Professor

Troels Lange

Arbeids- og kompetanseområde

Master i barnehagekunnskap. Allmennlærerutdanning (AL). Undervisning og veiledning PhD-programmet Danning og didaktiske praksiser. Forskning om matematikkundervisning. Fagfelt: Allmennlærerutdanning og matematikkdidaktikk. PhD i 2009 med avhandlingen: Difficulties, meaning and marginalisation in mathematics learning as seen through children's eyes. Aalborg University

Underviser i
  • MBA512 Barnehageforskning i vitenskapsteoretisk og forskningsmetodisk perspektiv
  • MGBMA502 Matematikk 3, emne 2 - Vitenskapsteori og metode
  • MGUMA502 Matematikk 3, emne 2 - Vitenskapsteori og metode
  • PHDH903 Forskningsdesign og -metoder
Forskar på
  • Barns perspektiver på matematikkundervisning
  • Yngre barns matematikk - Barnehagens matematikk
  • Sosio-politiske perspektiver på matematikkundervisning
  • Sosial rettferdighet og matematikkundervisning
  • Lærerutdanning og profesjonsutvikling

Utvalde publikasjonar

  • Mathematical Modelling in Early Years of School

    Fosse, Trude, Lange, Troels, Meaney, Tamsin Jillian (2024)
  • "Shall we bullshit people?" Truth, lies and bullshit in argumentation that uses mathematics

    Tvedt, Eva Elise, Meaney, Tamsin Jillian, Rangnes, Toril Eskeland, Lange, Troels (2024)
  • Currachs and ethnomathematics

    Lange, Troels, Meaney, Tamsin Jillian, Ní Ríordáin, Marie (2023)
  • Lek med problemer

    Fosse, Trude, Lange, Troels, Meaney, Tamsin Jillian (2023)
  • I didn’t notice that there was mathematics in kindergarten: Polish parents’ views about Norwegian kindergartens

    Lange, Troels, Lembrér, Dorota, Meaney, Tamsin Jillian (2022)