Arbeids- og kompetanseområde
Matematikkfaget i lærerutdanningen
Jeg har gjennom mitt virke ved HiB/HVL tilegnet meg lang erfaring når det gjelder utvikling av nye emner i matematikk- og matematikkdidaktikk, og når det gjelder utviklingssamarbeid med skoler ( og barnehager) om matematikklæring -og undervisning, også i tverrfaglige sammenhenger.
Mine forskningsinteresser er rettet inn mot feltet Kritisk matematikkundervisning. Jeg er særlig opptatt av matematikkens funksjon og rolle i samfunnet, studenters profesjonaliseringsprosess som matematikklærere, og kommunikasjon og matematikklæring.
For tiden underviser jeg i GLU 1-7 og 5-10 syklus 1 og 2.
- Lived Democracy (leder)
- Matematikkdidaktikk i et kritisk perspektiv
Utvalde publikasjonar
-
Layers of Ethical Awareness: Mathematics Teachers’ Concerns on Including Socio-political Issues
-
Literacy in a world-centred education in science and mathematics -an explorative case study on a school project on textiles
-
Med norsk, matematikk og engelsk mot konspirasjonsteoriar.
-
Matematikkdidaktiske perspektiver på desinformasjon- kritiske refleksjoner i matematikktimene
-
Matematikkfaget, etisk bevissthet og myndiggjøring av elever som kritiske borgere