Arbeids- og kompetanseområde
Jeg er førstelektor med spesialutdanning i intensivsykepleier og brenner for studentenes læring - at studentene klarer å omsette teoretisk kunnskap til praktisk handling.
Jobber nå primært i grunnleggende sykepleie både i teori og praksisoppfølging.
Er emneansvarlig i Anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi (SYK130).
Simulering i somatisk sykepleie (SYK200), nautikkutdanningen (NABP305) og flere masterutdanninger, som intensivutdanningen (INT512 og INTP513) og Master i akutt kritisk syke (AKS) i emne KAS500 og KAS510).
Sensurer i SYK130 og SYK140, tidligere i praktisk muntlig eksamen i somatisk sykepleie
Veileder i bachelor i sykepleie.
Veileder i master i intensivsykepleie; prosjektplan (MAMET1ABIO) og masteroppgave (SPE590)
Underviser i
Underviser i naturvitenskapelige fag, Anatomi, fysiologi, biokjemi (SYK130) og sykdomslære farmakologi (SYK140). Veileder på seminardager i Anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi (SYK130).
Underviser i grunnleggende sykepleie, SYK100 og somatisksykepleie, SYK200
Forskar på
Implementering av medisinsk og naturvitskapleg kunnskap (MNK) i sjukepleie (IMNAKS). Målet med studien var å få dybdekunnskap om hvordan studentene erfarer integrering av medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap i sykepleieutdanningen.
Kyte, L, Lindaas, I, Dahl, H, Valaker, I, Kleiven, OT, Sægrov, S (2023) Nursing Students’ Preferences for Learning Medical and Bioscience Subjects: A Qualitative Study. Nursing Reports, 2023; 13(2): 622-633; https://doi.org/10.3390/nursrep13020055
Sægrov S, Kyte L, Kleiven OT, Dahl H, Lindaas I, Valaker I. (2022) Medisinsk og naturvitskapleg kunnskap som grunnlag for utøving av sjukepleie. Nordisk sygeplejeforskning. 2022;12(3):1-10. https://www.idunn.no/doi/full/10.18261/nsf.12.3.5
Erfaringer med simuleringstrening i videreutdanningen i intensivsykepleie.
Erfaringer ved bruk av vurderingsverktøyet AssCE i master i anestesi-, intensiv- og operasjonssykepleie (AIO) og master i anestesi-, barn-, intensiv-, kreft- og operasjonssykepleie (ABIKO)
Löfmark, A., Lindaas, I., Berland, A., Vae, K.J. og Bentsen, S.B. (2016) The Norwegian version of The Assessment of Clinical Education tool (AssCE) - A translation and cross-cultural equivalence study. I Nordisk sygeplejeforskning 04 / 2016 (Volum 6, s. 342-351) https://www.idunn.no/nsf/2016/04
Sollied-Sørensen, M., Høyland, M. og Lindaas, I. (2024) UiT forbedrer praksisstudier på masterutdanningen med vurderingsverktøyet AssCE. Sykepleien 2024;112. DOI: 10.4220/Sykepleiens.2024.95928
UiT forbedrer praksisstudier på masterutdanningen med vurderingsverktøyet AssCE | Sykepleien
Vurderingsverktøyet AssCE:
Forskargrupper
Utdanningsforskning innen helse- og sosialfagprofesjoner
https://www.hvl.no/forsking/gruppe/utdanningforskning/
Forum for kompetanseheving (PedFU, HSH/HVL, Haugesund/Stord)
- INT512, Klinisk observasjons-, vurderings-, avgjerds- og handlingskompetanse i intensivsjukepleie, Høst 2024
- KAS500, Avansert allmennsjukepleie til pasientar med akutte og kritiske helseproblem, Høst 2024
- SPE590, Masteroppgåve, Vår 2025
- SPE590, Masteroppgåve, Høst 2024
- SYKH100, Grunnleggande sjukepleie, Høst 2024
- SYKH130, Anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi, Høst 2024, emneansvarlig
- SYKH140, Sjukdomslære og farmakologi, Vår 2025
- SYKH200, Sjukepleie ved akutt, kronisk og kritisk sjukdom, Høst 2024
- SYKH231P, Medisinsk og kirurgisk sjukepleie - akutt, kronisk og kritisk sjukdom med samhandling på tvers av helsetenestenivå, Vår 2025
- SYKH231P, Medisinsk og kirurgisk sjukepleie - akutt, kronisk og kritisk sjukdom med samhandling på tvers av helsetenestenivå, Høst 2024
- SYKH320P, Praksisstudie, Sjukepleie ved komplekse og samansette pasienttilstandar og sjukdomsbilete i kommunehelsetenesta , Vår 2025
- SYKH320P, Praksisstudie, Sjukepleie ved komplekse og samansette pasienttilstandar og sjukdomsbilete i kommunehelsetenesta , Høst 2024