedforfatter av norskverket Ordriket (Fagbokforlaget, norskverk for 1.-7. trinn). Andre nylige publikasjoner er Ord og begreper i klasserommet (Fagbokforlaget 2020) samt ulike artikler om litteratursamtalen, barns forståelse for fiksjon, livsmestring og lese- og skriveopplæring. Se utvalgte artikler under.
Pågående forskningsprosjekter er Humor i barnelitteraturen og samlingsstunden.
Aktuelle emner: abc-bøker, barne- og ungdomslitteratur, bildebøker, danning, lesekompetanse, lesing, litteraturundervisning, norskdidaktikk, læremidler i norsk, begynneropplæring, skriving, vurdering for læring, lese- og skriveundervisning.
Underviser i
- Barne- og ungdomslitteratur
- Lese- og skrivekunnskap
- Masterveiledning
Forskar på
- Jeg er opptatt av klasseromsnær, profesjonsrettet forskning, og pågående forskning er humor i barnelitteraturen og samlingsstunden.
Forskargrupper
- GREDI002, Sustainable literacy and environmental children's literature, 24/25
- MGBNO101, Norsk 1, emne 1 - Begynnaropplæringa, 24/25
- MGBNO201, Norsk 1, emne 2 - Mellomsteget, 24/25
- MGBNO401, Norsk 2, emne 2 - Språk, kultur og litteratur 2, 24/25, emneansvarlig
- MGBNO501, Norsk 3, emne 1 - Litteratur og litteraturdidaktikk, 24/25
- MGBNO502, Norsk 3, emne 2 - Språk og språkdidaktikk, 24/25
- MGBNO503, Norsk 3, emne 3 - Prosjektførebuande emne, 24/25
- MGBNO550, Norsk 3, emne 4 - Masteroppgåve, 24/25
- MGUNO102, Norsk på mellomsteget 1: Språk- og tekstkunnskap, 24/25
- MGUNO201, Norsk på mellomsteget 2: Litteratur- og tekstkunnskap, 24/25
- MGUNO202, Norsk på mellomsteget 2: Litteratur- og tekstkunnskap, 24/25
- MGUNO501, Norsk 3, emne 1 - Litteratur og litteraturdidaktikk, 24/25
- MGUNO502, Norsk 3, emne 2 - Språk og språkdidaktikk, 24/25
- MGUNO503, Norsk 3, emne 3 - Prosjektførebuande emne, 24/25
- MGUNO550, Norsk 3, emne 4 - Masteroppgåve, 24/25
- MGUNOR302, Norsk på ungdomssteget 1: Språk, kultur og historie, 24/25
- MGUNOR402, Norsk på ungdomssteget 2: Litteratur, kultur og historie, 24/25
- NOB801N, Norsk 1, emne 1 - Norsk i begynnaropplæringa, 24/25
- NOB802N, Norsk 1, emne 2 - Norsk på mellomsteget , 24/25
- NORU803N, Norsk 2, emne 1 - Språk og litteratur i fortid og samtid, 24/25
- NORU804N, Norsk 2, emne 2 - Språkmangfald og tekstmangfald, 24/25
Publikasjonar
-
"Det var litt morsomt". Ei klasseromsundersøking av humor i Buffy By er inspirert
-
På gull- eller sølvfat? Fattigdomstematikk og kritisk lesing på 7. trinn
-
"Kjenner du noen superhelter, må du gjerne varsle dem!" Å erfare det uforklarlige i dialog med andre
-
Språk teller. Om hvordan elever løser, tenker rundt og skriver om et regnestykke
-
Litteratursamtalens danningspotensial