Arbeids- og kompetanseområde
Forskning:
Jeg er stipendiat i norsk ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking. Doktorgradsprosjektet arbeides på under den foreløpige tittelen: "Språkutvikling hos flerspråklige barnehagebarn – en longitudinell flerkasusstudie"
Studiens hovedproblemstilling omdreier hvordan flerspråklig språkutvikling skjer/foregår i en norsk barnehagekontekst? Jeg arbeider mot problemstillingen i et longitudinelt perspektiv med to metodiske innfallsvinkler. Jeg kartlegger flerspråklige barns ordforråd på førstespråket og norsk med ordforrådstesten Cross-linguistic Lexical Tasks (CLT), og jeg observerer barna i leksituasjoner med enspråklige norsktalende barn.
Roller og verv:
Tilknyttet arbeidspakke 3: Sustainable language practices in Norwegian kindergartens ved Barnkunne - senter for barnehageforskning.
Redaksjonsmedlem i det populærvitenskapelige tidsskriftet Språkprat
- Flerspråklighet
- Norsk som andrespråk
- Tidlig andrespråkslæring
- Tidlig språkutvikling
- Språkutvikling
- Flerspråklighet
- Norsk som andrespråk
Utvalde publikasjonar
-
Kulturelt mangfold i barnehagen
-
"I Norge går alle på tur". Barnehagen som språklærings- og inkluderingsarena. Utfordringer og muligheter
-
Mangfold i barnehagen
-
Språkprat til skolen - Visning av nettressursen
-
Språkprat til skolen