Samarbeid innen arbeidsinkludering og arbeidslivskunnskap

Samarbeidet har som mål å bidra til gjensidig kompetanseutveksling og faglig kvalitetsheving innen arbeidsinkludering og arbeidslivskunnskap.

Samarbeidspartnere: Høgskulen på Vestlandet, Institutt for velferd og deltaking - Bergen kommune, NAV Årstad sosialtjeneste

Utdrag fra underveisrapportering november 18, sammendrag

NAV Årstad sosialtjeneste og HVL, Institutt for velferd og deltaking fikk tildelt midler til to kombinerte stillinger i 20 prosent for 2018 og 2019. Stillingene innehas av en ansatt ved HVL-Institutt for velferd og deltaking, og en ansatt ved NAV Årstad sosialtjeneste i Bergen kommune.

De to kandidatene arbeider i par som et team i prosjektet. Et felles mål er å bidra til gjensidig kompetanseutveksling og faglig kvalitetsheving innen undervisnings- og fagområdet arbeidsinkludering og arbeidslivskunnskap ved begge arbeidssteder. Arbeidsinkludering er ett av undervisningsemnene som er under revisjon og videreutvikling i det pågående arbeidet, med felles studieplan for sosionomutdanningen ved HVL.

Det er to sosionomstudenter i praksis i NAV Årstad sosialtjeneste hvert semester i 2018 og 2019, til sammen åtte personer. De skal:

• sette seg inn i forskning og prosjektrapportering om feltet arbeidsinkludering nasjonalt og internasjonalt
  • kartlegge og sammenlikne to arbeidsrettede tiltak som brukere i NAV Årstad sosialtjeneste deltar i; ett i egen regi og ett i regi av Bergen kommune sentralt
  • formidle resultater av kartleggingen i rapports form og på ulike fagmøter i NAV
  • delta med innspill til fag- og metodeutvikling når det gjelder arbeidsinkludering ved NAV Årstad og til undervisning om  arbeidsinkludering på sosionomutdanningen ved HVL

De to personene i kombinerte stillinger skal legge til rette for og veilede praksisstudentene i alle deler av dette arbeidet, og løfte frem mer overordnede diskusjoner om arbeidsinkludering i utdannings- og praksisfelt i en planlagt referansegruppe, og i dialog med sine respektive ledere.

Prosjektet er i god rute i henhold til oppsatte milepæler i prosjektet;

• viktig kartlegging av to arbeidsrettede tiltak samt begynnende forskningsgjennomgang er gjennomført og dokumentert i et felles forskningsbibliotek
  • lesesirkel bestående av praksisstudenter, ansatte fra NAV Årstad og HVL om arbeidsinkludering og inkluderingskompetanse er etablert
  • bidrag fra prosjektets virksomhet til fagmøter og faglige diskusjoner ved NAV Årstad gjøres fortløpende
  • innhenting av kasus og innspill til undervisningsopplegg fra ansatte i NAV er godt i gang

Videre skal vi i november 2018 arrangere en workshop med prosjektgruppen og ansatte fra NAV Årstad for innhenting av innspill til innhold og læringsutbyttebeskrivelser for undervisningstemaet arbeidsinkludering i ny fagplan på sosionomutdanningen ved HVL.