Arbeids- og kompetanseområde
Jeg er leder av det strategiske forskningsprogrammet "Kunst, kreativitet og kulturelle praksiser". Ni forskergrupper er tilknyttet dette programmet og det forskes på kreative, kunstneriske og kulturelle praksiser med relevans for utdanning, kultur og samfunn.
Jeg har musikkfaglig bakgrunn og lang erfaring som lærer, utøver, kordirigent, veileder og lærerutdanner. Forskningsinteressene mine er knyttet til dannings- og identitetsprosesser, med særlig vekt på sammenhenger mellom stemme og identitet i såvel lærerarbeid som i kunstnerisk utfoldelse på scenen.
Jeg er en aktiv forsker i BarnKunne - Senter for barnehageforskning https://www.hvl.no/om/barnkunne/ og in forskergruppen Sang i danning https://www.hvl.no/forsking/gruppe/sang-i-danning /
Jeg har erfaring med forskerskolearbeid. Jeg har blant annet vært med på etableringen av Grieg Research School in Interdisciplinary Music Studies (GRS), som HVL er medeier av. Jeg var medlem av "Scientific Advisory Board" i perioden 2010-2020.
Underviser i
Jeg veileder på master- og Ph.d.-nivå, og har siden 2017 vært emneansvarlig for PHD902: Vitenskapsteori, etikk og akademisk tekstarbeid, på FLKIs doktorgradsprogram Studier av danning og didaktiske praksiser.
Forskar på
Som forsker har jeg utforsket emosjonelle, relasjonelle og kulturelle aspekter ved sangutøving i spennet mellom gleden over å synge ut og stemmeskam. Pågående forskning retter seg mot kunstbaserte tilnærminger i utdanning og temaer knyttet til kreative og kunstneriske prosesser. Forskningsinteressene har de senere årene gått i retning av narrativ forskning.
Forskargrupper
- Sang i danning (Voice InFormation)
- Barnehagen som (ut)danningsarena (Kindergarten as an arena for cultural formation)
Publikasjonar
-
Danningsforskning gjennom performativt verksted
-
Metodetilnærminger og prosessuelle design i barnehageforksning
-
Reaping the Harvest of Joy: Practitioner Enquiry into Intercultural Group Singing
-
Narrative Inquiries in Music Education
-
Beginning with Experience: Introduction