Professor

Troels Lange

Arbeids- og kompetanseområde

Master i barnehagekunnskap. Allmennlærerutdanning (AL). Undervisning og veiledning PhD-programmet Danning og didaktiske praksiser. Forskning om matematikkundervisning. Fagfelt: Allmennlærerutdanning og matematikkdidaktikk. PhD i 2009 med avhandlingen: Difficulties, meaning and marginalisation in mathematics learning as seen through children's eyes. Aalborg University

Underviser i
  • MBA512 Barnehageforskning i vitenskapsteoretisk og forskningsmetodisk perspektiv
  • MGBMA502 Matematikk 3, emne 2 - Vitenskapsteori og metode
  • MGUMA502 Matematikk 3, emne 2 - Vitenskapsteori og metode
  • PHDH903 Forskningsdesign og -metoder
Forskar på
  • Barns perspektiver på matematikkundervisning
  • Yngre barns matematikk - Barnehagens matematikk
  • Sosio-politiske perspektiver på matematikkundervisning
  • Sosial rettferdighet og matematikkundervisning
  • Lærerutdanning og profesjonsutvikling

Utvalde publikasjonar

  • Policy Production Through the Media: The Case of More Mathematics in Early Childhood Education

    Lange, Troels, Meaney, Tamsin Jillian (2018)
  • To Gain Knowledge of How to be Challenging: Preschool Mathematics Professional Development

    Helenius, Ola, Johansson, Maria L, Lange, Troels, Meaney, Tamsin Jillian, Wernberg, Anna (2017)
  • Teacher Narratives about Supporting Children to Read and Write in Mathematics: The Case of Kay

    Lange, Troels, Meaney, Tamsin Jillian (2017)
  • Measuring temperature within the didaktic space of preschool

    Helenius, Ola, Johansson, Maria L, Lange, Troels, Meaney, Tamsin Jillian, Wernberg, Anna (2016)
  • Matematikdidaktik i førskolan

    Helenius, Ola, Maria, Johansson, Lange, Troels, Meaney, Tamsin Jillian, Wernberg, Anna (2016)