Professor

Eirik Sørnes Jenssen

Arbeids- og kompetanseområde

Jeg er utdannet allmennlærer og har hovedfag (Cand.Polit.) og phd i pedagogikk. Jeg har arbeidet ved høgskolen siden 2002 hvor jeg underviser i ulike profesjonsfaglige tema knyttet til utdanningen av grunnskolelærere. Jeg har også lang erfaring med undervisning på ulike videreutdanninger for ansatte i skoler og PPT, knyttet til tilpasset opplæring, læringsstrategier og organisasjonslæring. I tillegg har jeg arbeidet i flere år med skoleutvikling i tett samarbeid med skoler gjennom ordningene «Ungdomstrinn i Utvikling» og «DEKOMP». Fra september 2024 er jeg tilknyttet Nasjonalt Prosjekt for Lærerrekruttering, som forskningskoordinator.

Jeg har gjennom mitt arbeid som lærer, praksislærer og lærerutdanner fått interesse for en rekke temaer knyttet til undervisning, skole og lærerutdanning. De siste årene har jeg vært særlig opptatt av kvalitet i grunnskolelærerutdanning og studentenes opplevelser av ulike sider ved utdanningen. Hva er en god lærerutdanning?



Underviser i

  • Grunnskolelærerutdanning 1-7
  • Grunnskolelærerutdanning 5-10


Forskargrupper

Underviser i
  • MDIP550G, Masteroppgåve - Matematikk/Naturfag, 24/25
  • MGBMAS401, Matematikk 2, emne 2 - Matematikklæraren som forskar, 24/25
  • MGBPES201, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 2 - , 24/25
  • MGUPE101, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 1 - Lærarrolla og elevane si læring og utvikling, 24/25, emneansvarlig
  • MGUPE201, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 2 - Læraren og eleven i mangfaldige læringsmiljø, 24/25, emneansvarlig
  • MGUPE301, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 3 - Den profesjonelle lærar, 24/25
  • MGUSP550, Spesialpedagogikk 2, emne 2 - Masteroppgåve, 24/25