Samarbeid innen ergo- og fysioterapi for barn

Samarbeidet skal styrke det tverrprofesjonelle samarbeidet innenfor feltet ergo- og fysioterapi for barn, kunnskapsbasert praksis og samarbeidslæring.

Samarbeidspartnere: Høgskulen på Vestlandet, Institutt for helse og funksjon og Bergen kommune, Etat for helsetjenester, habilitering- og rehabiliteringstjenestene

Utdrag fra underveisrapportering november 18, sammendrag

Prosjektet ble opprettet med bakgrunn i tildelte ressurser til kombinerte stillinger fra Samarbeidsmøtet mellom Bergen Kommune og Høyskolene i Bergen via Utdanningsrådet.

I samarbeid besluttet habilitering- og rehabiliteringstjenesten i Bergen kommune og ergo- og fysioterapiutdanningene ved Høgskolen på Vestlandet at de ønsket å bruke tilbudet om kombinerte stillinger innenfor feltet ergo- og fysioterapi for barn, kunnskapsbasert praksis og samarbeidslæring.

Bergen kommune har gjennom Kunnskapskommunen Helse Omsorg Vest, som mål å styrke den kunnskapsbaserte utviklingen av kommunale helse- og omsorgstjenester og bedre kvaliteten til byens innbyggere. Planer som "Mestring og medvirkning" og "Bergens barn-byens fremtid" vektlegger bl.a. behovet for tidlig innsats og tverrfaglig innsats for å redusere hjelpebehovet, og gi økt mestring hos de barna som har behov for helse og omsorgstjenester.

Fagnettverket for barn og unge ved habilitering- og rehabiliteringstjenesten i Bergen kommune konkluderte våren 2017 med at det er et behov for en systematisk gjennomgang av eksisterende rutiner for kartlegging og oppfølging av barn med usikker motorikk, samt at det utarbeides kunnskapsbaserte fagprosedyrer og rutiner.
deltakelse i lek og sosiale sammenhenger.

Habilitering- og rehabiliteringstjenesten og ergo- og fysioterapeututdanningene har lang erfaring med samarbeid om studentveiledning i praksis, undervisning og prosjektsamarbeid. Studenter deltar i prosjekter i utredning og utprøving i sine praksisperioder, og ved å skrive bacheloroppgaver knyttet til prosjekter.

Vi ønsker å videreutvikle samarbeidet og bygge bro mellom utdanning og praksis. Fra 2020 skal alle helsefagstudenter få erfaring med barn og tverrprofesjonell samarbeidslæring i løpet av studietiden.

For at dette skal kunne gjennomføres trengs nytt fokus og ny type tilrettelegging av praksisstudiene. Habilitering- og rehabiliteringstjenesten i Bergen kommune har en solid kultur for tverrprofesjonelt samarbeid. Det er et ønske at studentene skal få erfaring med og lære av og i et slikt samarbeid.