TVEPS tildeles NFR-millioner

Senter for tverrprofesjonell samarbeidslæring (TVEPS) mottar 12 millioner til forskning. Merethe Hustoft, nestleder i TVEPS, mener at tverrprofesjonell samarbeidslæring er helt nødvendig for å løse de store utfordringene man står overfor i helsetjenesten.

Prosjektet de har fått tildelt støtte til heter "A circular educational framework to help solve healthcare challenges: interprofessional education and collaborative practice for the future" og forkortes med IPECP-future.

TVEPS organiserer tverrprofesjonell praksis for studenter fra helse- og sosialfagsutdanningene på Høgskulen på Vestlandet og Universitetet i Bergen. Bergen og Øygarden kommune er samarbeidspartnere. I praksisen får studenter fra ulike profesjonsutdanninger jobbe sammen og de får innstikt i andres kompetanse og dermed bedre forståelse av sin egen. 

Ane Johannessen, professor ved Institutt for globale helse og samfunnsmedisin og leder for TVEPS, sier at det er stort behov for å forske på tverrprofesjonell samarbeidslæring:

– Det er et stort behov for mer kunnskap om resultater og virkninger av tverrprofesjonell samarbeidslæring. Dette er utgangspunket for IPECP-future, som designet for å bidra til et paradigmeskifte innen tverrprofesjonell samarbeidslæring, ved å knytte sammen forskning, utdanning og profesjonell praksis.

Ønsker å løse fremtidens helsekriser

Hun og nestleder i TVEPS, Merethe Hustoft ved Høgskulen på Vestlandet (HVL), mener at nettopp tverrprofesjonell samarbeidslæring er nødvendig for å løse noen av de store utfordringene man står overfor i helsetjenesten:

– Med en dramatisk økende mangel på helsepersonell, redusert ressurser og en økt andel eldre i befolkningen, står verden overfor store utfordringer med å tilby effektive helse- og sosialtjenester av høy kvalitet til alle som har behov. Tverrprofesjonell utdanning og samarbeidspraksis kan løse disse utfordringene gjennom integrerte og mer effektive tjenester, sier Hustoft.

– Jeg tror at dette prosjektet vil være med på å bygge en sirkulær utdanning med gjensidig nytte for alle involverte aktører, hvor studenter bidrar til å løse komplekse behov for brukerne mens de lærer, samtykker Johannessen.

Betyr mye

Tildelingen fra Norges forskningsråd er avgjørende for TVEPS, som nå har vært i drift i ti år: 

– For oss betyr det veldig mye å endelig få lov til å forske på det vi gjør, og kunne løfte kunnskapen på dette feltet, sier Johannesen. Hustoft legger til: 

– I dette prosjektet har vi fått med oss internasjonale partnere av høyt kaliber, og dette gir oss en unik posisjon og mulighet til å utføre forskning som vil ha nytte for akademia og samfunnet for øvrig i mange år fremover. 

Skrevet av Ingrid Ovidie Lydersen Hagerup ved Universitetet i Bergen