– En videreutdanning som styrker meg i lederrollen
Anita Andersen jobber som avdelingsleder i Nidarvoll og Sunnland barnehager. Hun setter stor pris på en videreutdanning som hjelper henne med å gripe utfordringene i barnehagens utviklingsarbeid.
– Jeg var ferdig med styrerutdanning ved Dronning Mauds Minne i 2015. I fjor kjente jeg behovet for å bygge videre på denne kunnskapen, forteller Anita Andersen.
Som en av ledere i en enhet for 150 barn og med økende krav om utvikling og endring i barnehagesektoren, bestemte hun seg for å gjennomføre Ledelse av utviklings- og endringsarbeid.
Viktig erfaringsdeling med andre ledere
Avdelingslederen er særlig glad for at studiet gir henne trygghet i møte med endringer.
– Det faglige innholdet og erfaringsdelingen med både rektorer og barnehagestyrere, gir meg en trygghet i arbeidet. Vi lærer mye om å lede med relasjon, og de ansatte i barnehagen møter kanskje en leder som er litt mer rolig. Utdanningen har hjulpet meg til å ta et steg tilbake før jeg gjør et valg, forteller hun.
Personlig og faglig utvikling
Studiet er samlingsbasert med fem samlinger på to dager hver over to semester. For Andersen passet det bra i kombinasjon med arbeidet som avdelingsleder.
– Det gode med utdanningen er at vi griper det utviklingsarbeidet som vi står midt oppe i. Det er også positivt at fagstoffet bygger videre på teorier som jeg allerede kjenner til. Studiet gir meg mye, både på det personlige og det faglige planet, sier hun.
Fakta om Ledelse av utviklings- og endringsarbeid
Studiet er for barnehage- og skoleledere som har gjennomført nasjonal styrer-, rektorutdanning eller en tilsvarende utdanning.