Arbeids- og kompetanseområde
Jeg er klinisk vernepleier med arbeidserfaring fra arbeid med barn og unge som har autismespektertilstander. I tillegg til å ha jobbet i hjemmet til personer med funksjonsnedsettelser, har jeg arbeidet ved et habiliteringssenter, i PPT og i spesialisthelsetjenesten.
Jeg har videreutdanning i veiledning, klinisk miljøterapi, sorgutdanning, høgskolepedagogikk og IKT og læring i høyere utdanning. Jeg har også en master i kunnskapsbasert praksis i helsefag.
Ved HVL jobber jeg som underviser og forsker. Fra 2021 til 2024 ledet jeg END-prosjektet, et nasjonalt forskningsprosjekt om etterlatte som har mistet en nærstående etter et narkotikarelatert dødsfall, sammen med Lillian Bruland Selseng. Doktorgradsprosjektet mitt var en del av END-prosjektet, hvor jeg studerte hvilke konsekvenser og belastninger narkotikarelatert død har for etterlatte foreldre og hvordan de mestrer hverdagen.
I tillegg er jeg leder for Cochrane Norway og delprosjektleder i forskningsprosjektet KBP på tvers i Canvas, sammen med Nina Rydland Olsen. Min motivasjon for å delta i prosjektet er å påvirke pensum og undervisningsmetoder slik at vernepleierstudenter lærer nødvendige ferdigheter og kunnskap for å arbeide kunnskapsbasert. Jeg har en spesiell forskningsinteresse for kunnskapsoppsummeringer, spesielt kvalitative kunnskapsoppsummeringer og scoping reviews.
Underviser i
- Kunnskapsbasert praksis
- Miljøarbeid, habilitering og rehabilitering
- Kognitive funksjonsnedsettelser
Forskar på
- Kunnskapsbasert praksis
- Autisme
- Etterlatte ved narkotikarelatert død
Forskargrupper
- MARA590, Masteroppgåve, Vår 2025
- MARA590, Masteroppgåve, Høst 2024
- PHDH903, Forskningsdesign og -metodar, Høst 2024
- VPL100, Vernepleie, fag og profesjon, Høst 2024
- VPL120, Mennesket si utvikling og læring i eit livsløpsperspektiv , Høst 2024
- VPL130, Miljøterapeutisk arbeid , Vår 2025
- VPL210, Helsefremming og helsehjelp , Høst 2024
- VPLP200, Helse, miljø og omsorgspraksis , Vår 2025
Publikasjonar
-
Individualized developmental care interventions for promoting development and preventing morbidity in preterm infants
-
Erfaringer med digital læringsressurs om kunnskapsbasert praksis: en kvalitativ studie blant studenter og undervisere i helse og sosialfag
-
Cochrane Norway - fremmer bruk av kunnskapsoppsummeringer i praksis, forskning og utdanning
-
Informasjonskilder og litteratursøk i sjekklistebasert tiltaksarbeid og anvendt atferdsanalyse: Rutiner, vaner og KBP
-
What do Professional Helpers Describe as Important Competence when Supporting Persons Bereaved by a Drug-Related Death