Arbeids- og kompetanseområde

Matematikkfaget i lærerutdanningen

Jeg har gjennom mitt virke ved HiB/HVL tilegnet meg lang erfaring når det gjelder  utvikling av nye emner i matematikk- og matematikkdidaktikk, og når det gjelder utviklingssamarbeid med skoler ( og barnehager) om matematikklæring -og undervisning, også i tverrfaglige sammenhenger. 

Mine forskningsinteresser er rettet inn mot feltet Kritisk matematikkundervisning.  Jeg er særlig opptatt av matematikkens funksjon og rolle i samfunnet, studenters profesjonaliseringsprosess som matematikklærere, og kommunikasjon  og matematikklæring.

Underviser i

For tiden underviser jeg i GLU 1-7 og 5-10 syklus 1 og 2. 

Forskargrupper
  • Lived Democracy (leder)
  • Matematikkdidaktikk i et kritisk perspektiv

Utvalde publikasjonar

  • Layers of Ethical Awareness: Mathematics Teachers’ Concerns on Including Socio-political Issues

    Hauge, Kjellrun Hiis, Kacerja, Suela, Lilland, Inger Elin, Steffensen, Lisa (2024)
  • Literacy in a world-centred education in science and mathematics -an explorative case study on a school project on textiles

    Hauge, Kjellrun Hiis, Hasselöw, Helen, Fosse, Trude, Lilland, Inger Elin (2024)
  • Med norsk, matematikk og engelsk mot konspirasjonsteoriar.

    Hauge, Kjellrun Hiis, Breivega, Kjersti Maria Rongen, Rimmereide, Hege Emma, Lilland, Inger Elin, Berg-Brekkhus, Åshild (2024)
  • Matematikkdidaktiske perspektiver på desinformasjon- kritiske refleksjoner i matematikktimene

    Lilland, Inger Elin (2023)
  • Matematikkfaget, etisk bevissthet og myndiggjøring av elever som kritiske borgere

    Lilland, Inger Elin, Hauge, Kjellrun Hiis, Steffensen, Lisa, Kacerja, Suela (2023)