Profesjonsfaglig digital kompetanse

Som framtidig lærer skal du bidra til å utvikle elevenes digitale ferdigheter, men for å få til det må du også utvikle dine egne digitale ferdigheter. Dette kalles profesjonsfaglig digital kompetanse.

Studiet bygger på de syv kompetanseområdene i Utdanningsdirektoratet  (Udir) sitt rammeverk for profesjonsfaglig digital kompetanse  og består av følgende temaområder:  

  • Fag og grunnleggende ferdigheter
  • Skolen i samfunnet
  • Etikk
  • Pedagogikk og fagdidaktikk
  • Ledelse av læringsprosesser
  • Samhandling og kommunikasjon
  • Endring og utvikling.

Studiet gir innsikt i hvordan elevene kan motiveres og engasjeres gjennom variasjon med bruk av digitale ressurser i læringsarbeidet.

Studiet inneholder to deler:

  • Del 1: Grunnleggende om profesjonsfaglig digital kompetanse (Vekting: 60 prosent).
  • Del 2: Prosjektoppgave  (Vekting: 40 prosent)

Vi tilbyr

  • Et heldigitalt studietilbud i 5. semester for GLU-studenter
  • 30 studiepoeng med teoretisk, praktisk og fagdidaktisk bruk av IKT.
  • Studiet bygger på rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK)
  • Digitale aktiviteter tilknyttet HVL sine læringslaber
  • Eksamensform: Mappevurdering

I studiet

  • blir du kjent med fagstoff og digitale læringsressurser.
  • er fagstoffet alltid tilgjengelig, slik at du kan studere etter egen timeplan.
  • vil du bli kjent med hvordan du kan arbeide på en kreativ og utforskende måte, ved å prøve ut digitale og faglige aktiviteter som lar elever undre, utforme og skape sin egen kunnskap.

Slik er undervisningen lagt opp

  • Praktiske og varierte arbeidsformer med faglige øvingsoppgaver
  • Utvikling av egne undervisningsopplegg
  • Refleksjonsoppgaver, diskusjonsforum og hverandrevurderinger
  • Webinar

Hver modul organiseres gjennom korte nettforelesninger, undervisningsmodellering og veiledning. Litteraturstudier og refleksjonsoppgaver er sentrale komponenter.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Forstå hvordan læreprosesser for utvikling av lesing, regning, skriving og muntlige ferdigheter i faget endrer seg i digitale omgivelser. Har et bredt repertoar av arbeidsmetoder i digitale omgivelser
  • Forstå hvordan digital utviklingen skaper behov for kritisk vurdering, organisering og økt mulighet for tilgang til og deling av faglig kunnskap
  • Forstå hvordan digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser kan bidra til å motivere og støtte elevenes læringsprosess
  • Kjenner lover, regler og retningslinjer om universell utforming, opphavsrett og behandling av elevers, foresattes og kollegaers personopplysninger.

Ferdigheter

  • Kan finne, vurdere og integrere digitale læringsressurser ut fra pedagogiske, fagdidaktiske kriterier
  • Kan anvende sin fagkunnskap og kunnskap om læreprosesser for å utvikle egne digitale læringsressurser. Lage læringsforløp som kan føre til faglige, kreative og sosiale læringsprosesser i et inkluderende læringsmiljø
  • Kan vurdere individuelle læringsbehov og utnytte de muligheter som digital teknologi gir for tilpasset opplæring
  • Kan veilede elever i deres aktive deltakelse i digitale medier og bidra til at de utvikler ett reflektert forhold til digitale arenaer.

Generell kompetanse

  • Kan anvende og videreutvikle egne digitale ferdigheter
  • Kan lede og organisere undervisning i digitale omgivelser som kjennetegnes av hyppige overganger, adaptive læringsforløp og parallelle læringsaktiviteter på ulike nivå
  • Kan bidra til utvikling av elevers ferdigheter i kommunikasjon og samhandling på nett
  • Kan utvikle og administrere sin egen digitale identitet, er bevisst egen adferd på digitale arenaer og de konsekvenser den har for egen profesjonell identitet

Har du spørsmål? Ta kontakt med:

bilde av Jan Erik Ølmheim

Jan Erik Ølmheim

Seniorrådgivar

bilde av Eivind Rogne

Eivind Rogne

Høgskulelektor