Profesjonsfaglig digital kompetanse
Som framtidig lærer skal du bidra til å utvikle elevenes digitale ferdigheter, men for å få til det må du også utvikle dine egne digitale ferdigheter. Dette kalles profesjonsfaglig digital kompetanse.
Studiet bygger på de syv kompetanseområdene i Utdanningsdirektoratet (Udir) sitt rammeverk for profesjonsfaglig digital kompetanse og består av følgende temaområder:
- Fag og grunnleggende ferdigheter
- Skolen i samfunnet
- Etikk
- Pedagogikk og fagdidaktikk
- Ledelse av læringsprosesser
- Samhandling og kommunikasjon
- Endring og utvikling.
Studiet gir innsikt i hvordan elevene kan motiveres og engasjeres gjennom variasjon med bruk av digitale ressurser i læringsarbeidet.
Studiet inneholder to deler:
- Del 1: Grunnleggende om profesjonsfaglig digital kompetanse (Vekting: 60 prosent).
- Del 2: Prosjektoppgave (Vekting: 40 prosent)
Vi tilbyr
- Et heldigitalt studietilbud i 5. semester for GLU-studenter
- 30 studiepoeng med teoretisk, praktisk og fagdidaktisk bruk av IKT.
- Studiet bygger på rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK)
- Digitale aktiviteter tilknyttet HVL sine læringslaber
- Eksamensform: Mappevurdering
I studiet
- blir du kjent med fagstoff og digitale læringsressurser.
- er fagstoffet alltid tilgjengelig, slik at du kan studere etter egen timeplan.
- vil du bli kjent med hvordan du kan arbeide på en kreativ og utforskende måte, ved å prøve ut digitale og faglige aktiviteter som lar elever undre, utforme og skape sin egen kunnskap.
Slik er undervisningen lagt opp
- Praktiske og varierte arbeidsformer med faglige øvingsoppgaver
- Utvikling av egne undervisningsopplegg
- Refleksjonsoppgaver, diskusjonsforum og hverandrevurderinger
- Webinar
Hver modul organiseres gjennom korte nettforelesninger, undervisningsmodellering og veiledning. Litteraturstudier og refleksjonsoppgaver er sentrale komponenter.
Læringsutbytte
Kunnskap
- Forstå hvordan læreprosesser for utvikling av lesing, regning, skriving og muntlige ferdigheter i faget endrer seg i digitale omgivelser. Har et bredt repertoar av arbeidsmetoder i digitale omgivelser
- Forstå hvordan digital utviklingen skaper behov for kritisk vurdering, organisering og økt mulighet for tilgang til og deling av faglig kunnskap
- Forstå hvordan digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser kan bidra til å motivere og støtte elevenes læringsprosess
- Kjenner lover, regler og retningslinjer om universell utforming, opphavsrett og behandling av elevers, foresattes og kollegaers personopplysninger.
Ferdigheter
- Kan finne, vurdere og integrere digitale læringsressurser ut fra pedagogiske, fagdidaktiske kriterier
- Kan anvende sin fagkunnskap og kunnskap om læreprosesser for å utvikle egne digitale læringsressurser. Lage læringsforløp som kan føre til faglige, kreative og sosiale læringsprosesser i et inkluderende læringsmiljø
- Kan vurdere individuelle læringsbehov og utnytte de muligheter som digital teknologi gir for tilpasset opplæring
- Kan veilede elever i deres aktive deltakelse i digitale medier og bidra til at de utvikler ett reflektert forhold til digitale arenaer.
Generell kompetanse
- Kan anvende og videreutvikle egne digitale ferdigheter
- Kan lede og organisere undervisning i digitale omgivelser som kjennetegnes av hyppige overganger, adaptive læringsforløp og parallelle læringsaktiviteter på ulike nivå
- Kan bidra til utvikling av elevers ferdigheter i kommunikasjon og samhandling på nett
- Kan utvikle og administrere sin egen digitale identitet, er bevisst egen adferd på digitale arenaer og de konsekvenser den har for egen profesjonell identitet