Arbeids- og kompetanseområde
Jeg er for tiden leder av det strategiske forskningsprogrammet "Kunst, kreativitet og kulturelle praksiser". Ni forskergrupper er tilknyttet dette programmet og det forskes på kreative, kunstneriske ogkulturelle praksiser med relevans for utdanning, kultur og samfunn.
Jeg har musikkfaglig bakgrunn og lang erfaring som lærer, utøver, kordirigent, veileder og lærerutdanner. Forskningsinteressene mine er knyttet til dannings- og identitetsprosesser, med særlig vekt på sammenhenger mellom stemme og identitet, selviscenesettelse og selvdisiplinering i såvel lærerarbeid som i kunstnerisk utfoldelse på scenen.
Jeg er en aktiv forsker i BarnKunne - Senter for barnehageforskning https://www.hvl.no/om/barnkunne/ og in forskergruppen Sang i danning https://www.hvl.no/forsking/gruppe/sang-i-danning /
Jeg har erfaring med forskerskolearbeid. Jeg har blant annet vært med på etableringen av Grieg Research School in Interdisciplinary Music Studies (GRS), som HVL er medeier av. Jeg var medlem av "Scientific Advisory Board" i perioden 2010-2020).
Underviser i
Jeg veileder på master- og Ph.d.-nivå, og underviser på kurset PHD907: Barnehagen som danningsarena.
Siden 2017 har jeg vært emneansvarlig for PHD902: Vitenskapsteori, etikk og akademisk tekstarbeid, på FLKIs doktorgradsprogram Studier av danning og didaktiske praksiser.
Forskar på
Pågående forskningsprosjekt: Sang i barnehage og skole, finansiert av Kulturrådet: https://www.kulturradet.no/fou/vis-artikkel/-/sang-i-barnehage-og-skole-sosiale-fellesskap
Forskargrupper
- Sang i danning (Voice InFormation)
- Barnehagen som (ut)danningsarena (Kindergarten as an arena for cultural formation)
- PHD902, Vitskapsteori, etikk og akademisk tekstarbeid, 24/25
- PHD950, Avhandling, 24/25
Publikasjonar
-
Phronesis in Music Education
-
Musical Exploration in Everyday Practices - Identifying Transition Points in Musicking
-
Understanding an Arts-Based Project With Children in Kindergarten Through the Lenses of A/r/tography
-
Musikkpraktisk klokskap - i arbeid med barnehagebarn
-
Musical performance and tacit self-censorship