Mytologi og eventyr som inngang til didaktiske praksiser i de praktiske og estetiske fagene
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjektperiode
Desember 2016 - Desember 2019
Prosjektsamandrag
Gresk, norrøn og samisk mytologi har det til felles at det er en fantasufull variasjonsrikdom hvor temaene er konsentrert rundt hav og himmel, guder og mennesker samt liv og død. I alle tider har vi mennesker undret oss over naturen, både stjernehimmelen over, dødsrike under og naturen omkring oss. Myter og fortellinger har til alle tider vært viktig for å takle, forstå og leve med frykt, glede og håp. I dette prosjektet utforsker vi om og hvordan myter og fortellinger kan bidra inn i ulike didaktiske praksiser, i tverrfaglig undervisning og i arbeid med de praktiske og estetiske fagene i grunnopplæring og lærerutdanning. I prosjektet utforsker vi historiene og handlingene, skikkelsene, tolkninger og uttrykk som innganger til og arbeid i og med de praktiske og estetiske fagene. Naturen er sentral som en konkret lærings- og danningsarena i fagene (Hallås & Karlsen, 2015). Dette prosjektet utforsker blant annet hvordan naturen fremstilles i myter og fortellinger, hvilken type landskap som benyttes og hvordan man i en utdanningskontekst fremstiller naturen i didaktiske praksiser. Natur er også en rekke kulturelle forestillinger (Williams, 1976; Nyrnes, 2017). Prosjektet vil også studere gresk, norrøn og samisk mytologi og hvordan natur er representert i disse tekstene og i didaktiske praksiser hvor disse tekstene er sentral.
Noen forskningsspørsmål:
Er det mulig å si noe om hvilket natursyn som fremkommer i ulike myter og fortellinger? Hvordan kan kunnskapen om mytenes natursyn brukes i undervisning i fagene i dag. Hvordan kan mytene og fortellingene brukse i undervisning som omhandler bærekraft, klima- og miljøspørsmål?
Metode
Kvalitativ metoder
Aksjonsforskning
Intervju
Diskurs- og samtaleanalyse
Innholdsanalyse
Læreplananalyse