Etikkundervisning i økonomisk-administrativ utdanning

Cathrine Borgen disputerer torsdag 25. april for ph.d.-graden ved Høgskolen på Vestlandet med avhandlingen «Etikkundervisning i økonomisk-administrativ utdanning: Om hva som påvirker undervisning og muligheter for å fremme ansvarlighet og etisk refleksjon».

Tidlig på 2000-tallet førte store finansskandaler nasjonalt og internasjonalt til økt oppmerksomhet på etisk kompetanse i næringsliv og samfunn. I etterkant av skandalene ble det stilt spørsmål til hvilket ansvar og rolle de økonomisk-administrative utdanningene har for å forhindre uetisk adferd som rammer samfunn og enkeltmennesker.

Etter finansskadalene og andre uetiske avgjørelser i næringslivet har etikk som fagområde fått sin plass i undervisningen. Nå dreier ikke lenger diskusjonene seg om studentene skal ha etikkundervisning, men om undervisningens hva og hvordan. Spørsmål som er sentrale i Borgens avhandling er derfor hva skal studentene lære, hvordan skal de lære det og hva det er som påvirker hva studentene møter i undervisningen.

Emneansvarlige med ulike fagbakgrunn og erfaring

Norske minimumskrav til bachelorutdanning i økonomi og administrasjon legger til rette for en bred tilnærming til etikkundervisning og har gradvis utviklet et eget fagområde som dekker etikk, samfunnsansvar og bærekraft. Funn fra analyser av emnebeskrivelser, samt intervjuer med emneansvarlige gir et bredere bilde av hva som møter studentene i undervisningen. De viser når disse minimumskravene blir tolket ved institusjonene og skal gjøres om til beskrivelser av hva som skal læres, også kalt læringsutbyttebeskrivelsen, er ikke bredden fra mninimumskravene ikke lenger like synlig.

Det er fortsatt rom for å ta ut potensial som ligger i de nasjonale minimumskravene når det gjelder bredden i etikkundervisningen, særlig knyttet til undervisningstilnærminger som legger til rette for studenters verdibevissthet. De som har ansvar for undervisningen, de emneansvarlige, har ulik fagbakgrunn og erfaring. Dette preger deres valg av faginnhold og undervisningstilnærming.Undervisningen studentene møter, varierer og er avhengig av institusjonenes prioritering og hvem som er emneansvarlig.

Undervisning med vekt på verdier, adferd og beslutninger

I Borgens avhandling presenteres to generelle modeller som kan være bidrag i samtaler og diskusjon om hva som preger undervisningen studentene møter. Avhandlingen har også resultert i forslag til undervisningstilnærminger som vektlegger studenters bevissthet om egne verdier og hvordan disse påvirker adferd og beslutninger. Refleksjon individuelt og i grupper står sentral i disse tilnærmingene. Grunnleggende i disse tilnærmingene er at vi som mennesker har et ansvar for felleskapet.

Utdanningsinstitusjonenes prioriteringer er avgjørende

En undervisningstilnærming som tilfredsstiller alle de nasjonale minimumskravene, krever prioritering fra institusjonenes side, bred fagkompetanse hos dem som underviser, og videre interdisiplinær forskning. Hovedkonklusjonen er derfor at utdanningsinstitusjonenes prioriteringer i stor grad påvirker mulighetsrommet for å legge til rette for en undervisning som inkluderer den individuelle ansvarsdimensjonen.

En etikkundervisning som bidrar til studentens verdibevissthet, krever en emneansvarlig med bred kompetanse og den krever ressurser i form av tid, og kompetanse, samt en bevissthet om undervisningsfasiliteter. En slik etikkundervisning er i tillegg avhengig av hvordan ulike på forskjellige nivåer i universitets- og høyskolesektoren tolker hensikten med etikkundervisning i økonomisk-administrativ utdanning.

Personalia

Cathrine Borgen (f. 1975) har mastergrad i pedagogikk med vekt på ledelse og organisasjon fra NLA Høgskolen. Hun har arbeidssted i Kristiansand og har vært ansatt som høgskolelektor ved Hauge School of Management, NLA Høgskolen, i perioden som doktorgradsstudent ved Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett, Høgskulen på Vestlandet (HVL). 

Prøveforelesning

25. april klokken 09.00, rom M003 (K2, campus Bergen)

Tema for prøveforelesning: Diskuter muligheter, utfordringer og paradokser når etikkundervisning skal gjennomføres innenfor etablerte utdanningsprogrammer. Hvilke pedagogiske og didaktiske tilnærminger kan legge til rette for, eller vanskeliggjøre, etikkundervisning i universitets- og høgskolesektoren?

https://hvl.zoom.us/j/65616869319?pwd=S0pjQkMxb2xUMlpNT0JFSm92YUVkdz09

Passord 525132, Webinar ID: 656 1686 9319

Disputas

25. april klokken 10.30, rom M003 (K2, campus Bergen)

Disputasleder

Asle Holthe

Komiteleder

Øyvind Glosvik

Opponenter

Førstemanuensis emerita Eva Schwencke, OsloMet

Professor Johan Berlin, Högskolan Vast