Arbeids- og kompetanseområde
Styremedlem ved HVL. Professor i pedagogikk og PhD i vitenkapsteori. Underviser på PhD - programmet Danning og didaktiske praksiser, master i prof.ped, bachelor i pedagogikk. Forsker på utdanningspolitikk, reformer, retorikk, lærerprofesjonalitet, lærer - og barnehagelærerutdanning. Tidligere leder av Senter for utdanningsforskning, styret ved Høgskulen i Bergen og ledergruppen ved lærerutdanningen. Ledet det strategiske forskningsprogrammet Lærerprofesjonalitet m/prof. Thorolf Krüger. Har vært prosjektleder for Følgegruppen BLU til ny barnehagelærerutdanning. Var medlem i Lærerprofesjonens etiske råd. Er med i nasjonal styringsgruppe for rekruttering til barnehage og lærerutdanning Ledert forskergruppen Political Economy in Teacher Education Research (PETER) med Viv Ellis. Leder i dag forskergruppen COMPETE med Erlend Eidsvik.
Underviser i
- Pedagogikk, vitenskapsteori, reformer, utdanningspolitikk, danning og didaktiske praksiser, profesjonsteori, retorikk
Forskar på
Reformers retorikk og prasis nasjonalt og internasjonalt, radikale reformer utdanningspolitikk, retorikk og profesjoner
Forskargrupper
- PETER - Political Economy of Teacher Education Research, The Glocal Teacher, China - Norway Project, Følgegruppen BLU, Comparative Perspectives in Education in Southern Africa and Northern Europe
- https://www.hvl.no/forsking/gruppe/compete/
- MGBPP201, Profesjonsretta pedagogikk 1, emne 2 - Utforskande undervisning, 24/25
- MGUPE301, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 3 - Den profesjonelle lærar, 24/25
- MGUSP501, Spesialpedagogikk 2, emne 1 - Design av masterprosjekt, 24/25
- MGUSP550, Spesialpedagogikk 2, emne 2 - Masteroppgåve, 24/25
- PHD901, Danning og didaktiske praksisar, 24/25, emneansvarlig
- PHD902, Vitskapsteori, etikk og akademisk tekstarbeid, 24/25
- PHD909, Utdanningsretorikk, 24/25, emneansvarlig
- PHD916, Ansvarleg leiing av kunnskapsutvikling - å etablere endringsagentar, 24/25
- PHD950, Avhandling, 24/25
- RUT801, Rektorutdanning - utdanningsleiing, 24/25
Publikasjonar
-
Reforms in Teacher Education / ECNU HVL Coorporation.
-
Cultural Foundations of Education
-
Dangers of Utopian Engineering in Education
-
Kriser i utdanningssektoren
-
"Barnehagen for en ny tid» - muligheter og utfordringer for ideelle barnehager