Arbeids- og kompetanseområde
Arbeider i barnehagelærerutdanningen og i grunnskolelærerutdanningen 1-7. Har holdt en rekke etter - og videreutdanningskurs. Forskningsfeltet er rettet inn mot barnehage, begynneropplæring og lærerstudenters læring.
Jeg er med i prosjektet EX-PED- LAB (Exploration and Pedagogical Innovation Laboratory) i arbeidspakke 5, replikasjonsstudien som undersøker verkstadsmetodologien i barnehagelærarutdanningen (2023-25). Forskingen er rettet mot samskapingsprosesser mellom studenter, faglærere og praksislærere med mål om å styrke utdanningen. Sammen med Elena Severina har jeg ansvar for prosjektet LEKFORSK, campus Bergen hvor verkstedsmetodologien prøves ut i kunnskapsområde Språk,tekst og matematikk med lek som felles tema.
Jeg har vært med i FINNUT-prosjektet "Learning about teaching argumentation for critical mathematics education in multilingual classrooms" (LATACME, 2018-2022) i delprosjektet "Argumentasjon i det flerspråklige klasserommet".
Underviser i
- Språk, tekst og matematikk
- Leik, utforsking og overgangen barnehage-skule
- Fordypningen Aesthetics and outdoor education i BLU
- GLU 1-7 Matematikk 1
- Masteremne: Matematikkdidaktikk i praksisfeltet
Forskar på
- De yngste (0-3 år)
- Barns matematikk
- Matematikklæring i barnehagens praksis
- Barnehagelærerstudenter, lek og matematikk
- Argumentasjon i det flerspråklige klasserommet
Forskargrupper
- Matematikkdidaktikk i et kritisk perspektiv
- Barnehagen som (ut)danningsarena – barns, studenters og læreres aktivitet
- BARNkunne
- Barns matematikk
- AOE301, Aesthetic and Outdoor Education, 24/25
- LUL301, Leik,utforsking og overgangen barnehage-skule, 24/25, emneansvarlig
- MGBMA101, Matematikk 1, emne 1 - Byrjaropplæring i matematikk, 24/25, emneansvarlig
- MGBMA201, Matematikk 1, emne 2 - Den utforskande matematikklærar - med fokus på mellomtrinnet, 24/25
- MGBMA301, Matematikk 2, emne 1 - Den utprøvande matematikklærer, 24/25
- MGBMA401, Matematikk 2, emne 2 - Matematikklæraren som forskar, 24/25
- MGBMA501, Matematikk 3, emne 1 - Matematikkdidaktikk i praksisfeltet, 24/25
- MGBMA502, Matematikk 3, emne 2 - Vitskapsteori og metode, 24/25
- MGBMA503, Matematikk 3, emne 3 - Matematikkdidaktikk i forskingsfeltet, 24/25
- MGUMA102, Matematikk 1, emne 1 - Undervising i matematikk, 24/25
- MGUMA201, Matematikk 1, emne 2 - Læring i matematikk, 24/25
- MGUMA202, Matematikk 1, emne 2 - Læring i matematikk, 24/25
- MGUMA301, Matematikk 2, emne 1 - Perspektiv på matematikkfaget, 24/25
- MGUMA401, Matematikk 2, emne 2 - Problemløysing og handlingskompetanse i matematikk, 24/25
- MGUMA501, Matematikk 3, emne 1 - Matematikkdidaktikk i praksisfeltet, 24/25
- MGUMA502, Matematikk 3, emne 2 - Vitskapsteori og metode, 24/25
- MGUMA503, Matematikk 3, emne 3 - Matematikkdidaktikk i forskingsfeltet, 24/25
- MGUMAT302, Matematikk 2, emne 1 - Perspektiv på matematikkfaget, 24/25
- MGUMAT402, Matematikk 2, emne 2 - Problemløysing og handlingskompetanse i matematikk, 24/25
- STMD101, Språk, tekst og matematikk, 24/25
Publikasjonar
-
Lærerutdannernes arbeid med temaet lek i Språk, tekst og matematikk
-
LekForsk: Workshop methodology in teaching of the subject "Language,text and mathematics"
-
LEKFORSK i STM: erfaring med verkstedsmetodologi i undervisning i STM
-
Preservice kindergarten teachers designing and discussing mathematics in games
-
Norway and Cyprus in dialogue: Play and mathematics as concepts in student-teachers’ reflections