Arbeids- og kompetanseområde
Jeg underviser i matematikk ved grunnskolelærerutdanninga (1-7 og 5-10), hovedsakelig på masternivå (syklus 2). Mine primære forskningsinteresser er resonnering og bevis på barnetrinnet, kjernepraksiser i matematikklærerutdanningen, matematikklæreridentitet, matematikklærere i overgangen fra matematikklærerutdanning til yrkesdebut i skolen, kvalitative forskningsmetoder og kvalitative forskningsintervju.
Master i matematikkdidaktikk (som del av femårig grunnskolelærerutdanning):
- MGBMA/MGUMA501 Matematikkdidaktikk i praksisfeltet
- MGBMA/MGUMA502 Vitenskapsteori og metode
- MGBMA/MGUMA503 Matematikkdidaktikk i forskningsfeltet
- Veiledning på masteroppgaver
- Resonnering og bevis på barnetrinnet: ProPrimEd
- Kjernepraksiser i matematikklærerutdanningen
- Matematikklæreridentitet
Publikasjonar
-
A framework for reasoning in school mathematics: analyzing the development of mathematical claims
-
Alltid, aldri eller noen ganger? Om matematisk argumentasjon i grunnskolen
-
The complexity of supporting reasoning in a mathematics classroom of shared authority
-
Hva gjør generiske eksempler vanskelige? Lærerstudenters skriftlige argumenter for en påstand i multiplikasjon
-
Dekomponering av planleggingspraksis i en syklus av utforsking og utprøving i lærerutdanning
-
Matematikkløypa 2020 - veiledningshefte
-
Researching mathematics teacher identity: A theoretical consideration
-
The opaque nature of generic examples: The structure of student teachers’ arguments in multiplicative reasoning
-
Initial participation in a reasoning-and-proving discourse in elementary school teacher education
-
Introduction to the papers of TWG20: mathematics teacher knowledge, beliefs, and identity
-
Matematikkløypa 2019 - Veiledningshefte
-
Developing an identity as a secondary school mathematics teacher: Identification and negotiability in communities of practice
-
Felles faglig planlegging
-
Initial participation in a reasoning and proving discourse in elementary teacher education
-
Matematikkløypa 2018 - Veiledningshefte
-
Developing an identity as a secondary school mathematics teacher : A narrative case study of three mathematics teachers in their transition from university teacher education to employment in school
-
Å utvikle en identitet som matematikklærer
-
Introduction to the papers of TWG20: Mathematics teacher knowledge, beliefs, and identity
-
Å utvikle en identitet som matematikklærer
-
Affekt i matematisk problemløsning. En studie av elevers forestillinger om seg selv og deres emosjoner i arbeid med problemløsningsoppgaver i matematikk
-
Matematikkløypa 2015 - Veiledningshefte
-
Developing an identity as a secondary school mathematics teacher: A prospective teacher's narrative
-
Investigating mathematics teacher identity development: A theoretical consideration
-
Investigating mathematics teacher identity development: A theoretical consideration
-
Læreres kunnskaper for meningsfull matematikkundervisning
-
Developing an identity as a secondary school mathematics teacher: A prospective teacher's narrative
-
Mathematics and mathematics teachers in the transition between university teacher education and secondary school
-
Matematikkløypa med for- og etterarbeid
-
Matematikkutstillingen Thomas Angell - Veiledningshefte til undervisningsopplegget