Arbeids- og kompetanseområde

Jeg underviser i matematikk ved grunnskolelærerutdanninga (1-7 og 5-10), hovedsakelig på masternivå (syklus 2). Mine primære forskningsinteresser er resonnering og bevis på barnetrinnet, kjernepraksiser i matematikklærerutdanningen, matematikklæreridentitet, matematikklærere i overgangen fra matematikklærerutdanning til yrkesdebut i skolen, kvalitative forskningsmetoder og kvalitative forskningsintervju.

Underviser i

Master i matematikkdidaktikk (som del av femårig grunnskolelærerutdanning):

  • MGBMA/MGUMA501 Matematikkdidaktikk i praksisfeltet
  • MGBMA/MGUMA502 Vitenskapsteori og metode
  • MGBMA/MGUMA503 Matematikkdidaktikk i forskningsfeltet
  • Veiledning på masteroppgaver
Forskar på
  • Resonnering og bevis på barnetrinnet: ProPrimEd
  • Kjernepraksiser i matematikklærerutdanningen
  • Matematikklæreridentitet
Forskargrupper

Publikasjonar

  • A framework for reasoning in school mathematics: analyzing the development of mathematical claims

    Valenta, Anita, Rø, Kirsti, Klock, Sigrid Iversen (2024)
  • Alltid, aldri eller noen ganger? Om matematisk argumentasjon i grunnskolen

    Burheim, Oda Tingstad, Dahl, Heidi, Enge, Ole, Rø, Kirsti (2023)
  • The complexity of supporting reasoning in a mathematics classroom of shared authority

    Arnesen, Kristin Krogh, Rø, Kirsti (2022)
  • Hva gjør generiske eksempler vanskelige? Lærerstudenters skriftlige argumenter for en påstand i multiplikasjon

    Arnesen, Kristin Krogh, Rø, Kirsti (2021)
  • Dekomponering av planleggingspraksis i en syklus av utforsking og utprøving i lærerutdanning

    Valenta, Anita, Rø, Kirsti, Ødegaard, Reidun Persdatter, Langfeldt, Marit Buset (2021)
  • Matematikkløypa 2020 - veiledningshefte

    Rossing, Nils Kristian, Fredagsvik, Maren Skjelstad, Berg, Ingeborg, Hag, Kari Jorun, Petersen, Vigdis Brevik, Rø, Kirsti, Smalø, Sverre Olaf, Torkildsen, Svein Hallvard, Stedøy, Ingvill Merete, Meistad, Jens Arne (2020)
  • Researching mathematics teacher identity: A theoretical consideration

    (2020)
  • The opaque nature of generic examples: The structure of student teachers’ arguments in multiplicative reasoning

    Rø, Kirsti, Arnesen, Kristin Krogh (2020)
  • Initial participation in a reasoning-and-proving discourse in elementary school teacher education

    Arnesen, Kristin Krogh, Enge, Ole, Rø, Kirsti, Valenta, Anita (2019)
  • Introduction to the papers of TWG20: mathematics teacher knowledge, beliefs, and identity

    Ribeiro, Miguel, Martignone, Francesca, Aslan-Tutak, Fatma, Rø, Kirsti, Montes, Miguel, Kuntze, Sebastian (2019)
  • Matematikkløypa 2019 - Veiledningshefte

    Rossing, Nils Kristian, Fredagsvik, Maren Skjelstad, Berg, Ingeborg, Petersen, Vigdis Brevik, Rø, Kirsti, Smalø, Sverre Olaf, Torkildsen, Svein Hallvard, Stedøy, Ingvill Merete, Hag, Kari Jorun (2019)
  • Developing an identity as a secondary school mathematics teacher: Identification and negotiability in communities of practice

    (2019)
  • Felles faglig planlegging

    Rø, Kirsti, Valenta, Anita, Langfeldt, Marit Buset, Ødegaard, Reidun Persdatter (2019)
  • Initial participation in a reasoning and proving discourse in elementary teacher education

    Arnesen, Kristin Krogh, Rø, Kirsti (2018)
  • Matematikkløypa 2018 - Veiledningshefte

    Rossing, Nils Kristian, Fredagsvik, Maren Skjelstad, Berg, Ingeborg, Petersen, Vigdis Brevik, Rø, Kirsti, Smalø, Sverre Olaf, Torkildsen, Svein Hallvard, Stedøy, Ingvill Merete, Hag, Kari (2018)
  • Developing an identity as a secondary school mathematics teacher : A narrative case study of three mathematics teachers in their transition from university teacher education to employment in school

    (2018)
  • Å utvikle en identitet som matematikklærer

    (2018)
  • Introduction to the papers of TWG20: Mathematics teacher knowledge, beliefs, and identity

    Ribeiro, Miguel, Aslan-Tutak, Fatma, Kuntze, Sebastian, Martignone, Francesca, Rø, Kirsti, Toor, Amanjot (2017)
  • Å utvikle en identitet som matematikklærer

    (2017)
  • Affekt i matematisk problemløsning. En studie av elevers forestillinger om seg selv og deres emosjoner i arbeid med problemløsningsoppgaver i matematikk

    Valbekmo, Ingunn, Rø, Kirsti (2017)
  • Matematikkløypa 2015 - Veiledningshefte

    Rossing, Nils Kristian, Skjelstad, Maren, Rø, Kirsti, Hag, Kari, Torkildsen, Svein Hallvard, Petersen, Vigdis, Smalø, Sverre Olaf, Drageland, Kai (2015)
  • Developing an identity as a secondary school mathematics teacher: A prospective teacher's narrative

    (2015)
  • Investigating mathematics teacher identity development: A theoretical consideration

    (2015)
  • Investigating mathematics teacher identity development: A theoretical consideration

    (2015)
  • Læreres kunnskaper for meningsfull matematikkundervisning

    Rø, Kirsti, Ribeiro, Miguel C. (2015)
  • Developing an identity as a secondary school mathematics teacher: A prospective teacher's narrative

    (2014)
  • Mathematics and mathematics teachers in the transition between university teacher education and secondary school

    (2014)
  • Matematikkløypa med for- og etterarbeid

    Rossing, Nils Kristian, Rø, Kirsti (2011)
  • Matematikkutstillingen Thomas Angell - Veiledningshefte til undervisningsopplegget

    Rossing, Nils Kristian, Rø, Kirsti (2011)