Arbeids- og kompetanseområde

Hellen ble utdannet sykepleier i 1983 ved Diakonissehusets sykepleieskole ved Lovisenberg (180
stp.), og i 2010 tok hun master i pedagogikk ved Universitetet i Bergen (120 stp.). I tillegg har hun
utdanning i examen philosophicum (30 stp., 1983), praktsk pedagogisk utdanning (60 stp., 1997),
eterutdanningskurs for lærere i hjelpepleier og omsorgsfaget (1999), pedagogisk veiledning (3
vektall, tlsvarer 9 stp.), og profesjonsteori (10 stp., 2018). Hellen fkk opprykk tl Førstelektor i 2015 og i 2024 fikk hun opprykk til Dosent i helsefag ved HVL.

Hellen har fra 2021 til 2023 hatt en 20% stilling på SOFV (Senter for Omsorgsforskning) som forskningsfaglig veileder for Utviklingssenterene i Haugesund, Stavanger og Bergen. Har siden 2022 vært emneansvarlig for emne Samhandling, tjenesteutvikling og innovasjon på master i Samhandling og Folkehelse (HVL).

 

Vitenskapelige kvalifkasjoner/forsknings- og utviklingsarbeid
Hellen har gjennomført flere universitet- og høyskolekurs relatert tl metodekunnskap. Hun har
gjennomført kurs i kvalitatv innholdsanalyse (2008), kunnskapsbasert praksis 1 (15 stp., 2009),
vitenskapsteori og kunnskapsforståelse (10 stp., 2012, phd-nivå), creatve hermeneutc data analysis
(2013), research & practce development (2014), metoder i forsknings- og utviklingsarbeid (10 stp.,
2014, phd-nivå), og mixed methods (2015).


Metodene som er anvendt i Hellens FOU- arbeider er i hovedsak aksjonsforskning, Partcipatory
acton research (PAR) og Practce development (PD).


Hellen har tre hovedområder for forsknings- og utviklingsarbeid:
1. Arbeid for å fremme refeksjon og kreatvitet i profesjonsutdanning (refeksjonsmodellen
THiNK, og bruk av metaforer og kreatvitet i høyere utdanning)

2. Arbeid for å fremme studentaktve læringsformer (kollegasimulering i simuleringsbasert
læringsmetodikk (SBL), og bruken av ulike sanser i læring av medisinsk og naturvitenskapelig
kunnskap (MNK).

3. Arbeid for å fasilitere endringsprosesser i klinisk praksis (bedre kvaliteten i omsorgen for
personer med demens (MEDCED), og lærende praksiskulturer (SBS).

Hellen har vært opptatt av tverrfaglig samarbeid og netverksbygning i alle forsknings- og utviklingsprosjektene hun har ledet og deltatt i. Det tverrfaglige samarbeidet har vært
knytet tl en rekke ulike profesjoner og faggrupper.

Prosjektene er alle knytet tl læring og utdanningspraksiser. De feste prosjektene har resultert i publikasjoner ofTe i internasjonale tidsskrifer i tllegg tIl annen formidling. I Prosjektene har
samarbeid/forankring i ledelse og veiledning av kolleger vært viktge elementer.


Underviser i

  • Grunnleggende sykepleie, etikk 
  • Refleksjon og veiledning på bachelor og videreutdanning
  • Helsepedagogikk
  • Praksis: Er praksislærar i kommunehelsetjenesten, sykehjem/ institusjon med fokus på langtidssjuke.
  • Samskapingsprosesser og fasilitering av endringsprosesser på masteremne


Forskar på

  • Studentaktive læringsformer
  • Læring av medisinske og naturvitenskaplige kunnskaper 
  • Deltagende aksjonsforskning, inspirert av Practice Development metodikken
  • Kollegatilbakemelding i simuleringsaktiviteter
  • Mannlige sykepleiestudenter
  • Bruk av metaforer og kreativitet i høyere utdanning
  • Internasjonsalisering


Medlemskap i Forskargrupper 

  • Utdanningsforskning
  • Samhandling for innovasjon i helse og omsorgstjenesten.​​​​​
Underviser i
  • FHS8201, Rettleiingspedagogikk med fokus på individnivå, Vår 2025
  • FHS8201, Rettleiingspedagogikk med fokus på individnivå, Høst 2024
  • MS1-307, Masteroppgåve i samhandling og folkehelsearbeid, Vår 2025
  • MS1-307, Masteroppgåve i samhandling og folkehelsearbeid, Høst 2024
  • MS1-325, Samhandling, tenesteutvikling og innovasjon , Vår 2025, emneansvarlig
  • SYKH100, Grunnleggande sjukepleie, Høst 2024
  • SYKH120P, Praksisstudie, Grunnleggande sjukepleie, Vår 2025
  • SYKH130, Anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi, Høst 2024
  • SYKH390, Bacheloroppgåve, Høst 2024