Arbeids- og kompetanseområde
Vibeke Solbue er førsteamanuensis ved Høgskulen på Vestlandet og ansatt på pedagogikkseksjonen på Lærerutdanningen, campus Bergen. Hun arbeider innenfor interkulturell og flerkulturell pedagogikk med fokus på inkludering i skolen, gode ordninger for nyankomne elever og ulike maktstrukturer i samfunn og skole. Videre er hun aktiv innenfor desentralisert kompetanseutvikling med skolebasert utvikling i fokus. Profesjonsetikk med vekt på lærerprofesjonens etiske plattform er også tema innenfor arbeidsområdet.
Underviser i
- Master i profesjonsrettet pedagogikk
- Master i spesialpedagogikk (veileder)
- Fordypning i profesjonsrettet pedagogikk
- Grunnlærerutdanning 5-10
- Desentralisert kompetanseutvikling
Forskar på
- Interkulturell pedagogikk i skole og samfunn
- Utvikling av narrativ metode i utdanningsforskning
- Flykntninger i utdanning
- Skolebasert kompetanseutvikling
Forskargrupper
- Forhandling om fortelling - Høgskulen på Vestlandet
- Makt, ulikhet og fellesskap - Høgskulen på Vestlandet
- GUPEL312N, Utvikling av læraren si profesjonelle rolle og identitet, 24/25
- MGBPP101, Profesjonsretta pedagogikk 1, emne 1 - Pedagogikk og pedagogiske handlingar, 24/25
- MGBPP201, Profesjonsretta pedagogikk 1, emne 2 - Utforskande undervisning, 24/25
- MGBPP550, Profesjonsretta pedagogikk 2, emne 2 - Masteroppgåve, 24/25, emneansvarlig
- MGUPE301, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 3 - Den profesjonelle lærar, 24/25
- MGUPP501, Profesjonsretta pedagogikk 2, emne 1 - Metode og vitskapsteori i profesjonsretta pedagogikk, 24/25, emneansvarlig
- MGUSP501, Spesialpedagogikk 2, emne 1 - Design av masterprosjekt, 24/25
Publikasjonar
-
It Also Applies to you
-
A narrative position analysis of asylum seekers' stories about waiting for their permit permission in Norway
-
Muntlig fortelling som inkluderingsverktøy for livsmestring
-
Hvordan forstå fordommer? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn
-
Assessment - Mentoring - Teacher Education
Laster...