Linda Hjemgård
Arbeids- og kompetanseområde
Jeg er høyskolelektor i pedagogikk og ansatt på Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag. Jeg underviser i både pedagogikk og spesialpedagogikk og har emneansvar for videreutdanning av lærere i spesialpedagogikk gjennom UDIR-satsingen «Kompetanse for kvalitet».
Jeg har tidligere arbeidet ute i grunnskolen (både i barne- og ungdomskolen), som pedagog, lærer og leder i ulike prosjekter som omhandler kompliserte situasjoner knyttet til mobbing, fravær, læringsmiljø og elever som har problemer i og med skolen. Jeg har også jobbet som lærer og leder i folkehøyskole Der har vi spesielt fokus på sosialpedagogisk arbeid, bærekraft og den gode samtalen, og undervisningen foregår like mye ute i lokalsamfunnet, i naturen og på andre arenaer som inne i klasserommet.
Jeg er spesielt interessert i skoleutvikling, hvordan øke lærerens handlingskompetanse i møte med barn og unge og forebygging mot utvikling av psykososiale vansker. Arbeidet mitt foregår i spenningsfeltet mellom teori og praksis, og jeg er opptatt av hvordan lærer kan utvide sitt handlingsrom i praksis ved hjelp av økt kunnskap. Jeg arbeider for et utvidet demokratisk klasserom som lager plass til alle elever og som bruker alternative arenaer, naturen og lokalsamfunnet for å gjøre skolearbeidet meningsfullt for alle elever.
Underviser i
TPE803/TPE804: Spesialpedagogikk- emneansvar og undervisning
Udir-satsning "Kompetanse for kvalitet"
MPVU505: Veileder masterstudenter i spesialpedagogikk
MGUPE301: Pedagogikk og elevkunnskap - Den profesjonelle lærar
MGUPE101: Lærerrolla og elevane si læring og utvikling
MGUPE101: Profesjonsveileder
Dekomp «UP2: ufrivillig fravær og skolenærvær»
Forskargrupper
Forhandling om fortellingen
PedLab
- MGBPE101, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 1 - Lærarrolla og elevane si læring og utvikling, 24/25
- MGUPE101, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 1 - Lærarrolla og elevane si læring og utvikling, 24/25