Del 2: Fagdidaktiske modular
Del 2 i utviklingsprogrammet for basiskompetanse består av fleire valbare 20-timarsmodular i fagdidaktikk. Modulane er både for deltakarar på studieprogrammet i universitetspedagogikk og andre tilsette ved HVL. Dersom det er ledige plassar på kursa, kan eksterne også delta. Forelesarar på modulane er både tilsette i fakulteta i HVL, undervisarar i universitetspedagogikk og eksterne undervisarar. Mange av modulane er laga av dei ulike fakulteta ved HVL og dersom ein ynskjer å laga ein modul, er me glade for å bli kontakta.
An overview of our modules in english
Modular om å velje, begrunne og vidareutvikle læringsaktivitetar
- FD34 Emnedesign | Vår 25Denne modulen er for undervisere som skal utvikle eller revidere emner.
- FD35 Praktisk bruk av KI-chatboter i undervisning | Høst 24Modulen er praktisk orientert, og legger vekt på eksperimentering, refleksjon og samarbeid.
- FD33 Norsk som andrespråk | Vår 25Denne modulen er retta mot undervisarar som vil ha ei bevisst tilnærming til språket si rolle i læringa av eit fag.
- FD27 Assessment and feedback literacy | Vår 24Modulen diskuterer hva «assessment and feedback literacy» betyr, og hvordan vurderinger av læring kan bli mer meningsfulle og nøyaktige.
- FD23 Essaykurs | Vår 25Denne modulen gir en innføring i fagessayet som sjanger og tar for seg hvordan vi kan veilede studenter som skal skrive fagessay.
- FD21 Kreative innganger til den akademiske skriveprosessen | Vår 24Modulen gir en praktisk innføring i egen skriving, kombinert med hvordan vi best mulig kan veilede studentene våre i deres skriveprosesser.
- FD8 Dialog og gruppediskusjoner på forelesninger og seminarer | Vår 25Modulen gir en praktisk innføring i å legge til rette for dialog og diskusjon som læringsform i forelesninger og seminarer.
- FD14 FIN start for lærere | Vår 24Ulike former for undervisningsteknikker og metoder for samhandling med studenter, innføring i kollegaveiledning, samt informasjon om hvilken oppfølging en fadder kan gi deg som ny ansatt ved HVL.
- FD6 Undervisning for studentaktiv læring | Vår 25Målet med modulen er å få fram betydninger av studentaktive læringsformer i undervisning i høyere utdanning.
- FD32 Gruppelæring | Høst 24Modulen gir en introduksjon til forskningsbasert gruppelæring og en praktisk innføring i å legge til rette for gruppelæring i egen undervisning.
- FD15 Klasserommets dramaturgi | Vår 25Modulen gir en praktisk innføring i utforsking av lærerens fysiske muligheter i undervisning og formidling samt evnen til å engasjere gjennom studentaktive læringsformer.
Modular om å planleggje og gjennomføre FoU-basert undervisning
- FD37 Systematiske kunnskapsoppsummeringer for brukere | del 1, Vår 25Introduksjon til systematiske kunnskapsoppsummeringer for deg som vil bruke dette i eget arbeid.
- FD10 Fordypning av fagdidaktisk modul | Åpen påmeldingMålet med modulen er videre utvikling av egen undervisningspraksis gjennom fordyping i tematikk knyttet til en av de fagdidaktiske modulene gitt ved HVL.
- FD26 Utviklingsprosjekt | Vår 2025Utviklingsprosjekt skal være knyttet til egen undervisning og veiledningspraksis, og gi støtte i utvikling av egen undervisningspraksis.
- FD12 Forskningsetikk og personvern | Høst 24Denne modulen tar for seg forskningsetikk og personvern generelt og tilknyttet til veilederrollen.
- FD16 Ph.d-veiledning | Vår 24Modulen gir teoretisk og praktisk innføring til ph.d.-veiledning.
- FD 30 Bachelorveiledning | vår 25Modul for vitenskapelig ansatte som skal veilede studenter på bachelornivå.
- FD1 Pedagogisk mappe | Vår 25Modulen gir en innføring i hvordan en pedagogisk mappe kan utarbeides slik at den dokumenterer deltagernes utdanningsfaglige kompetanse.
- FD17 Systematisk casebasert undervisning | Høst 24Hvordan systematisk casebasert undervisning kan være et godt metodisk redskap.
- FD24 Tilbakemelding i akademia | Høst 24I denne modulen diskuterer vi hva tilbakemelding er, og hvordan det kan gi bedre resultater.
- FD4 Forskning på egen praksis | Høst 24Modulen gir en innføring i strateger for å forske på egen praksis med mål om publisering.
Modular om å bidra til fagleg og pedagogisk nyskaping
- FD 28 Kunstig intelligens i utdanning | Høst 24Modulen utforsker hvordan KI kan innlemmes i pedagogiske praksiser for å forbedre læring og undervisning, og samtidig vurdere etiske og praktiske implikasjoner.
- FD29 Grunnleggende bruk av virtuell realitet som læringsressurs | Vår 25Få en innføring i bruk av VR-briller, både i form av teknologisk og pedagogisk kompetanse.
- FD36 Virtuell og utvidet virkelighet i undervisning| Høst 24Modulen gir deg en innføring i bruk av VR-briller, i form av teknologisk og pedagogisk kompetanse.
- FD3 Digital snublegruppe | Vår 24Modulen gir en teknisk og pedagogisk innføring hvordan digitale ressurser kan brukes for å fremme god undervisning og læring.
- FD18 Formidling | Vår 24Modulen gir mulighet til å dele erfaringer og kunnskap for å bli en bedre formidler.
- FD2 Å utvikle nettkurs | Høst 24Modulen ser nærmere på noen av grunnprinsippene for utvikling av nettbasert kurs og forskning på feltet.
- FD20 Podcast | Høst 24Lær hvordan du som faglærer kan bruke podcast til fagformidling, og å bruke podcast til å utvikle studentenes muntlige ferdigheter og evne til kritisk refleksjon.
- FD 31 Video i undervisning | Høst 24Lær hvordan du kan bruke video i fagformidling, og hvordan du produserer egne videobaserte læringsressurser.
- FD22 Universell utforming av IKT i undervisning | Høst 24Modulen vil gje ei innføring i korleis informasjon, digitale læremiddel, undervisning og læringsaktivitetar kan utformast for å inkludere alle studentar.
Moduler ved andre institusjoner
Vil du ta moduler ved andre institusjoner? Her finner du aktuelle moduler ved andre institusjoner.
Emneplan
Emneplan fagdidaktiske modulerKontaktinformasjon
Ta gjerne kontakt på vår e-postadresse: hvl-alu@hvl.no